Inlägg från: valkyrie |Visa alla inlägg
  • valkyrie

vi unga med PCO

Laisen skrev 2010-07-16 00:17:56 följande:
    Hur går det för er här inne? Själv väntar jag på måndag så jag får börja med provera igen och sen dubbelkur med pergo :).
    inte mycket. dock fck jag min EGEN mens för ett tag sen. helt otroligt trodde inte det skulle hända.
  • valkyrie
    Laisen skrev 2010-07-16 12:40:41 följande:
    Men det var ju en bra sak mitt i allt elände :)

jo det kan jag hålla med om :D

• valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-17 13:25:53 följande:
    Tack så mycket!

Ja de första läkarna tyckte jag inte var bra, men hon som nu forskar, som jag fick diagnosen på riktigt av, hon tycker jag är bra. Än så länge i alla fall. Därför känns det lite jobbigt att jag inte kommer få träffa henne, utan att jag kommer få träffa en annan som jag läst dåliga saker om.

Jag fick alternativ när läkaren diagnostiserade mig.
    1. Äta p-piller
    2. Äta mini-piller
    3. Äta provera då och då.

Eftersom det inte är aktuellt med p-piller för min del då vi har en hel del blodproppar i familjen, så blev det alternativ nummer två, att äta mini-piller, eftersom vi inte ville ha barn när jag började äta dessa (i mars 2009). Sedan har jag fortsatt äta dem till för ett tag sedan då vi äntligen bestämde oss för att strunta i att läget inte är helt perfekt och försöka i alla fall.
    Min gynekolog sa att man kan äta mini-piller och då behöver man inte blöda ut, det minskar riskerna för cancer ändå jämfört med att inte äta något alls. Så då blev det som det blev. Det har fungerat bra tycker jag, har inte mått dåligt på pillerna och mensen försvann helt. Var rätt skönt eftersom man aldrig vet när den tänkt dyka upp när man har så oregelbunden mens som jag (och säkert väldigt många här inne) har.
    det låter som att du fick samma alterna tiv som jag.
    när jag åt mini-piller försvan min mens med. hellt underbart ;) men äter du dom nu eller?  om inte hur lnge har du varit utan dom?
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-20 17:24:37 följande:
    Ja det är verkligen superskönt att mensen försvinner helt när man äter mini-pillerna. Fick först prova Cerazette och då blödde jag konstant i 6 månader (inte alltid mycket, men ändå varje dag) och det var ju en väldig skillnad mot att blöda 3-4 gånger per år! Men sedan fick jag Mini-pe och det fungerade superbra.
    Jag slutade äta mina piller till midsommar. Så när jag får komma till läkaren i september (hoppas det blir då och att det inte skjuts fram) så har jag varit utan en del av juni, sen även juli och augusti och den bit av september som hinner gå. Hyser ingen tilltro till att vi ska lyckas på egen hand eftersom chanserna verkar vara minimala förr oss med tanke på hur kroppen fungerar. Men då har vi i alla fall varit utan ett tag. Hoppas verkligen på att vi får hjälp på en gång eftersom jag tidigare blivit lovad det, och hoppas också att det kan lyckas....

Hur länge har du varit utan dina piller?
    okej ja det blir juh ett par månader. håller tummarna att det kanske lyckas för er.
    har du pärlbandet? det har jag så min kropp är värkligen inte som den ska. men men.
    du lär juh få provera direkt iaf. ock har du tur pregro med. men det är olika får län till län har jag märkt.

jag tog ut min P-stav i januari 2009 så över 1 ½ år nu. fy va tiden går. och i januari i år fick jag reda på att jag hade PCOs men hade misstänkt det länge. då mina systar med har det med en lättare variant än mej.

har din man/kille gjort sperma-prov?
  • valkyrie
    Heobea skrev 2010-07-21 08:04:36 följande:

Valkyrie: Spontan menstruation, spännande måste jag säga! Possitvit som attans! Grattis, även om det kommer lite sent.

tack ja det känns bra. känns som att det kanske är nåt som funkar i kroppen
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-21 18:23:57 följande:
    Tack så mycket! Jag fick diagnosen "på riktigt" i mars i 2009, men hade det misstänkt sedan tidigare men i och med den klumpiga läkaren så fick jag det aldrig riktigt "på riktigt".
    Ja det blir ett par månader, men det är ju inte alls lång tid. Men så som jag förstått gynekologen tidigare så skulle vi få hjälp direkt, så jag hoppas verkligen på det. För det är det jag litat på. Och det lär nog bli provera på direkten och sedan förhoppningsvis pergo direkt efter det!

Så det är alltså sedan januari i år som du vetat på riktigt att du har PCO? Men får du någon hjälp nu då?

