• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-07-20 21:16:49 följande:
    okej ja det blir juh ett par månader. håller tummarna att det kanske lyckas för er.
    har du pärlbandet? det har jag så min kropp är värkligen inte som den ska. men men.
    du lär juh få provera direkt iaf. ock har du tur pregro med. men det är olika får län till län har jag märkt.

jag tog ut min P-stav i januari 2009 så över 1 ½ år nu. fy va tiden går. och i januari i år fick jag reda på att jag hade PCOs men hade misstänkt det länge. då mina systar med har det med en lättare variant än mej.

har din man/kille gjort sperma-prov?
    Tack så mycket! Jag fick diagnosen "på riktigt" i mars i 2009, men hade det misstänkt sedan tidigare men i och med den klumpiga läkaren så fick jag det aldrig riktigt "på riktigt".
    Ja det blir ett par månader, men det är ju inte alls lång tid. Men så som jag förstått gynekologen tidigare så skulle vi få hjälp direkt, så jag hoppas verkligen på det. För det är det jag litat på. Och det lär nog bli provera på direkten och sedan förhoppningsvis pergo direkt efter det!

Så det är alltså sedan januari i år som du vetat på riktigt att du har PCO? Men får du någon hjälp nu då?

Ja, min sambo har gjort sperma-prov. Han fick göra det i mars. Fick tjata i två månader på att få svar på proverna (som såg mycket bra ut!), riktigt irriterande att det skulle ta sådan tid!!
    Heobea skrev 2010-07-21 08:04:36 följande:

Valkyrie: Spontan menstruation, spännande måste jag säga! Possitvit som attans! Grattis, även om det kommer lite sent.

Höstflickan: hoppas att den nya gynekologen är bra och att skriverierna bara är överdrivna (hoppas kan man ju alltid)!!

Bruden: Hm, det låter tungt. Ja gå ned i vikt är verkligen inte det enklaste. När man dessutom får en hög med moraliserande kakor öst över sig så blir det inte enklare. Ibland skulle jag önska att jag kunde få lite konkreta råd istället för att bara få bannor. Men det kan man nog se sig i himlen efter.

Usch, har haft ett par riktigt tuffa dagar. Fick världens bakslag när det gäller träning och maten. Bara grät och grät. Vågen står still och jag tycker att jag gör allt jag kan för att den ska gå nedåt. Min pojkvän hör till den där typen som bara behöver säga träna så går han ned ett kilo. Inte enkelt att mäta sig med honom.
    Dessutom är det gamla demoner som spökar, den där dåliga självbilden som gör att jag faller tillbaka i gamla destruktiva tankar och mönster.

Men jag har en fråga. Har ni några bra p-piller att rekomendera? Har ett besök hos gynekologen då jag måste diskutera p-piller/minipiller med henne. Jag vet att jag har läst om p-piller som inte bara fungerar som skydd utan som även kan påverka behåring, acne, fet hy och fett hår. Vet nån vad det heter? Jag har helt glömt namnet på det. Vill ju gärna ha just effekten på behåringen för just nu är den överjävlig. Egentligen bryr jag mig inte om andra har håriga ben/hakor/bröst/magar men hos mig själv är det viktigt. Ytterligare ett tecken på att jag är äcklig och ful. Har man fått höra just det från det att man går i fyran till nian etsar sig orden fast.

Hoppas att ni har det bra i sommarvärmen. Jag har bara 1,5v kvar till min sista semestervecka! Heja heja heja!

Tack, hoppas också att hon ska vara bättre än vad det skrivs om henne. Vi får se. Är lite rädd för när kallelsen dimper ner bara för att träffa henne, men samtidigt längtar jag massor så att vi kan få köra igång ordentligt!

