• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi
    Heobea skrev 2010-07-01 17:04:42 följande:
    Hm, försökte söka lite på det där med tröttheten och PCO/PCO-s. Hittat en studie där man skattat livskvalitet hos kvinnor med och utan PCO-s. De kommer fram till att kvinnor med PCO-s skattar sin livskvalitet lägre än den friska kontrollgruppen. PCOskvinnorna tycker att de har sämre hälsa, emotionella problem, sociala problem, fatigue (trötthet som inte riktigt går att sova bort) och sämre sexliv vilket summa sumarum försämra livskvaliten. De har dock ingen mer förklaring till just tröttheten/fatigue:n utan bara att den finns.
    Quality of life and marital sexual satisfaction in women woth polycystic ovary syndrome heter artikeln om någon vill läsa .....................
    Läste det du skrev och tack! Det behöver inte vara en superkälla. Det räcker för mig att få den bekräftelsen i alla fall. Himla så bra att du kunde hitta allt det! Ska läsa artikeln en dag sen också. Ska leta lite i arkiven i skolan och se om det finns några studier om PCO/-S på svenska någon dag..
  • valkyrie
    pco skrev 2010-06-30 15:14:15 följande:
    valkyrie:  får man lov o fråga vad det är för operation du  ska göra? ha det me PCO grejen o göra? Lycka till!
    det är en GBP en magsäksförminskning. till viss del har det med min PCOs att göra. jag är kraftigt överviktig och kan inte gå ner kg själv. och går jag inte ner får jag aldrig någon ÄL. och med tanke på att vi försöker få barn så behöver jag det.

det gick bra. fick dox inget datum. läkaren vill kolla ner i min mage först (med en slang :P) för att se så den inte är skadad med mera. så nu väntar jag på tid till det. sen när det är gjort får jag tid till opratinon. så´hoppas jag hoppas på att det blir snart. jag är glad att jag hade maken med mej hade inte klarat det själv. va så närvös att jag skakade när jag gick in där.
  • valkyrie

jo i går fick jag mens. men den är inte som den brukar den är "vattnig" nån som råkat ut för det?

• BillyX

Heboa och langtanefterdig: Trötthet, är det ett symtom på pcos? Min pojkvän tycker att jag JÄMT sover, jag har alltid gillat sovmorgnar men kan sova 10 h utan att känna mig utvilad. Det skulle kunna besvara många frågor tycker jag...

• valkyrie
    BillyX skrev 2010-07-03 09:29:05 följande:
    Heboa och langtanefterdig: Trötthet, är det ett symtom på pcos? Min pojkvän tycker att jag JÄMT sover, jag har alltid gillat sovmorgnar men kan sova 10 h utan att känna mig utvilad. Det skulle kunna besvara många frågor tycker jag...
    nej trötthet tror jag inte fins med som tecken på PCO. har du några andra symton. godis sug/ socker sug? övervikt? oregelbunden mens? med mera?
  • langtanefterdig

Enligt studien så finns ju trötthet med...

• valkyrie
    langtanefterdig skrev 2010-07-03 13:13:15 följande:
    Enligt studien så finns ju trötthet med...
    okej jag har inte läst det. men trötthet kan juh vara tecken på en massa saker.
  • Heobea
    BillyX skrev 2010-07-03 09:29:05 följande:
    Trötthet är inget symptom som läkarna bygger sin diagnos på utan det är ett av alla tecken som finns där. Ungeför som det faktum att kvinnor med PCO oftare har psykiska problem etc.  Dock är väl just de psykosocialakonsekvenserna av PCO inte det mest utforskade ännu. Många studier som handlar om livskvalitet vid PCO tar fasta på de mer uppenbara sakerna, behåringen, övervikten, infertiliteten etc. Just den psykosociala aspeketen saknas tyvärr.
    Dessutom tror jag att just tröttheten som symptom, att få doktorer nämner den, att det talas lite om den, dels är orsakat av att man vet rätt lite om PCO och dels är ett tecken på att "man" inte talar om PCO.

Jag måste säga, ju mer jag läser, desto mer förstår jag varför jag är som jag är och desto argare blir jag. Dels på den där gynekologen som faktiskt inte gav så himlans mycket information, utan bara att. Resten har jag fått söka reda på själv. Dels på att ingen någonsin lyssnat på mig genom tiderna, alla tecken har funnits där. Jämt! Tänk så mycket lättare det hade blivit om jag faktiskt hade fått en förklaring på varför jag aldrig gick ned i vikt trots att jag periodvis endast levde på knäckebröd med leverpastej, allt extra hår på kroppen etc. Herreguuud!
  • snuddi

Har läst på mycket om det där med insulinet i våra kroppar nu. Många tycks ha lyckats att få regelbunden mens och några till och med äl av att äta enligt LCHF-metoden. Sök på det på google så kommer ni att hitta massor. Den metoden sänker våran insulinproduktion och gör i och med det att vi lättare kan gå ned i vikt och att hormonbalansen i kroppen kan normaliseras en aning.

Jag tycker det kan vara värt att testa i alla fall :)

• langtanefterdig

Ur mina ömma bröstvårtor kommer det lite vit vätska om man trycker, nån som fått samma?Skumt, funderar om det är pga av pergon ? Är på mensdag 28 idag

Svar på tråden vi unga med PCO