Inlägg från: valkyrie |Visa alla inlägg
  • valkyrie

vi unga med PCO

Jennie1987 skrev 2010-04-22 15:46:58 följande:
    Jag har ätit Provera vid ett tillfälle för ca 1 år sen, och då fick jag mens.Så antagligen var det just denna gången som jag inte behövde blöda.Slemhinnan var inte redo. Min läkare tror inte att det är något problem med min slemhinna, den  var bara för tunn för att jag skulle få nån mens, då tyckte han inte att det var nödvändigt.Jaha, vad jobbig att dom säger åt dig att banta, det är ju inte så lätt som sagt.GBP? Vad är det för nåt?
    okej. va tråkigt att det med dinna slämhinnor.
    ja det är inte roligt att får höra att man MÅSTE banta för att övethuvudtaget kunna få barn. men jag vill men det går inte. har hur svårt som hälst att gå ner. så därför kan en GBP hjälpa mej.
  • valkyrie
    Empiis skrev 2010-04-23 07:16:07 följande:
    Hejsan! jag lider av Poc fick veta det för ca 3 månader sen, ja och min sambo försöker bli gravida, tyvärr har ja lite extra kilon, men dom är på väg bort ( redan försvunnit 11 kg) jag har ätit båder provera och pergotime, va inne i går ( 22/4) och kollade äggblåsorna, och det hade inte hänt ett skit med dom, dom va lika små och "omogna" som innan, ska tillbaka om 5 dagar igen, det ja inte kan förstå är att dom inte vill hjälpa oss som är unga. Ung som gammal, alla har vi rätt att få samma hjälp! Tycker det är super kul att du har startat det här forumet :) Tummen upp för dig :)
    hej och välkommen. hur länge har du och din sambo försökt?
    tråkigt att pregro inte funkar för dej. men då har du inte ätigt så många kurer än?

tack för att du gillar tråden. håller tummarna för dej med
  • valkyrie
    odepark skrev 2010-04-23 08:48:28 följande:
     jupp det hoppas jag med Jag gick bara till vårcentralen och bad om en remiss så var det igång.Jodå. en liten omställning är det ju. men jag märker inte så stor skillnad då jag äter som vanligt nu. bara mindre mängd och mera ofta. Jodå jag blir ju mätt mycke snabbare nu än tidigare. Det är lugnt. om du vill kan vi ta det över mail?
    tack med det är pännande att få veta hur det gick med din opration med tanke på att jag är mitt uppe i det nu. jag går med via landstinget. och kommer väll få svar om en månad om jag får oprationen eller inte.
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-23 17:52:42 följande:
    Jag vet inte riktigt om det är tråkigt, enligt doktorn spelar det ingen roll att min slemhinna var tunn vid detta tillfället, eftersom jag ändå kunde starta med Pergotime :) Jaha, vad trist att få ett sånt besked! :( Jag har också några extrakilon, men har aldrig fått höra nåt sånt. Det måste vara jättejobbigt! Och jag vet ju hur svårt det är att gå ner i vikt när man har PCO :/Hoppas att du kan få en GBP! Håller dom på och utreder dig för en sån nu?
    men kommer dom att bli "tjoka" dina slämhinnor da? för man måste väll ha det för att äggen ska stanna eller? har inte så bra koll.

ja det är inte det roligaste man kan höra. nej jag har typ 40 kg övervikt så har en hell del att gå ner. om man går efter BMI listan. ja det är fruktansvärt att banta, finns nog inget värre.

ja utreda vet jag inte om man kan kalla det, men typ. har skickat in rimiss och fått svar på den och sen svarat på olika frågor, och nu vänra jag på att bli kalad till kirurgen för att träffa en läkare där.
  • valkyrie
    Sally86 skrev 2010-04-23 20:31:15 följande:
    Hoppar oxå in här, e 24 år o har PCO, ahr försökt sen i september, började med pergo i januari, men inget hände. Började med sprutor nu i april o tog 50 ie, inget alls hände, höjde till 75 ie o blev då överstimulerad dvs. för många ägg mognad o fick avbryta behandlingen,. Inväntar nu nästa mens så jag kan börja om igen, det tar dock på krafterna o psyket tycker jag=( E dock inte överviktig så det e inget jag kan påverka=(
    hej och välkommen hit.

tråkigt att du blev överstimulerad. vad är det för sprutor du får?

