Inlägg från: valkyrie |Visa alla inlägg
  • valkyrie

vi unga med PCO

Laisen skrev 2010-05-12 21:35:56 följande:
    Tack! Det blev väl extra ckockartat just eftersom jag aldrig haft en tanke på att jag skulle kunna ha det. Vi har inte försökt sådär jätte aktivt särskilt länge, några månader bara. Man har ju varit lite omotiverad när man inte har en susning om man ens har ägglossning, men nu vet vi ju hur det står till :).
    okej ja då förstår jag det. har du ÄL nån gånge eller har du aldrig hatt det? jag tex har aldrig hatt det. men skönt att ni inte försökt jätte länge "i onödan" och inte vetta vad det var.
  • valkyrie
    Laisen skrev 2010-05-12 22:05:54 följande:
    JAg började med p-piller när jag var 15 så det är 8 år sedan, så jag kommer inte ihåg hur det var innan. Fick min första mens när jag var 12 år. Har du haft mens utan ägglossning eller ingen mens alls?
    okej. jag har hatt mens utan ÄL men har en fruktansvärt oregelbunden mens. hoppas så där mellan 1 till 9 månader.

mins inte hur jag hade det heller innan började med p-piller när jag var 14 och fick mensen när jag var 9-10 (tror jag va 9½) och var för ung för att tänka på sånt hehe
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-12 23:23:54 följande:
    Jag kan tycka att det kan vara jättejobbigt när folk i ens omgivning frågar så.Själv aktar jag mig för att fråga mina vänner och släktingar om sånt, för man vet ju själv hur ont det gör.Och så är det svårt att komma på vad man ska svara på den frågan!Men det kommer ta sig för oss också! Det är jag säker på!
    jag brukar säga ja det kommer vell om det kommer. men jag blir så jävla sårad när dom frågar
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 00:10:24 följande:
    Ja, jag förstår att du tycker att det är jättejobbigt. Jag tycker det också.Men jag försöker tänka såhär, att dom vet ju inte att man kämpar för allt i världen, dom vet ju inte hur dåligt man mår. Dom menar ju inte att såra.Det enda jag försöker tänka på är att inte själv häva ur mig såna kommentarer till människor i min omgivning, för jag vet hur det känns att vara den som vill bli gravid, men som inte blir det.Men jag är säker på att vi kommer lyckas få våra efterlängtade barn, på ett eller annat sätt! Vi får inte ge upp :)Har du hört något mer om den operationen som du ville göra?
    jo du har en poäng men jag orkar inte tänka så långt iväg just när man hör det.

nej inte än. skulle ha ringt ditt denna vecka man har hatt så mycket annat att göra så glömt bort det och så vipps så är klockan för mycket.
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 00:20:09 följande:
    Nej, jag förstår att det sårar precis när man hör det, man vet ju liksom inte riktigt hur man ska ta det. Ja, fy det blir lätt så när man har mycket annat i huvudet också.Rena turen att jag kom ihåg att gå till apoteket och hämta ut mina Pergotime idag!Imorgon är ju helgdag och på fredag ska jag ju börja med dom :)Vi har precis köpt hus och håller på o säljer vår lägenhet, så jag har massor i huvudet! :/Men det ska väl lugna ner sig snart hoppas jag :)
    precis. men man får jobba på det kanske.

ja jag ska försöka ringa på fredag.

oj grattis till huset känns det bra? då förstår jag mycket väll att du har mycket i huvudet vet själv hur det va när vi köpte huset. hehe ja i bland ska man ha tur
  • valkyrie

hur går det för er andra tjejer!?

jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-13 16:25:23 följande:
    Jaha, vad kul om du får göra operationen :)Ja, det känns pirrigt, underbart och läskigt, allt på samma gång! Men mest spännande :)Vi har varit där idag och kollat lite, kändes så overkligt, men såklart jättekul! :)Har du också hus? Vad roligt! Har ni bott i hus länge?
    ja jag hoppas att jag får det.

hehe det kommer du att känna ett bar tag.
    japp sen ett år tillbaka. jag har bått i hus hella mitt liv så när jag och min man träffades bodde han i lägenhet så jag flyttade ditt men HATADE det. så det blev att kolla på hus :)
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-14 09:43:20 följande:
    Ja, samma här, både jag och sambon är uppvuxna i hus, så lägenhet har bara varit ett mellanläge, när vi flyttade ihop. Hus känns helt klart mer rätt för oss :)
    hur länge har ni varit tillsammans?
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:21:38 följande:
    vad är ungt? Jag är 25 år.. ung, gammal?
    du räknas om ung
  • valkyrie
    Puchiko skrev 2010-05-14 11:31:57 följande:
    Då kan jag berätta lite om min resa med pco.. Är som sagt 25 år och har försökt få barn i ett år nu. Sökte gyn i februari för att jag hade haft mensvärk i två månader men ingen mens och bara MASSA negativa grav-test. Han konstaterade ganska snabbt att jag hade pco både genom det jag berättade och sen via gyn-undersökningen där jag hade det väldigt typiska pärlbandet. Fick metformin som behandling, mensen skulle komma tbx inom 3-6 månader. När den dykt upp skulle jag höra av mig så börjar vi diskutera vidare begandling men den har fortfarande inte dykt upp. Tyvärr!! Om den inte dykt upp till augusti då det gått ett halvår ska jag höra av mig. Mina symtom är kraftig behåring, pärlbandet, övervikt och väldigt oregelbunden mens.När jag var 14-18 år sökte jag vård för kraftiga blödningar men ingen tog mig på allvar. Fick till slut p-piller som hjälpte jättebra, fast i efterhand så är det p-pillrena och pco som "gett" mig min övervikt Gynekologen tror att jag antagligen haft pco sen jag var 14 år men ingen gjorde ju någon ordentlig utredning då. Man tas ju aldrig på allvar när man är så ung för alla har ju oregelbunden mens.Det var min berättelse.
    det låter som vi har haft en liknade resa. tyvärr har jag ingen erfarenhet av dom tableterna du fick. men tycket det är lång tid att vänta upp till 6 månader på att få mens. jag fick provera och den kom igång direkt. har du funderat på att gå till prevatgyn? många säger att det är bättre.
Svar på tråden vi unga med PCO