Jag har också läst om nåt sådant p-piller, men jag är dock inte säker på vilket det var. Kan det ha varit Diane? Eller Yasmine?
    Själv har jag ätit mini-piller (Mini-Pe) pga blodproppsrisk, så jag har inte så mycket koll på p-pillerna.... Har du försökt googla på det?
  • Höstflickan83
    Heobea: Hittade detta på sjukvårdsrådgivningen (www.1177.se/allakapitel.asp&AllChap=True&PreView=)

"Om man har ökad kroppsbehåring eller skäggväxt brukar så kallade kombinerade p-piller användas eftersom de motverkar effekten av testosteron. De innehåller både östrogen och syntetiskt gulkroppshormon som kallas gestagen. Exempel på sådana p-piller är Desolett, Mercilon, Cilest och Yasmin. Dessa p-piller kallas östrogenprofilerade.

Andra typer av kombinerade p-piller, som kallas gestagenprofilerade, påverkar inte den ökade hårväxten lika mycket.

Preventivmedel som enbart innehåller gulkroppshormon, till exempel mini-piller, p-stav, p-spruta och hormonspiral är olämpliga för kvinnor med PCOS eftersom de kan förvärra behåringen.

Som ett alternativ till kombinerade p-piller kan man få läkemedlet Diane, som vanligtvis används för att behandla akne. Diane fungerar också som ett preventivmedel på samma sätt som ett vanligt p-piller. Om man använder Diane behöver man därför inte ta vanliga p-piller.

P-piller och Diane tas på samma sätt. Man tar en tablett dagligen i tre veckor och gör därefter uppehåll i en vecka, då man får en mensliknande blödning, och börjar sedan nästa treveckorsbehandling. Läkemedlen är receptbelagda.

P-piller och Diane ger en något förhöjd risk för blodpropp. P-piller kan också ge biverkningar i form av till exempel nedstämdhet och spända bröst.

Om man av någon anledning inte kan eller vill använda p-piller eller Diane finns en annan behandling som har en viss effekt. Det vanligaste är behandling med läkemedel som innehåller spironolakton, som motverkar testosteron. Spironolakton sänker blodtrycket något, men har inga allvarliga biverkningar."

Hoppas att det var till någon hjälp!
  • Meja10

Hej allihopa!
    Jag är 23 år. Blev diagnosticerad med PCO i januari. Har försökt bli gravid i 14 månader.

Jag har en fråga till alla er som tar pergotime eller andra läkemedel för att få igång ägglossningen: Har era män fått göra spermaprov?
    Jag fick gå direkt till insemination eftersom min mans spermakvalitet är lite nedsatt. IVF känns som ett väldigt drastiskt steg för oss, så det är skönt att det finns det här mellansteget.
    Jag har fått lämna diverse blodprov och ska snart till en endokrinolog. Mina hormoner ser bra ut, förutom TSH som endokrinologen ska ta en titt på. Efter det ska vi gå igång med insemination. Jag är så spänd och vill inte vänta mer. Det känns lite konstigt att gå direkt till insemination. Det är ett stort steg för mig. Så dåligt var inte spermaprovet.. Men det är för att öka chanserna så mycket som möjligt.
    Det är därför jag blir lite förundrad när jag läser om alla som går på flera kurer av pergotime osv. Jag undrar om alla har blivit helt utredda. Endel historier om vad läkare och gynekologer låter ju inte helt upplyftande för vad folk får för hjälp. Jag har fått fantastisk hjälp, med en husläkare som skickade mig vidare till gynekolog då hon misstänkte PCO. Gynekologen gjorde VUL (där hon diagnosticerade PCO) och sköljning av äggledarna för att se att det var fri passage. Jag har fått lämna blodprov för LH, FSH, Progesteron, insulin (fastande) och diverse annat. Allting har varit väldigt klart om vad som händer, läkarna har skickat mig vidare så fort de kunnat och de har verkligen gjort en grundlig utredning av just mig. Jag behövde inte vänta 1 år heller med att få hjälp, fick vänta några månader för att få komma till gynekolog, men sen var allt igång och i princip på mina villkor. Allt gratis hittills. Och den medicin jag ska ta sedan vid insemination för att få igång ägglossning är Ovitrelle och Menopur. Den medicinen kostar uppemot 5000 kr. Men när man kommer upp i dom summorna får man det betalt av staten. Ska kanske tillägga att jag bor i Danmark. ;)
    Det är ju också ett bra alternativ till IVF, som tydligen kostar en massa. Eller? Om man inte går privat i Sverige, får man hjälp med detta gratis då? (Tänker på framtiden om inte insemination lyckas)

Oj, det blev långt. Ville bara skriva av mig då jag inte har så många andra att prata med om detta...

