• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • snuddi

Håller med Laisen; valkyrie -det är ju bra att du fått det en gång i alla fall! :)

Ja ska snart börja med Primolut-Nor igen på måndag. Ska testa mig på söndag för säkerhets skull (gjorde ett test igår, det var helt klart minus).

Skulle vilja ha information om ägglossningsstickor, vad är det som mäts med ett sådant?
    Jag hade enligt läkaren inte några förhöjda/låga värden varken på hormonnivåerna eller något annat. så då kanske jag skulle kunna testa med äl-stickor nästa månad? Vad tror ni?

Annars blir det prego som gäller. Men hon sa att vi först skulle äta de tre kurerna Primolut-Nor bara..

Längtar och längar ju

• Laisen
    snuddi skrev 2010-07-16 12:49:26 följande:
    Håller med Laisen; valkyrie -det är ju bra att du fått det en gång i alla fall! :)

Ja ska snart börja med Primolut-Nor igen på måndag. Ska testa mig på söndag för säkerhets skull (gjorde ett test igår, det var helt klart minus).

Skulle vilja ha information om ägglossningsstickor, vad är det som mäts med ett sådant?
    Jag hade enligt läkaren inte några förhöjda/låga värden varken på hormonnivåerna eller något annat. så då kanske jag skulle kunna testa med äl-stickor nästa månad? Vad tror ni?

Annars blir det prego som gäller. Men hon sa att vi först skulle äta de tre kurerna Primolut-Nor bara..

Längtar och längar ju
    Jag ska också testa på söndag eller måndag morgon, vilken jävla ångest och pina det är när man vet att det kommer visa negativt :(. Sen tror jag att jag haft spottings sen förra torsdagen, aldrig varit med om tidigare :/. Någon som vet hur det funkar med spottings, hur många dagar man brukar ha så och när?

Det skadar ju inte att testa med ÄL-stickor i vilket fall som helst, åt mig visar dom alltid ett svagt negativt resultat så jag skiter i det :p.

Jag fick välja om jag ville äta provera tre omgångar innan fösöken med pergotime men NIX, det ville jag självklart inte...skönt att man får välja någonting själv :).
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-07-16 10:57:48 följande:
    hej och välkommern till tråden.

det låter som att du råkat ut för en dålig gyn-läkare. kunde hon inte hjälpa dej med mensen? har du funderat på att söka en annan?

tyvär har jag själv ingen solskens historia att berätta. hoppas på att någon annan kan hjälpa till här med det.
    Tack så mycket!

Ja de första läkarna tyckte jag inte var bra, men hon som nu forskar, som jag fick diagnosen på riktigt av, hon tycker jag är bra. Än så länge i alla fall. Därför känns det lite jobbigt att jag inte kommer få träffa henne, utan att jag kommer få träffa en annan som jag läst dåliga saker om.

Jag fick alternativ när läkaren diagnostiserade mig.
    1. Äta p-piller
    2. Äta mini-piller
    3. Äta provera då och då.

Eftersom det inte är aktuellt med p-piller för min del då vi har en hel del blodproppar i familjen, så blev det alternativ nummer två, att äta mini-piller, eftersom vi inte ville ha barn när jag började äta dessa (i mars 2009). Sedan har jag fortsatt äta dem till för ett tag sedan då vi äntligen bestämde oss för att strunta i att läget inte är helt perfekt och försöka i alla fall.
    Min gynekolog sa att man kan äta mini-piller och då behöver man inte blöda ut, det minskar riskerna för cancer ändå jämfört med att inte äta något alls. Så då blev det som det blev. Det har fungerat bra tycker jag, har inte mått dåligt på pillerna och mensen försvann helt. Var rätt skönt eftersom man aldrig vet när den tänkt dyka upp när man har så oregelbunden mens som jag (och säkert väldigt många här inne) har.

Men nu vill jag bara att det ska bli september så att jag kan få komma på ett besök och få lite instruktioner och piller att knapra!

Ser att det är några här inne som börjar med provera i helgen/veckan, håller tummarna för er!
  • valkyrie
    Laisen skrev 2010-07-16 12:40:41 följande:
    Men det var ju en bra sak mitt i allt elände :)

jo det kan jag hålla med om :D

• valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-17 13:25:53 följande:
    Tack så mycket!

Ja de första läkarna tyckte jag inte var bra, men hon som nu forskar, som jag fick diagnosen på riktigt av, hon tycker jag är bra. Än så länge i alla fall. Därför känns det lite jobbigt att jag inte kommer få träffa henne, utan att jag kommer få träffa en annan som jag läst dåliga saker om.

Jag fick alternativ när läkaren diagnostiserade mig.
    1. Äta p-piller
    2. Äta mini-piller
    3. Äta provera då och då.

Eftersom det inte är aktuellt med p-piller för min del då vi har en hel del blodproppar i familjen, så blev det alternativ nummer två, att äta mini-piller, eftersom vi inte ville ha barn när jag började äta dessa (i mars 2009). Sedan har jag fortsatt äta dem till för ett tag sedan då vi äntligen bestämde oss för att strunta i att läget inte är helt perfekt och försöka i alla fall.
    Min gynekolog sa att man kan äta mini-piller och då behöver man inte blöda ut, det minskar riskerna för cancer ändå jämfört med att inte äta något alls. Så då blev det som det blev. Det har fungerat bra tycker jag, har inte mått dåligt på pillerna och mensen försvann helt. Var rätt skönt eftersom man aldrig vet när den tänkt dyka upp när man har så oregelbunden mens som jag (och säkert väldigt många här inne) har.
    det låter som att du fick samma alterna tiv som jag.
    när jag åt mini-piller försvan min mens med. hellt underbart ;) men äter du dom nu eller?  om inte hur lnge har du varit utan dom?
  • Bruden24

Hej på er.. Länge sen man skrev något..
    Inget nytt här förutom en nu avslutad (2 gången) dubbelkur pergo, och 1 omgång Primolut-Nor..
    Men inget händer här, å man får vänta med nästa besök hos gyn tills semestern är över i aug..

