Inlägg från: valkyrie |Visa alla inlägg
  • valkyrie

vi unga med PCO

Elin8906 skrev 2010-04-28 08:57:13 följande:
    konstigt att du inte har någon symtom alls. du kanske har "blivigt" va med PCOn?
    eller att den blivit lindrande.

förstår att du vill försöka själv ett tag. och det kan juh lyckas. håller tummana jätte hårt.

när har du BIM?
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-04-29 18:45:21 följande:
    Hej!Inte varit här på ett tag. FÖRST: Hoppas för allt i världen att du får ett plus Elin8906!!!NU till mig :D:DÄr så glad! Det damp ned ett brev från Kvinnokliniken idag! Jag ska få komma på undersökning den 24Maj!!! Kan man bli gladare över att få träffa läkaren?! :D Nu kanske jag äntligen får svar på vad det är för knas! (inte haft mens sen okt -09 och oskyddad sedan maj 09 -ingen bebis än så länge heller.)Funderar på ytterligare en sak.. Igår fick jag, vad jag förra hösten upplevde som ägglossningssymtom. Dvs; Ont i bröstvårtorna/brösten, högg till lite i nederdelen av magen. Fortfarande väääldigt öm i brösen.UNDRAR om det är så att jag kanske har ägglossning iaf nu?! Eller om det är något annat? Vad tror ni?
    är glad för din skull gumman att du fått en tid. du börjar det.

tyvär kan jag inte svara på om det är en ÄL som du haft eller ej. jag har själv aldrig hatt det.
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-04-29 21:33:35 följande:
    Tack söta du!Jag är så glad för det där brevet. Ligger mitt på matbordet så jag kan titta på det hur mycket jag vill :DÄr så nyfiken på att se vad läkaren säger!Fick nyss en konstig känsla i magen att beropå något hela annat. Kändes som att något fladdrade till. Säkert bara tarmarna som spökar men konstigt kändes det. Skulle vara så mysigt om det verkligen var någon där sen en gång!Gladast på länge för det där brevet trots att jag är sjuk idag!! :D
    förstår dej gumman.
    och du gör rätt i att titta så mycket du kan på lappen. men ett tips skriv en lista över saker du vill ta upp med läkare. skriv upp efter hand för annars står du där och inte vet vad du ska säga till läkaren.
  • valkyrie

hej vännerna

hur går det för er. något nytt på fronten barn?
    tänker på er

• valkyrie
    pergotezzie skrev 2010-05-09 18:15:53 följande:
    hej jag hittade in till er ...jag har oxå pco och har 4 pergobarn inom en 5 årsperiod.efter min första son kom försökte vi i 6 år innan vi fick hjälp och konstaterad pco.så tydligen kunde jag få ett barn av mig själv.
    pco skrev 2010-05-09 20:58:12 följande:
    hej hej jag hoppar oxå in här.. jag har oxå mens ca 2 ggr om året och jag har inte ätit p-piller på nästan 6 år och har inte blivit gravid.  jag har vart hos olika läkare sedan jag va 15 år pga hårväxt och utebliven mens men alla sa att det såg bra ut osv men jag gav inte upp och i juni förra året fick jag konstaterat att det va pco ..då började jag med provera o prego i 3mån som inte gav någonting  nu har vi väntat på att få en remiss som nyligen är skickad och inom 3mån ska vi få en tid till IVF någon mer här som har/ ska göra IVF? som har lyckats .. vad har ni andra för symptom?  själv har jag lite hårväx, utebliven mens och övervikt..
    välkommna hitt kul att ni hittade oss. ni har försökt länge ser jag.

grattis pergotezzie till dina barn. kul att du har lykats med pregro.

pco. då har du kommit lång till att få göra en IVF närföst kan jag tänka mej.
  • valkyrie

snuddis och jennie hur går det för er ni är aktiva och skriver. har inte hunnit läsa igenom allt ni har skrivigt än. nån som att ÄL än? jag KANSKE kan ha hatt nu i helgen ska göra ett ÄL-test i kväll och se. han inte kännt nåt men jag hade mens för 14 dagar sen så möjligheten finns. men hoppas inte på för mycket.

