• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-07-27 18:59:59 följande:
    Jo, nog har jag vetat om att jag har PCO rätt länge, så är det ju. :) Ja, det finns riktigt många konstiga läkare, tur nog finns det väl bra också!

Okej. Finns det någon regel att man måste gå ner till en viss vikt eller? GBP är det gastric bypass? Har en kompis som har gjort en sån faktiskt.

Jo det är skönt att han fick kolla sig, då vet man ju att det inte verkar vara något fel där i alla fall.
    Menar du att det är 50 % risk att det är fel på mannen eller hur menar du?
    Nej simmarna blir väl inte direkt bättre och bättre :( Är det väldigt stor åldersskillnad på er? I sådana fall kan man ju tycka att ni borde få hjälp snabbare!!
    men det är först nu som ni har börjat planera barn eller är det länge? har ni varit tillsammans länge?

ja man ska hälst gå ner lite innan oprationen men det är olika hur mycket. det det siskuteras med läkaren jag ska gå ner 7 kg på 6 veckor och då får jag bara drick sån pulver diet. men ska inte börja med det än. ska göra en gastroskopi först.  japp en GBP är en gastric bypass. ja det är rätt vanligt nu att folk gör den oprationen.

förstår att det va det ett problem mindre att tänka på. då har ni inga problem med att få en provrös....
    det är 13 år mellan oss. jag är 21 och min man är 34. och han längtar nog mer efter att allt ska gå fortare nu. alla hans kompisar i hans ålder har barn sen länge. det alla pratar om barn. vi har juh inte varit öppna med att vi har svårt/inte kan få barn. man känner sig värderlös.
    ja man kan tycka att dom kan hjälpa oss mer. men dom skyller bara på att jag har för hökt BMI. SUCK!!!!!
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • Laisen
    Puchiko skrev 2010-07-28 15:49:30 följande:
    Om en månad har jag kanske börjat behandling ska till gyn och diskutera 17/8.
    Pergo eller vad för behandling? :)
  • Puchiko
    Laisen skrev 2010-07-28 19:40:25 följande:
    Pergo eller vad för behandling? :)
    Vet inte, ska diskutera allt kring vilken osv när jag kommer til gyn
  • Laisen
    Puchiko skrev 2010-07-28 19:59:43 följande:
    Vet inte, ska diskutera allt kring vilken osv när jag kommer til gyn
    Okej :). LYcka till då! :)
  • Heobea
    Puchiko skrev 2010-07-28 15:49:30 följande:
    Om en månad har jag kanske börjat behandling ska till gyn och diskutera 17/8.
    Åh så trevligt! Lycka till!!

Hoppas att ni alla får en finfin dag. Själv ska jag slänga på mig regnkläderna och trampa till jobbet. Måste villigt erkänna att det tar emot. Det är lättare att jobba en dag när solen skiner än när det ösregnar. Suck suck! Men bara två små pass tiills det är dags för S E M E S T E R!!!
  • Laisen
    Heobea skrev 2010-07-29 06:14:08 följande:
    Åh så trevligt! Lycka till!!

Hoppas att ni alla får en finfin dag. Själv ska jag slänga på mig regnkläderna och trampa till jobbet. Måste villigt erkänna att det tar emot. Det är lättare att jobba en dag när solen skiner än när det ösregnar. Suck suck! Men bara två små pass tiills det är dags för S E M E S T E R!!!
    JAg jobbar hellre när det är dåligt väder :P. Skönt att ha semester, själv jobbar man hela sommaren men det går bra ändå :). Lite minisemester har jag lyckats få som tur är ;).