har du oregelbunden mens?
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-24 17:48:27 följande:
    Min läkare sa ialla fall att jag hade alla chanser att bli gravid :)Det var bara så just när jag tog Proveran, att min slemhinna var tunn och därför behövde jag inte blöda och kunde börja med Pergotime direkt, annars ska man ju ha mens innan man börjar med den, men jag behövde inte vänta, eftersom min slemhinna var så tunn så skulle jag ändå inte blöda.Och enligt min läkare så är den inte "onormalt" tunn, utan just denna månaden var den tunn och jag behövde därför ingen mens.Oj, är det så mycket du ska gå ner? Det måste förstås vara jobbigt :/ Hoppas att du kan få hjälp nu då så du klarar detta! :)
    okej. så då kommer din slämmhinna bli tjokare så småning om.
    hur länge har du ätigt pregro nu då?

ja det är en hell del. och det är det som  gör det ännu gjobbigare att banta ner det.
  • valkyrie
    Sally86 skrev 2010-04-24 17:52:21 följande:
    tack tack=) tråkigt med överstimlureingen jo...=( o jag har haft en jäkla molande värk i "mensmagen" ett par dagar nu o känner mig svullen...undrar vad som händer???=/ JAg tog Puregon, o det e för oregelbunden mens, slutade med p-piller i augusti o inte fått mens sen dess, hade oregelbunden mens innan p-piller oxå men det va så länge sen.....hur e det för dig då?
    men överstimulansen för så att du får ÄL va? det måste juh vata därför som du har hatt ont. har du börjat få mer regelbunden mens nu eller hjälper det dej inget.
    Puregon vad är det för något?

är du underutredning eller hur funkar det  med tanke på att ni "bara" (fel ord) försökt i mindre än ett år?

jag har ätigt provera sen januari och det har funkat jätte bra men nu denna månaden glömde jag att jag skulle ta dom men hörodagen fick jag mens utan dom känns jätte bra att jag kunnde få mens av mej själv. dock kom det jätte lite men alltid något. men jag har där i mott ingen ÄL och kan inte få det heller tråkigt nog. och läkarna vill inte ge mej pregro för att få igång det pga min vikt. så jag hoppas på att få göra GBP så att jag kan få hjälp sen när jag är "small"
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-25 01:38:05 följande:
    Ja, den är nog olika, ibland tjockare, ibland tunnare :)Jag har bara ätit en kur med Pergotime, och den sista tabletten tog jag i måndags, så enligt läkaren borde jag har ägglossning nu under helgen :)Ska ta blodprov på torsdag för att se om jag haft ägglossning eller inte. Spännande!Ja, fy det förstår jag verkligen! Hoppas att du kan bli hjälpt av operationen! :)
    okej. men det är vell inte 100 att du kan ha hat ÄL? okej första kuren då har du hingen erfarenhet av dom.  får bara hoppas att dom har gett dej en ÄL.

ja jag hoppas med det. ska nog ringa i vecka och se hur dte går med det.
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-04-26 10:08:48 följande:
    Nej, nej. Det är absolut inte säkert att jag haft ägglossning.Det var min läkare som sa det under VUL att han skulle bli väldigt förvånad om jag inte fick nån ägglossning när jag svarat så bra på medicinen.Sen är det ju inte säkert att det blir befruktat, även om jag får en ägglossning.Men som sagt, det är inte säkert att jag får nån ägglossning alls, men jag måste tänka positivt!Det är ju därför jag ska ta blodprov på torsdag, för att se om jag haft det eller inte.
    okej då förstår jag har inte hatt koll på hur pregro fungerar med tanke på att jag inte har ätigt dom. då håller jag tummarna att du har att ÄL och att det har blivigt bifruktat
  • valkyrie
    Elin8906 skrev 2010-04-26 14:29:33 följande:
    Jag fick problem när jag var 16 år , mensen kom inte på 2 år .. Gick på kontroller ofta osv .. Fick diagnosen PCO när jag precis skulle fylla 18 ..Gjorde även  titthålsoperation dagen före jag skulle fylla 18 ,dom hittade ju som vanligt ingenting förutom en fick som allt blöd hamnade i och äggblåsorna .. Läkarna sa att jag aldrig skulle kunna bli gravid utan medicinsk hjälp .Men i augusti -09 till min stora förvåning blev jag gravid .. Gick 8 hela veckor sen fick jag en blödning och fostret var borta "/Dom hittade även en stor cysta som var 8 cm .. Men den försvann efter ett tag , men nu har jag fått tillbaka äggblåsorna igen ..Försöker bli gravid igen , får väl se hur det går denna gång ..Har sån fruktansvärd smärta i magen och har haft det i ungefär 2 veckoroch illamående .. Har ingen aning om vad det kan vara . Man kan ju hoppas att det bor ett litet liv i min mage :)Får väl se , ska ha mens på onsdag . Så jag skriver mer då ;D
    hej och välkommen.
    oj då fick du reda på det tidigt. har du fått tableter eller något som hjälpt dej?
    vad har du för symtom på PCO?

håller tummarna för att du har en liten i magen.
Svar på tråden vi unga med PCO