mijao skrev 2010-06-30 19:44:12 följande:
Hej alla!

Fick min diagnos igår och har svårt att smälta verkligheten. Jag vet ganska lite om pcos. Inte fick man någon information av läkaren utan blev bara ordinerad "gulkroppshormon" pga att min mens pågått i en månad och jag ska försöka "balansera" den. Upplevde någon annan att det finns relativt dåligt med information om detta för att vara en "folksjukdom" (drabbar 1/10 kvinnor i fertil ålder)? Det jag har läst hittills om pcos har mest skrämt upp mig; akne (försvinner den med åldern?), infertilitet, sju ggr ökad risk att få diabetes, hjärtinfarkt! Hur vanligt är detta? Någon som vet? Kan man hålla detta borta på något sätt? Hur gör ni som är "normalviktiga" med er diet? Måste ni anpassa den eller kan ni äta som vanligt (normala portioner) med rimlig motion? Jag vill gärna gå ner några kilon men jag varken vill eller orkar träna flera timmar om dagen (är detta vad som krävs)? Läkaren jag hade upprepade gång på gång att detta INTE var en sjukdom. Men just nu så känns det som att denna diagnos är extremt handikappande. Jag vill inte vara överviktig för livet. Kan man leva som normalt? Jag känner mig ofta väldigt trött. Kan detta vara en följd av pcos?
Jag är frågsam men jag skulle verkligen uppskatta svar från någon...
Det känns ganska ensamt.
Hej.
Jag har akne. Är 20 i sommar. Den har blivit betydligt mindre nu än förr men tror inte den kommer att minsta på ett bra tag -det pga PCO.
Har också jättelätt för att gå upp i vikt. Är däremot normalviktig enligt BMI. Har gått upp 13 kg på ett år. Så ska jag hålla vikten måste jag äta lite. Ska jag gå ned i vikt (försöker att göra det nu) så måste jag träna varje dag och äta näst intill ingenting. Jag skämtar inte -det är skitsvårt att gå ned. Har du lite lättare än jag för vikten så ät normalt men bara en portion, ät inga sötsaker eller onyttigheter. Försök att inte gå upp något mer -det är så mycket svårare att gå ned igen än att hålla vikten stilla..
Jag undrar också om det där med trötthet.. Är också väldigt trött ibland. Kan sova på natten 8 timmar och sedan behöva lägga mig igen på eftermiddagen. Kan sova 11 timmar på natten men iaf vara trött på eftermiddagen. Någon som vet något?