• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • langtanefterdig
    Bruden24 skrev 2010-06-15 13:53:57 följande:
    Okej tack för svaren :)

langtanefterdig: Motstridiga svar ja, frågade precis min gynsköterska om det fanns något annat man kan komplitera med, men de ville hon inte svara på, finns inga mirakeltabletter.

Himla skönt å kunna läsa andras upplevelser,  å känna att man inte är ensam om att ha PCO-S. 

Fick veta rätt tidigt, ungefär vid 20års åldern att jag hade sjukdomen, men någon hjälp eller tips fick man inte då.
    Det ända dom snackat om är att man ska gå ner i vikt, å hur lätt är de egentligen!
    Okej. Ja jag håller med, känner faktiskt ingen som har pcos (men å andra sidan är det väl inget man snackar om så öppet) är väl vanligast att det inte kommer fram förrän man har problem att bli gravid etc..

har du mycket övervikt? Nä gå ner i vikt är inte alltid så lätt, usch nej.......
    Laisen skrev 2010-06-15 13:43:37 följande:
    Folsyra hjälper inte till så att man blir gravid lättare, tråkigt nog :(. 

Folat eller folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har låga halter folat i blodet när du blir gravid löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.
    Okej , då vet man det också :D bra.. då kan man ju börja när man blir gravid då :)
  • Laisen

Man ska helst äta folsyra i minst en månad innan man blir gravid, fråga mig inte varför :p.

• Elin8906
    Laisen skrev 2010-06-15 14:02:05 följande:
    Det kan kännas som mensvärk när livmodern växer när man är gravid. Det är väl bättre att få veta så kanske mensen kommer igång ordentligt? :)
    Jo jag vet , men den här mensvärken är hemsk ...
    Innan har jag bara haft lite och spänningar i magen ,
    men jag ska kolla ...
  • langtanefterdig
    Laisen skrev 2010-06-15 14:05:42 följande:
    Man ska helst äta folsyra i minst en månad innan man blir gravid, fråga mig inte varför :p.
    Okej , då får jag knapra dom också då ;P Äter du nått sånt? Brukade äta även omega-3 kapslar när jag åt mitt val kvinna , kan ju äta upp den burken också isf :D
  • Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-06-15 14:16:40 följande:
    Okej , då får jag knapra dom också då ;P Äter du nått sånt? Brukade äta även omega-3 kapslar när jag åt mitt val kvinna , kan ju äta upp den burken också isf :D
    Efter att jag läst den här artikeln, www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6922224.ab så slutade jag äta multivitaminer och äter nu bara folsyra, det kan hända att jag äter omega-3 ibland men det smakar så jävla äckligt när man rapar av dom ;P haha.
  • langtanefterdig

Okej, fast enligt den där artikteln verkar ju folsyra vara boven? ahja ;P

• Laisen
    langtanefterdig skrev 2010-06-15 15:21:03 följande:
    Okej, fast enligt den där artikteln verkar ju folsyra vara boven? ahja ;P
    Hmm, det kan inte varit den jag läste då :P. Jag orkade inte läsa igenom igen innan jag postade länken :P.
  • Laisen

Nu har jag läst, det var definitivt inte den jag läste förut :p.

• langtanefterdig

Hehe oki:) känns som att det borde va lugnt o käka iaf ;P fan vad ja e otålig vill veta nuuuu hur det går för mig :D

• Bruden24

langtanefterdig: Ja tydligen så ligger ja på 25 kilos övervikt, vilket folk inte tror på för de e inget man ser..

Precis, vet inte heller om någon som har Pco, är ju vanligt bland kvinnor men det känns som att folk inte har en aning om vad det är eller vad det innebär.
    Men va jag märkt nu den senaste tiden så är det något folk börjat prata mer om både ute å i media vilket är himla bra!

Hur långt har du kommit i "processen"?

Svar på tråden vi unga med PCO