• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Bruden24

Super bra tråd måste jag säga!

Nån som testat både pero och purego? Någon skillnad?

Är inne på 3dje dagen med bubbel dos av pergo nu, och märker inte av några bieffekter, men så kanske det inte händer saker första gången man äter tabletterna?

Har hört att det är bra att äta Folsyratabletter (av nån anledning) om man försöker bli gravid..
    Någon mer som hört något om de eller några andra vitaminer?

Tacksam för svar :)

• langtanefterdig
    IssaPissa skrev 2010-06-15 12:58:19 följande:
    Ja visst skulle det varit värre, att varken jag själv eller min man hade något fel men så gick det ändå inte.

Vi ahr ju inte försökt i 12 månader ännu men fick komma på utredning ändå eftersom makens ena testikel blev bortopererad i onödan visade det sig sedan. De kände nog lite skuld för det men för hans del avr allt tipptopp, tom bättre än med två kulor

De var på väg att skicka hem oss då jag tog upp min oregelbundna mens sedan i höstas. Och så kom det fram.
    Så jag har int aktivt haft pcos hela livet utan det bröt nu i höstas.
    Okej , jag har inte heller haft pcos aktivit eller vad man ska säga , hela tiden , utan det kom fram för ett år sen typ..
    bra att ni får hjälp nu ! Är ju ingen mening med att vänta .. själv har jag precis ätit första kuren med pergotime :)
  • langtanefterdig
    Bruden24 skrev 2010-06-15 13:24:53 följande:

Är inne på 3dje dagen med bubbel dos av pergo nu, och märker inte av några bieffekter, men så kanske det inte händer saker första gången man äter tabletterna?

Har hört att det är bra att äta Folsyratabletter (av nån anledning) om man försöker bli gravid..

Folsyra är bra, har själv ätit mitt val kvinna där det ingår. Dock så ges det så motstridiga rapporter om de hela tiden , har inte ätit på ett tag nu men det är mest för att jag glömmer.
  • Laisen
    Bruden24 skrev 2010-06-15 13:24:53 följande:

Folsyra hjälper inte till så att man blir gravid lättare, tråkigt nog :(. 

Folat eller folsyra behövs för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Om du har låga halter folat i blodet när du blir gravid löper du ökad risk att få barn med ryggmärgsbråck.
  • Laisen
    Elin8906 skrev 2010-06-15 10:01:43 följande:
    Fick en blödning igårkväll , men nu har det slutat :s
    kankse nidblödning? :)
  • Elin8906
    Laisen skrev 2010-06-15 13:44:07 följande:
    kankse nidblödning? :)
    Nja , vettefasen det .. Får väl se om det kommer mer ,
    skit konstigt det där !
    Har mensvärk mest hela tiden , vilket jag haft sen jag skulle
    ha mens för ca 2 veckor sen ..
    Började iallafall med p-pillerna igår , eftersom att jag trodde att mensen
    var igång .. men sen imorse var det borta men fortfarande mensvärk !
  • Bruden24

Okej tack för svaren :)

langtanefterdig: Motstridiga svar ja, frågade precis min gynsköterska om det fanns något annat man kan komplitera med, men de ville hon inte svara på, finns inga mirakeltabletter.

Himla skönt å kunna läsa andras upplevelser,  å känna att man inte är ensam om att ha PCO-S. 

Fick veta rätt tidigt, ungefär vid 20års åldern att jag hade sjukdomen, men någon hjälp eller tips fick man inte då.
    Det ända dom snackat om är att man ska gå ner i vikt, å hur lätt är de egentligen!

• Laisen
    Elin8906 skrev 2010-06-15 13:50:18 följande:
    Nja , vettefasen det .. Får väl se om det kommer mer ,
    skit konstigt det där !
    Har mensvärk mest hela tiden , vilket jag haft sen jag skulle
    ha mens för ca 2 veckor sen ..
    Började iallafall med p-pillerna igår , eftersom att jag trodde att mensen
    var igång .. men sen imorse var det borta men fortfarande mensvärk !
    Du måste ju testa innan du börjar med p-piller igen. Jag fattar inte hur du kan låta bli att testa :P.
  • Elin8906
    Laisen skrev 2010-06-15 13:55:01 följande:
    Du måste ju testa innan du börjar med p-piller igen. Jag fattar inte hur du kan låta bli att testa :P.
    Ja , men jag tror inte att det är något ..
    Har ju sån fruktansvärd mensvärk så
    den är nog på g ....
  • Laisen
    Elin8906 skrev 2010-06-15 13:57:22 följande:
    Ja , men jag tror inte att det är något ..
    Har ju sån fruktansvärd mensvärk så
    den är nog på g ....
    Det kan kännas som mensvärk när livmodern växer när man är gravid. Det är väl bättre att få veta så kanske mensen kommer igång ordentligt? :)
Svar på tråden vi unga med PCO