Ja ni, nu är provera kuren slut... bara att vänta och hoppas på att mensen kommer så snart som möjligt :D. Skönt att karusellen är igång efter semesterstängt!
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-07-27 21:16:43 följande:
    men det är först nu som ni har börjat planera barn eller är det länge? har ni varit tillsammans länge?

ja man ska hälst gå ner lite innan oprationen men det är olika hur mycket. det det siskuteras med läkaren jag ska gå ner 7 kg på 6 veckor och då får jag bara drick sån pulver diet. men ska inte börja med det än. ska göra en gastroskopi först.  japp en GBP är en gastric bypass. ja det är rätt vanligt nu att folk gör den oprationen.

förstår att det va det ett problem mindre att tänka på. då har ni inga problem med att få en provrös....
    det är 13 år mellan oss. jag är 21 och min man är 34. och han längtar nog mer efter att allt ska gå fortare nu. alla hans kompisar i hans ålder har barn sen länge. det alla pratar om barn. vi har juh inte varit öppna med att vi har svårt/inte kan få barn. man känner sig värderlös.
    ja man kan tycka att dom kan hjälpa oss mer. men dom skyller bara på att jag har för hökt BMI. SUCK!!!!!
    vi har pratat barn i 1-1½ år men alltid haft "ursäkter" till varför det inte varit aktuellt (pluggat osv). Nu har vi bestämt oss för att vi inte vill vänta längre och att det aldrig kommer finnas en situation som är helt perfekt på alla sätt. Det finns alltid saker man kan hitta som gör att man skulle kunna skjuta på det.. typ plugg, bara en har fast jobb och den andra vikariat (som i vårt fall) osv.
    Vi har varit tillsammans  i 3 år, förlovade i 2 år, sambos i 2½ år och har känt varandra i 5 år. Ni då?

Det har du nog rätt i, det är nog rätt vanligt med sådana operationer nu för tiden. Hoppas i alla fall att du ska få göra den snart om det är något du vill! Min kompis är jättenöjd med att hon genomgick operationen.

Precis, då är det ett mindre problem att funder över. Vi har ju inte  börjat med några behandlingar ännu, så vi har inte funderat något på provrörsbefruktning, hoppas att det ska lösa sig med pergo... Det kanske är naivt, men jag och min sambo hoppas och tror på det. Det är väl rädsla också som gör att man vill tro att det ska lösa sig snabbt...

Ja det förstår jag.. Det är ju många som har barn när man börjar komma i 30-års åldern och högre än det. Börjar vara många i min bekantskapskrets som funderar på det och försöker nu också, jag fyller 27 i höst.
    Vi är inte heller öppna om att det kan bli problem, min bästa vän vet men det är den enda.

Hoppas ni alla har en bra helg! Själv har jag varit och sett Winnerbäck, min husgud! Fantastiskt.
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-08-01 00:56:24 följande:
    vi har pratat barn i 1-1½ år men alltid haft "ursäkter" till varför det inte varit aktuellt (pluggat osv). Nu har vi bestämt oss för att vi inte vill vänta längre och att det aldrig kommer finnas en situation som är helt perfekt på alla sätt. Det finns alltid saker man kan hitta som gör att man skulle kunna skjuta på det.. typ plugg, bara en har fast jobb och den andra vikariat (som i vårt fall) osv.
    Vi har varit tillsammans  i 3 år, förlovade i 2 år, sambos i 2½ år och har känt varandra i 5 år. Ni då?
    okej ett tag då. jo det är offta så att nåt kommer i mellan,
    vi har varit tillsammans i 2 ½ år förlovade 2 år gifta 1 år. sambos sen vi blev tillsammans i stort sätt. och känt varandra lika länge. kärlek vid första ögon kastet :D

ja jag hoppas med på att jag får den snart. så jädra tradigt att vänta. va kul att hon är nöjd med den. jag har stora förhoppningar på den med.

hoppas att då får en behandlig som kommer att funka för dej. och att du får den hjälp du har rätt till. har du oregelbunden mens?

ja så då förstår du att han känner sig "efter" i jämförelse med sina kompisar. det känns som att det är mitt fel att det är så. jag vill ge han barn men jag kan inte. har gråtigt så många gånger av detta faktum. man känner sig värkligen värdelös.

min helg har varit jätte bra. har varit i får sommarstuga och bara tatt det lungt.

hoppas också att ni andra har haft en bra helg
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
Svar på tråden vi unga med PCO