• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie

tack vänner är så närvös inför i morgon så jag holler på att sprika. tur att min man har semester så att han kan följa med mej.

• langtanefterdig

Valkyrie: alltid skönt att ha sällskap vid såna tillfällen:) min man fick följa me när ja gjorde kontraströntgen o nu när jag bytte gyn:)

• Kramizen

Här är en till som är ung och har PCO och nu äter provera för att få igång mensen men det går ju sådär må jag säga.  Jag har tydligen varken mens eller ÄL.

Jag äter provera i 12 dagar och får då mens på en gång och har mens en vecka sen går det yttligare en vecka och jag får mens en vecka igen :( Och efter det händer det inget såvida jag inte äter provera igen. Någon mer som får samma blödningsmönster som jag? Någon som har nån aning om varför jag får blödning igen efter en vecka?

Eftersom jag har PCO säger kvinnokliniken att jag inte kan använda ÄL tester för när man har PCO vissar dom possitivt hela tiden. Jag frågade dom om detta när jag hela tiden oavsett när fick possitiva ÄL tester.

Får ingen vidare hjälp av kvinnokliniken direkt eftersom dom inte bryr sig så mycket eftersom dom tycker jag ska gå ner mer i vikt innan dom tänker lägga någon mer energi på mig :( Och känner mig diskriminerad för att jag är "ung". Dock 25 bast.

Livet känns rätt tufft just nu, det enda man vill är att kunna få barn och bli en familj på riktigt, men känns som att man har god lust att ge upp allt snart :(

• IssaPissa
    valkyrie skrev 2010-06-29 22:13:36 följande:
    tack vänner är så närvös inför i morgon så jag holler på att sprika. tur att min man har semester så att han kan följa med mej.
    Håller tummar och tår för dig idag! Hoppas hoppas allt går bra!
  • pco
    kramizen:

Jag förstår precis hur det känns, väldigt tufft. Jag har nästan aldrig egen mens o ingen äl heller men när den väl kommer så har man mens typ 2veckor ibland me en veckas mellanrum precis som du. När jag åt provera o prego blev det lite bättre faktiskt men nu va det över ett halvår sen jag hade mens sist.

Jag har också tidigare varit på kvinnoklinken och precis som du beskriver det så bryr de sig inte, de sa även till mig att gå ner i vikt men jag sökte mig vidare..jag gick till gyn i partille där de med engång hjälpte mig och har skickat en remiss nu till sahlgrenska för Ivf. Jag tror att mkt beror på vart man bor o vilken läkare man kommer till. vart bor du nånstans?gbg? isf gå till gyn i partille till Maria hon e super bra! Jag tror att anledningen till att kvinnoklinken beteer sig så e för att det är privat.
    för att få göra ivf va det nån som sa till mig att BMI  35 är gränsen så jag kämpar mot vikten mendet e inte så lätt. Jag är 160 lång o väger typ 78 elr nåt sånt. Mitt råd till dig är att sök dig vidare för det finns andra som e villig o hjälpa till.
     o du e absolut inte för ung!!

Lycka till! 
  • pco
    valkyrie:  får man lov o fråga vad det är för operation du  ska göra? ha det me PCO grejen o göra? Lycka till!
  • Kramizen

Jag har ett bmi på ca 39 nu så det är en bit kvar. Innan jag ens får pergo så måste jag ner till ett bmi under 35 så dit är det 12 kg och det känns rätt segt och svårt att uppnå. Hela tiden den ständiga tanken på vikten och var ska jag äta för att det ska göra någon skillnad. Jag vet att jag måste röra på mig på något sätt men det är bland det tråkigaste jag vet just nu. Har mitt gymkort men sist jag var dit så glode alla så förbannat så känner mig inte motiverad för 5 öre att gå dit å träna även om jag betalar för det.

Jag bor i Falun och har varit på kvinnokliniken via landstinget. Och det finns ivf här men då gäller som du säger bmi 35 och lär inte få någon remiss till ivf från kk innan jag har kommit ner på bmi 35 och dom säkert har provat pergo på mig i 100 år och då lär det vara försent. Ledsen att jag är så bitter men just nu känns det så hopplöst och jag kommer ingen vart tack vare min förbannade jävla vikt.
    Jag gjorde för drygt 3 år sen en Gastriv Bypass och hade då ett bmi på 56 så säger då läkarna nu att jag ska vara glad att jag har lyckats så bra med min operation och gått ner alla dom kilona men hur tror dom att jag ska kunna vara det när det inte är tillräckligt och det enda som jag måste göra nu är att gå ner mer...
    Suck säger jag bara.....