• Meja10
    mijao skrev 2010-06-30 19:44:12 följande:
    Hej alla! Glad
    Fick min diagnos igår och har svårt att smälta verkligheten.  Jag vet ganska lite om pcos. Inte fick man någon
    ...
    Hur gör ni som är "normalviktiga" med er diet? Måste ni anpassa den eller kan ni äta som vanligt (normala portioner) med rimlig motion? Jag vill gärna gå ner några kilon men jag varken vill eller orkar träna flera timmar om dagen (är detta vad som krävs)? Läkaren jag hade upprepade gång på gång att detta INTE var en sjukdom. Men just nu så känns det som att denna diagnos är extremt handikappande.
    ...
    Jag är normalviktig och har aldrig haft problem med vikten. Fram till för bara några år sedan har jag varit spinkig. Nu har jag blivit mer "normal". Men jag äter normalt och tränar då och då (i perioder). Med äter normalt menar jag tre mål om dagen, ibland ett mellanmål. Tallriksmodellen och godis/chips då och då. Jag har ingen aning om varför jag inte passar in i bilden. Men jag har inget problem med insulin heller eller så.
    PCO-S är kanske ingen sjukdom (vad är definitionen på "sjukdom" förresten? Får nog google lite), men ändå ett syndrom. Det står ju för Polycystiskt ovarie syndrom. Ett syndrom är när man har flera tecken/symptom som hänger ihop med en gemensam avvikelse, eller hur man ska formulera det. Det är ju symtomen man lider av. Akne och hirsutism (ökad behåring) är ju något som inte är normalt att ha - och något man borde och ofta kan få behandling för.
    Det finns behandling. Och när man läser mer om det så ser man hur stora chanser man faktiskt har! Lycka till!
  • Heobea
    Höstflicka: Tack och åter tack! Var precis Diane och Yasmin jag letade efter. Hihi! Spännande det där med att behåringen kan öka av mini-piller. För jag har ätit cerazette innan och det gjorde att jag gick från att  vara lite luden till att vara hårig apa.... Spännade!
    Dock funderar jag på om gynekologen kommer låta mig äta p-piller men det är väl en annan diskussion att ta. Ingen primär blodproppsrisk men det finns div hjärtsjukdomar, diabetes och annat smått och gott i släkten. Gissar dock att man borde gå på att jag har lågt blodtryck och mina blodfetter är fina. Diabetesrisken finns ju där men man kanske ska lyssna på jan holte som säger att Yasmine ofta kan göra att kvinnor med PCO-s går ned i vikt istället för upp och då minskar ju insulinresistensen markant....
    Spännande säger vi på redaktionen. Men det är väl en diskussion att föra med gynekologen kanske.

Nehä, dags att sussa för att orka med ännu en dag på jobbet i morgon kväll. Fy fan, jobba fredagkväll, vad är det för påhitt? Känner redan, efter dagens jobbkväll, skjut mig eller ge mig semester!!!
  • Bruden24
    Heobea skrev 2010-07-21 08:04:36 följande:

Bruden: Hm, det låter tungt. Ja gå ned i vikt är verkligen inte det enklaste. När man dessutom får en hög med moraliserande kakor öst över sig så blir det inte enklare. Ibland skulle jag önska att jag kunde få lite konkreta råd istället för att bara få bannor. Men det kan man nog se sig i himlen efter

.Ja precis, så lätt är det inte! Ska dock försöka mig på å testa Cambridge (har aldrig testat en "dryckesdiet") för å se om de kanske ger något resultat, eller iallafall en spark i rätt riktning.