• valkyrie
    pco skrev 2010-05-09 22:04:56 följande:
    valkyrie: jovisst har jag kommit långt men det har tagit lång tid också. Jag har inte så stora förväntningar på detta faktiskt ifall man skulle bli besviken men såklart så hoppas man lite iaf. hoppas att du haft/ har ÄL nu denna helgen :) håller en tumme för er!
    ja det förstår jag att det har tagit lång tid., hur gammal var du när det började planera barn? håller tummarna för att det ska gå bra för dej.

nej det var ingen ÄL i helgen. SUCK! men men har aldrig hatt någon så hoppades inte på det heller.
  • valkyrie
    snuddi skrev 2010-05-10 16:01:35 följande:
    Sett vad du har skrivit. Synd att det inte var som du trodde med ÄL..Själv har jag haft supertunga och ömma bröst, lite mensvärkliknande känslor och en liten miniblödning (kom på morgonen slutade vid lunch) i fredags. Annars har inget mer hänt alls. Ska ju till KK om två veckor. Får väl se då vad de säger.Nu är jag mest nyfiken på _om_ det var en ÄL jag hade för 1,5 vecka sen eller om kroppen lurar mig. Om jag hade det så finns ju chansen att det kanske kan ha blivit något. Men tror att kroppen spelar mig ett spratt :)
    håller tummarna för dej att det va en ÄL du hade gumman. jag kan tyvärr inte svara på hur man känner sig när man har det. nej jag var instäld på att det inte skulle vara någon ÄL
  • valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-05-10 21:32:33 följande:
    Jag vet inte om jag haft ägglossning eller ej. Mitt blodprov visade ingenting, min läkare kunde inte ens tyda det. Alltså har jag alla tre alternativen att "välja" bland.Jag kan ha ägglossat.Jag kan vara gravid.Medicinen kanske inte fungerade alls.Enligt läkaren så skulle mensen komma inom en vecka (alltså idag) om Pergo fungerat och jag haft ägglossning och inte blivit gravid.Men än finns ingen mens.Hade en pytteliten ljusrosa flytning idag, men det är allt. Knappast nåt man kan kalla mens... Så vet inte vad det var för något.Ska ringa till min läkare på onsdag om inte mensen kommit då.Och chansen finns ju att jag kan vara gravid, men också att Pergo inte fungerat alls.Får jag en mens nu så börjar med dubbelkur på 5:e mensdagen.Om den inte kommer så får vi se vad läkaren säger, och så får jag väl testa om det är nåt. Men tror inte det.
    oj då finns det ju en stor chans att du är någon liten i magen. men bodde inte läkarna kunna se det redan nu? håller mina tummar stenhårt för dej. vill veta vad dom säger om du ringen och inte fått någon mens. dock lite skumt att inte läkaren kunde läsa ut om du hade hatt det eller ej. men läkate är juh som dom är.
  • valkyrie
    sarsaparill skrev 2010-05-11 10:39:42 följande:
    vilka är symtpmten för PCO och hur ställer läkare den diagnosen?
    det finns många symtom på PCO.
    tex: Oregelbunden menstruation med långa intervall eller utebliven mens (gäller alla kvinnor med PCO-S) Infertilitet till följd av utebliven ägglossning Ökad tendens till acne i vuxen ålder Ökad behåring av manlig typ Tunt huvudhår hos unga kvinnor eller håravfall av manlig typ (ovanligt) Minskad känslighet i vävnaderna för insulin, något som kan leda till typ 2-diabetes Övervikt med framför allt bålfetma (midja/höft förhållandet > 0,8) Ätstörningar Godissug/sockersug, egentligen sug efter kolhydrater får lätt flåtigt hår behöver duscha ofta

läkaren kan se det på blodprov för att man kan ha hög testosteron halt i kroppen. eller att man gör ett VUL, på mej såg läkaren att jag hade det klassiska "pärlbandet" det är små blåsor/cystor som sitter som ett band. blåsorna är ca ½-2 cm stor.

Svar på tråden vi unga med PCO