• Heobea

Hej!
    Tokigt bra med ett forum för oss unga med PCO.
    Jag är 23år, fick min PCO-s diagnostiserad för 6 månader sedan men jag har misstänkt det länge. Alltid haft oregelbundna menstruationer som kommit kanske 1g/år, mycket manlig behåring och extremt svårt att gå ned i vikt men går upp attans fort.
    Har fått kämpa rätt länge för att få min diagnos. När jag redan i 15-16års ålder påpekade för skolsköterskan att mina menstruationer inte var regelbundna fick jag höra att det inte är säkert att  de är regelbundna när man är så ung. Så har det hetat hela tiden. Att de snart kommer rätta till sig. Senare har det bortförklarats med att det var stressigt under uppväxten. Är uppväxt med en mamma med mkt svåra depressioner med suicidala inslag till och från, mobbades konstant från 4:an till 9:an, hade extremt mkt prestationsångest under gymnasiet och under tiden på universitetet blev det väl inte mindre stress. Men nu såhär inser jag att det var så fel, det var inte stressen, det var PCO:n. Eller egentligen kanske båda. Men det borde varit någon som reagerade för mens kanske 1gång vartannat år är INTE normalt. Men men, lätt att vara efterklok.

Har väl så småning om börjat inse att om jag fått  den förklaringen på den manliga kroppsbehåringen, övervikten, kolhydratsuget etc. hade det blivit så himla mycket enklare än att bara se sig själv som äcklig och ful.
    Efter ett besök hos en privat gynekolog, landstingets kvinnoklinik bara skrattade och sa: kom igen när du vill ha barn och har försökt i 1år på allvar så äter jag provera ungefär  var 3:e månad. Är ganska nöjd med det.

Men det svåraste är att förklara för omgivningen. Hade lagom brutit upp ett nästan 3år långt förhållande när jag fick min diagnos. Vi hade försökt få barn i nästan 2år utan att lyckas. Eller ja, försökt och försökt, inte så intensivt, med extrem planering, men vi hade lagt ned allt vad preventivmedel heter. Tror att just detta var en av många  anledningar till att det sprack, att det aldrig blev några barn.

Men nu har jag träffat en ny kille, hur förklarar man? Det är  ju inte precis enkelt att säga: eh, mina äggstockar fungerar inte som de ska, därav allt hår, bålfetman och de ickeexisterande menstruationerna och att chanserna att få barn på egen hand knappt existerar. Jag vet att det inte styr vem man blir kär i etc. Men jag tycker att det är svårt.

Ska bli roligt att diskutera lite med jämnlika, även att jag kanske inte direkt är i barnskaffartagen just nu.
    //A-J!

• mijao

Hej alla! Glad
    Fick min diagnos igår och har svårt att smälta verkligheten.  Jag vet ganska lite om pcos. Inte fick man någon information av läkaren utan blev bara ordinerad "gulkroppshormon" pga att min mens pågått i en månad och jag ska försöka "balansera" den. Upplevde någon annan att det finns relativt dåligt med information om detta för att vara en "folksjukdom" (drabbar 1/10 kvinnor i fertil ålder)? Det jag har läst hittills om pcos har mest skrämt upp mig; akne (försvinner den med åldern?), infertilitet, sju ggr ökad risk att få diabetes, hjärtinfarkt! Hur vanligt är detta? Någon som vet? Kan man hålla detta borta på något sätt? Hur gör ni som är "normalviktiga" med er diet? Måste ni anpassa den eller kan ni äta som vanligt (normala portioner) med rimlig motion? Jag vill gärna gå ner några kilon men jag varken vill eller orkar träna flera timmar om dagen (är detta vad som krävs)? Läkaren jag hade upprepade gång på gång att detta INTE var en sjukdom. Men just nu så känns det som att denna diagnos är extremt handikappande. Jag vill inte vara överviktig för livet. Kan man leva som normalt? Jag känner mig ofta väldigt trött. Kan detta vara en följd av pcos?

Jag är frågsam men jag skulle verkligen uppskatta svar från någon...
    Det känns ganska ensamt.

Svar på tråden vi unga med PCO