Ja, min sambo har gjort sperma-prov. Han fick göra det i mars. Fick tjata i två månader på att få svar på proverna (som såg mycket bra ut!), riktigt irriterande att det skulle ta sådan tid!!
    men då har du vetat det rätt länge enligt mej. hehe. ja det finns många konstiga läkare tyvärr många borde inte få vara läkare.

nja den ända hjälpen jag fått är provera. och att jag ska gå ner i vikt så det det har jag fått ta tag i själv och sökt för att få göra en GBP.

fan va gött att ni fick det hoppas på att gubben med ska få göra det med så vi får veta. för det finns juh en chans att hans är dåliga. det är tydliga 50 % enligt min läkare. och min man är juh mycket äldre än mej. och dom blir juh inte bättre med åren om man säger så.
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-27 18:59:59 följande:
    Jo, nog har jag vetat om att jag har PCO rätt länge, så är det ju. :) Ja, det finns riktigt många konstiga läkare, tur nog finns det väl bra också!

Okej. Finns det någon regel att man måste gå ner till en viss vikt eller? GBP är det gastric bypass? Har en kompis som har gjort en sån faktiskt.

Jo det är skönt att han fick kolla sig, då vet man ju att det inte verkar vara något fel där i alla fall.
    Menar du att det är 50 % risk att det är fel på mannen eller hur menar du?
    Nej simmarna blir väl inte direkt bättre och bättre :( Är det väldigt stor åldersskillnad på er? I sådana fall kan man ju tycka att ni borde få hjälp snabbare!!
    men det är först nu som ni har börjat planera barn eller är det länge? har ni varit tillsammans länge?

ja man ska hälst gå ner lite innan oprationen men det är olika hur mycket. det det siskuteras med läkaren jag ska gå ner 7 kg på 6 veckor och då får jag bara drick sån pulver diet. men ska inte börja med det än. ska göra en gastroskopi först.  japp en GBP är en gastric bypass. ja det är rätt vanligt nu att folk gör den oprationen.

förstår att det va det ett problem mindre att tänka på. då har ni inga problem med att få en provrös....
    det är 13 år mellan oss. jag är 21 och min man är 34. och han längtar nog mer efter att allt ska gå fortare nu. alla hans kompisar i hans ålder har barn sen länge. det alla pratar om barn. vi har juh inte varit öppna med att vi har svårt/inte kan få barn. man känner sig värderlös.
    ja man kan tycka att dom kan hjälpa oss mer. men dom skyller bara på att jag har för hökt BMI. SUCK!!!!!
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-08-01 00:56:24 följande:
    vi har pratat barn i 1-1½ år men alltid haft "ursäkter" till varför det inte varit aktuellt (pluggat osv). Nu har vi bestämt oss för att vi inte vill vänta längre och att det aldrig kommer finnas en situation som är helt perfekt på alla sätt. Det finns alltid saker man kan hitta som gör att man skulle kunna skjuta på det.. typ plugg, bara en har fast jobb och den andra vikariat (som i vårt fall) osv.
    Vi har varit tillsammans  i 3 år, förlovade i 2 år, sambos i 2½ år och har känt varandra i 5 år. Ni då?
    okej ett tag då. jo det är offta så att nåt kommer i mellan,
    vi har varit tillsammans i 2 ½ år förlovade 2 år gifta 1 år. sambos sen vi blev tillsammans i stort sätt. och känt varandra lika länge. kärlek vid första ögon kastet :D

ja jag hoppas med på att jag får den snart. så jädra tradigt att vänta. va kul att hon är nöjd med den. jag har stora förhoppningar på den med.

hoppas att då får en behandlig som kommer att funka för dej. och att du får den hjälp du har rätt till. har du oregelbunden mens?

ja så då förstår du att han känner sig "efter" i jämförelse med sina kompisar. det känns som att det är mitt fel att det är så. jag vill ge han barn men jag kan inte. har gråtigt så många gånger av detta faktum. man känner sig värkligen värdelös.

min helg har varit jätte bra. har varit i får sommarstuga och bara tatt det lungt.

hoppas också att ni andra har haft en bra helg
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • valkyrie

Vad är det för test du ska göra? Håller tummar och tår iaf :)

• valkyrie

Höstflickan83

Jo visst är det så. Men man kan nog ändå inte förbereda sig nog för det. Och gör man det så blir det inget. Knapps så man vågar titta på barnsaker för det kanske gör att man mår dåligt.
    Oja det ät mycket som ska klaffa eller vad man säger.

Hehe ja det har vi. Hehe rätt kul. Går ni i giftastankar?

Ja väntan är outhärdlig.

Det låter som vi är väldigt lika när det gäller mensen. Min är likadan.

Ja men det kan vara skönt att veta att man inte är helt ensam om det. Tyvärr har jag ingen i min närhet som har pco/pcos som planerar barn. Hade känts skönare att ha det kan jag känna. Har du det?

Känner du att ditt och gubbens sex liv har blivigt sämre på grund att pco och att du vet med stor chans att det inte blir något? Jag kan känna att vårt har blivigt det sen vi fick reda på det i januari det är som att det inte finns någon anledning till att ha sex. Förstår du hur jag menar?

Det är härligt att ha en stuga och att kunna åka hem i från när man känner att det blir för jobbigt

Svar på tråden vi unga med PCO