Hoppas det gick bra att jobba fredagskvällen :)
  • Heobea
    Bruden24 skrev 2010-07-24 17:57:06 följande:
    .Ja precis, så lätt är det inte! Ska dock försöka mig på å testa Cambridge (har aldrig testat en "dryckesdiet") för å se om de kanske ger något resultat, eller iallafall en spark i rätt riktning.

Hoppas det gick bra att jobba fredagskvällen :)
    Oh, Cambridge låter spännande! Du måste tala om hur det går. Jag har funderat på att få en liten knuff i rätt riktning mha dryckesdiet. Men jag vet inte riktigt, är lite tveksam.
    Fredagskvällen var som fredagskvällar brukar, rörig, fnittrig och stressig. Ibland förstår jag inte varför akutavdelningar på sjukhuset ska dra ned på personal till helgen. Som om folk blir mindre sjuka? Hahaha, snarare tvärtom! Suck!
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-21 18:23:57 följande:
    Tack så mycket! Jag fick diagnosen "på riktigt" i mars i 2009, men hade det misstänkt sedan tidigare men i och med den klumpiga läkaren så fick jag det aldrig riktigt "på riktigt".
    Ja det blir ett par månader, men det är ju inte alls lång tid. Men så som jag förstått gynekologen tidigare så skulle vi få hjälp direkt, så jag hoppas verkligen på det. För det är det jag litat på. Och det lär nog bli provera på direkten och sedan förhoppningsvis pergo direkt efter det!

Så det är alltså sedan januari i år som du vetat på riktigt att du har PCO? Men får du någon hjälp nu då?

Ja, min sambo har gjort sperma-prov. Han fick göra det i mars. Fick tjata i två månader på att få svar på proverna (som såg mycket bra ut!), riktigt irriterande att det skulle ta sådan tid!!
    men då har du vetat det rätt länge enligt mej. hehe. ja det finns många konstiga läkare tyvärr många borde inte få vara läkare.

nja den ända hjälpen jag fått är provera. och att jag ska gå ner i vikt så det det har jag fått ta tag i själv och sökt för att få göra en GBP.

fan va gött att ni fick det hoppas på att gubben med ska få göra det med så vi får veta. för det finns juh en chans att hans är dåliga. det är tydliga 50 % enligt min läkare. och min man är juh mycket äldre än mej. och dom blir juh inte bättre med åren om man säger så.
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-07-25 22:02:16 följande:
    men då har du vetat det rätt länge enligt mej. hehe. ja det finns många konstiga läkare tyvärr många borde inte få vara läkare.

nja den ända hjälpen jag fått är provera. och att jag ska gå ner i vikt så det det har jag fått ta tag i själv och sökt för att få göra en GBP.

fan va gött att ni fick det hoppas på att gubben med ska få göra det med så vi får veta. för det finns juh en chans att hans är dåliga. det är tydliga 50 % enligt min läkare. och min man är juh mycket äldre än mej. och dom blir juh inte bättre med åren om man säger så.
    Jo, nog har jag vetat om att jag har PCO rätt länge, så är det ju. :) Ja, det finns riktigt många konstiga läkare, tur nog finns det väl bra också!

Okej. Finns det någon regel att man måste gå ner till en viss vikt eller? GBP är det gastric bypass? Har en kompis som har gjort en sån faktiskt.

Jo det är skönt att han fick kolla sig, då vet man ju att det inte verkar vara något fel där i alla fall.
    Menar du att det är 50 % risk att det är fel på mannen eller hur menar du?
    Nej simmarna blir väl inte direkt bättre och bättre :( Är det väldigt stor åldersskillnad på er? I sådana fall kan man ju tycka att ni borde få hjälp snabbare!!
Svar på tråden vi unga med PCO