Senaste besöket fick ja ju till mig att jag skulle försöka gå ner 10-15 kilo, annars är det inte ens å tänka på nån Ivf eller liknande.. och.. det har ja då inte lyckats med så man får väl ta sin kritik då man går dit igen..

Allt känns så långt bort å meningslöst just nu...
    Varför har man just fått sånna här problem :(

Hoppas det går bättre för er,  och att hoppet fortfarande finns med er..

• Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-07-19 11:16:48 följande:
    det låter som att du fick samma alterna tiv som jag.
    när jag åt mini-piller försvan min mens med. hellt underbart ;) men äter du dom nu eller?  om inte hur lnge har du varit utan dom?
    Ja det är verkligen superskönt att mensen försvinner helt när man äter mini-pillerna. Fick först prova Cerazette och då blödde jag konstant i 6 månader (inte alltid mycket, men ändå varje dag) och det var ju en väldig skillnad mot att blöda 3-4 gånger per år! Men sedan fick jag Mini-pe och det fungerade superbra.
    Jag slutade äta mina piller till midsommar. Så när jag får komma till läkaren i september (hoppas det blir då och att det inte skjuts fram) så har jag varit utan en del av juni, sen även juli och augusti och den bit av september som hinner gå. Hyser ingen tilltro till att vi ska lyckas på egen hand eftersom chanserna verkar vara minimala förr oss med tanke på hur kroppen fungerar. Men då har vi i alla fall varit utan ett tag. Hoppas verkligen på att vi får hjälp på en gång eftersom jag tidigare blivit lovad det, och hoppas också att det kan lyckas....

Hur länge har du varit utan dina piller?
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-20 17:24:37 följande:
    Ja det är verkligen superskönt att mensen försvinner helt när man äter mini-pillerna. Fick först prova Cerazette och då blödde jag konstant i 6 månader (inte alltid mycket, men ändå varje dag) och det var ju en väldig skillnad mot att blöda 3-4 gånger per år! Men sedan fick jag Mini-pe och det fungerade superbra.
    Jag slutade äta mina piller till midsommar. Så när jag får komma till läkaren i september (hoppas det blir då och att det inte skjuts fram) så har jag varit utan en del av juni, sen även juli och augusti och den bit av september som hinner gå. Hyser ingen tilltro till att vi ska lyckas på egen hand eftersom chanserna verkar vara minimala förr oss med tanke på hur kroppen fungerar. Men då har vi i alla fall varit utan ett tag. Hoppas verkligen på att vi får hjälp på en gång eftersom jag tidigare blivit lovad det, och hoppas också att det kan lyckas....

Hur länge har du varit utan dina piller?
    okej ja det blir juh ett par månader. håller tummarna att det kanske lyckas för er.
    har du pärlbandet? det har jag så min kropp är värkligen inte som den ska. men men.
    du lär juh få provera direkt iaf. ock har du tur pregro med. men det är olika får län till län har jag märkt.

jag tog ut min P-stav i januari 2009 så över 1 ½ år nu. fy va tiden går. och i januari i år fick jag reda på att jag hade PCOs men hade misstänkt det länge. då mina systar med har det med en lättare variant än mej.

har din man/kille gjort sperma-prov?
  • Heobea

Valkyrie: Spontan menstruation, spännande måste jag säga! Possitvit som attans! Grattis, även om det kommer lite sent.

Höstflickan: hoppas att den nya gynekologen är bra och att skriverierna bara är överdrivna (hoppas kan man ju alltid)!!

Bruden: Hm, det låter tungt. Ja gå ned i vikt är verkligen inte det enklaste. När man dessutom får en hög med moraliserande kakor öst över sig så blir det inte enklare. Ibland skulle jag önska att jag kunde få lite konkreta råd istället för att bara få bannor. Men det kan man nog se sig i himlen efter.

Usch, har haft ett par riktigt tuffa dagar. Fick världens bakslag när det gäller träning och maten. Bara grät och grät. Vågen står still och jag tycker att jag gör allt jag kan för att den ska gå nedåt. Min pojkvän hör till den där typen som bara behöver säga träna så går han ned ett kilo. Inte enkelt att mäta sig med honom.
    Dessutom är det gamla demoner som spökar, den där dåliga självbilden som gör att jag faller tillbaka i gamla destruktiva tankar och mönster.

Men jag har en fråga. Har ni några bra p-piller att rekomendera? Har ett besök hos gynekologen då jag måste diskutera p-piller/minipiller med henne. Jag vet att jag har läst om p-piller som inte bara fungerar som skydd utan som även kan påverka behåring, acne, fet hy och fett hår. Vet nån vad det heter? Jag har helt glömt namnet på det. Vill ju gärna ha just effekten på behåringen för just nu är den överjävlig. Egentligen bryr jag mig inte om andra har håriga ben/hakor/bröst/magar men hos mig själv är det viktigt. Ytterligare ett tecken på att jag är äcklig och ful. Har man fått höra just det från det att man går i fyran till nian etsar sig orden fast.

Hoppas att ni har det bra i sommarvärmen. Jag har bara 1,5v kvar till min sista semestervecka! Heja heja heja!

• valkyrie
    Heobea skrev 2010-07-21 08:04:36 följande:

Valkyrie: Spontan menstruation, spännande måste jag säga! Possitvit som attans! Grattis, även om det kommer lite sent.

tack ja det känns bra. känns som att det kanske är nåt som funkar i kroppen
Svar på tråden vi unga med PCO