• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Laisen
    pergotezzie skrev 2010-05-24 09:56:15 följande:
    jag blev gravid på kur nr1 ,nr3, nr4 nr,6, nr7... alltså 5 graviditeter på 7 enkel kurer med pergo... dock 2 mf men ändå fick en kille¨på naturlig väg -98 sen började pco besvären. och därefter 4 barn med hjälp av pergotime...
    Det blir alltså nästan 1:a kuren efter varje graviditet? Då kan jag tillåta mig att hoppas lite iaf :).

langtanefterdig skrev 2010-05-24 10:00:43 följande:
    Ska bli spännande att höra hur det går för dig! Ringde precis min gyn och lämnade mitt nummer så ringder de upp vid kl 13. Så blir kanske om jag har tur ett snack med min gyn senare idag.. Hon är väldigt omtänksam men har lite svårt att förstå henne då hennes svenska inte är den bästa. Blir ofta att jag får fråga flera gånger eller säga det hon sa och sen, var det de du sa? Så får hon säga ja eller nej. Blir lätt lite krångligt men den gyn jag hade innan hon var skitdryg så det känns bra iaf att min nuvarande är snäll iaf. Nu blir det att ringa lite andra gyn, lite nervös faktiskt  är ju lite som står på spel så att säga ..... :S
    Jag fick tid för vul den 4 juni, ska bli spännande att se hur min kropp svarar på enkelkuren :).

Åh, sånt kan vara lite jobbigt :P.
    Har du googlat på mannens problem, hur stor chans det är att man blir gravid trots slöa spermier? :). Jag hittade en FL tråd om det så jag tycker du ska kämpa på för att få pergotime för en hel del har blivit med barn helt naturligt trots slöa och dåliga simmare :).
  • langtanefterdig

Ja det är den uppfattning jag också fått =)

Har ringt runt lite, dock så har de flesta här i sthlm att man knappar in sitt nummer så ringer de upp , kommer vara på jobbet då men vad gör man :S

Talade lite med en på mama mia iaf, och en läkare ska ringa upp imorgon (jobbar ej måndagar) på henne fick jag intrycket att det inte verkade omöjlugt att få pergo. oohh nu blir jag sådär rastlös igen, vill att allt ska hända nu, helst igår :P

Tålamod är inte min bästa sida :P

Hmm ... undra om de kan skicka journaler så vi slipper ta om hela proceduren, hoppas!

• Lenk

PCO och PCOS är samma sak.
    Polycystiska Ovarier eller Polycystiskt Ovariesyndrom.

• Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-05-24 10:34:35 följande:
    Ja det är den uppfattning jag också fått =) Har ringt runt lite, dock så har de flesta här i sthlm att man knappar in sitt nummer så ringer de upp , kommer vara på jobbet då men vad gör man :S Talade lite med en på mama mia iaf, och en läkare ska ringa upp imorgon (jobbar ej måndagar) på henne fick jag intrycket att det inte verkade omöjlugt att få pergo. oohh nu blir jag sådär rastlös igen, vill att allt ska hända nu, helst igår :P Tålamod är inte min bästa sida :P Hmm ... undra om de kan skicka journaler så vi slipper ta om hela proceduren, hoppas!
    Vad jobbar du med?

Hoppas du får tag på någon redan idag som vill skriva ut pergo till er, annars får vi hålla tummarna för att ni ska ha tur imorgon :).
    Nog måste dom kunna skicka journaler, så gör man väl annars när man typ flyttar :p.

HAhahaha, det verkar som om dom flesta tjejer är otåliga ;). Min sambo blir galen för jag har så bråttom med allt :P.
  • Lenk

Jag har PCO, men jag lyckades bli gravid på egen hand. Det tog ungefär 7 månader av försök, men till slut så gick det ju!

• langtanefterdig

Just nu på ett skitjobb med massa tunga lyft, men i höst så ska jag börja på förskola :) Du då?

Försöker komma på någon anledning till att det var bra att vi väntade med att leta oss vidare, för nu får ja massa skuldkänslor varför gjorde ja inte det här tidigare ;(

Känns som jag blivit bestulen på ett år :-O Jäkla piss också!

De på mama mia har jag fått bra intryck av, ultragyn hade tre månaders väntetid, sophiahemmets telefontid missade jag så får ringa imorgon. Finns ju en uppsjö av gynekologer så det här lär ta tiiiiiiiid :-O

• langtanefterdig
    Lenk skrev 2010-05-24 10:47:10 följande:
    Jag har PCO, men jag lyckades bli gravid på egen hand. Det tog ungefär 7 månader av försök, men till slut så gick det ju!
    Grattis, fan va nice!
  • Laisen

Jag är timvikarie inom barnomsorgen, sen har jag ett LSS uppdrag som avlösare i hemmet hos en familj och i sommar ska jag jobba som personlig assistent med möjlighet till förlängt :).

Jag tror på att allt sker när det ska ske, även dåliga saker.... det finns alltid ett syfte med varför det blir som det blir. Men jag tror inte på Gud eller så :P.

Du har ju sysslesättning iaf så du behöver inte sitta och bara vänta o vänta :).

• Lenk
    langtanefterdig skrev 2010-05-24 10:51:39 följande:
    Grattis, fan va nice!
    Ja! Men det roliga är att jag fick inte veta att jag hade PCO förrän jag åkte in akut till sjukhuset och trodde att jag hade missfall.
    Det hade jag inte, det var en cysta som hade spruckit och blödde, men då fick jag reda på diagnosen.
    På sjukhuset här så är det otroligt få av läkare och sköterskor som ens vet vad PCO är, när jag sa att jag hade det på mödravården under graviditeten så såg de helt perplexa ut och sa"...jaha...."
  • langtanefterdig

Jo försöker intala mig det också.. om jag fått pergo och blivit gravid då skulle jag inte fått det här jobbet, började extrajobba där i våras och nu i höst så ska jag börja ett vikariat. Så för den delen är det grymt bra! Ska försöka peppa mig med det ;)

Vantrivs som fan på mitt nuvarande men man måste ju ha pengar så är bara att slava på :P

Okej då är vi lite inom samma bana då, gillar verkligen att arbeta med människor , när jag går ifrån förskolan brukar jag känna mig så glad, kan vara trött precis som med mitt andra skitjobb men jag känner positiv trötthet :) Har sökt till stockholms uni / förskollärare utbidlningen men nu verkar jag ju komma in på den banan iaf :)

Vet inte om du redan sagt det men hur gammal är du? :)

Svar på tråden vi unga med PCO