• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-08-03 19:16:12 följande:
    Vi har pratat om att gifta oss längre fram, men det känns inte aktuellt ännu. Det dröjer nog ett par år till innan det blir så. Vi vill båda två göra det, men inte ännu =)

Det är ju på ett sätt skönt att mensen kommer så sällan, just för att man slipper den, men jag hade hellre haft den 12 gånger per år och en fungerande cykel....

Jag har en vän som i våras fick reda på att hon har pco och typ inte kan bli med barn. Men nu är hon det i alla fall. De körde oskyddat för att de trodde att det inte skulle gå, men så blev hon gravid... När de upptäckte det hade det redan gått 10 veckor.... Det är en konstig situation med tanke på att vi hade pratat om att försöka så länge... och så hips vips är de gravida och har inte varit tillsammans nå länge alls och det bara råkade hända. Men jag är ju såklart glad för deras skull! Men det känns ju lite konstigt... Bland det första hon sa till mig var "jag trodde du skulle vara före"..... Så vi pratar inte om PCOn nåt eftersom hon fick diagnosen nyss och direkt blev gravid utan hjälp och utan planering.

Njae, jag tycker nog inte det blivit sämre. Jag har ju misstänkt det hela tiden, och ändå haft diagnosen väldigt länge i vårt förhållande, så det är nog samma som förut. Men det är klart att det känns lite hopplöst... Men samtidigt har man ju inte sex bara för att försöka få barn heller, utan för att det är skönt :)
    Men det känns ju inte som att det ger något på barnfronten, utan det är ju på andra fronter det ger något... Förstår du hur jag menar? 
    va kul att ni går i dom tankarna iaf. då har du lång tid på dej att fundera på ur ditt bröllop ska vara.

håller hellt med dej 12 gånger hade varit kanon. men jag kännde av i dag att jag har nog mens på Ge. men vi får se.

oj där ser man. hade hon den lätta varianten? men då vet man att det kan gå trotts att man har PCO. och det gör en lite gladare iaf.

ja jag förstår hur du menar. visst har man det för att det är skönt och för att man har ett behov av det. men man känner inte att det är nåt man behöver varig dag inte jag iaf. men jag har inga stora förhoppningar om att det blir något i magen bara för att vi har sex. känns väldigt avlägset. men hoppas att saker och ting börjar fungera sen är jag har gjort min opration.
  • valkyrie

hej tjejer
    hur går det för er.

här har jag en god nyhet jag har fåt min egen mens igen. jag räknade på det och det är ca 2 månader sen jag hade sist. det känns jätte konstigt. innan hoppade de ett halv år i taget.
    jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. men jag blev glad att den kom. hur man nu kan bli glad att ha mens :S :D

• Laisen
    valkyrie skrev 2010-08-06 10:27:31 följande:
    hej tjejer
    hur går det för er.

här har jag en god nyhet jag har fåt min egen mens igen. jag räknade på det och det är ca 2 månader sen jag hade sist. det känns jätte konstigt. innan hoppade de ett halv år i taget.
    jag vet inte riktigt hur jag ska tolka detta. men jag blev glad att den kom. hur man nu kan bli glad att ha mens :S :D
    Va kul att den kom av sig självt :D.

JAg har börjat med dubbel pergo kur idag, så nästa fredag ska jag göra VUL på dag 12 :). Jag hoppas hoppas hoippas att iaf ett ägg växer den här gången!
  • valkyrie
    Laisen skrev 2010-08-06 20:07:34 följande:
    Va kul att den kom av sig självt :D.

JAg har börjat med dubbel pergo kur idag, så nästa fredag ska jag göra VUL på dag 12 :). Jag hoppas hoppas hoippas att iaf ett ägg växer den här gången!
    ja jag tycket med det är kul :) kan hoppas att det fortsätte och inte är någon sommar fnur. heheh

håller tummarna hårt för dej att det ska funka.
    jag har dyslexi för er som inte förstår!!!
  • Jennie1987
    valkyrie skrev 2010-08-06 10:27:31 följande:
    hej tjejer
    hur går det för er.

Jag fick också min mens idag, men med hjälp av Provera. Och jag är överlycklig!
    Jag får nästan aldrig egen mens, så när jag får mensen blir jag helt pirrig och glad!!! :)
    Så jag förstår verkligen att du blir glad av att få spontan mens! Det skulle jag också bli, garanterat!
    Så på mensdag 5, på tisdag, ska jag börja med Pergotime dubbelkur, så får man hoppas att det växer till sig nåt ägg denna gången.
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-08-03 22:30:03 följande:
    va kul att ni går i dom tankarna iaf. då har du lång tid på dej att fundera på ur ditt bröllop ska vara.

håller hellt med dej 12 gånger hade varit kanon. men jag kännde av i dag att jag har nog mens på Ge. men vi får se.

oj där ser man. hade hon den lätta varianten? men då vet man att det kan gå trotts att man har PCO. och det gör en lite gladare iaf.

ja jag förstår hur du menar. visst har man det för att det är skönt och för att man har ett behov av det. men man känner inte att det är nåt man behöver varig dag inte jag iaf. men jag har inga stora förhoppningar om att det blir något i magen bara för att vi har sex. känns väldigt avlägset. men hoppas att saker och ting börjar fungera sen är jag har gjort min opration.
    Jag vet inte rikgit... Vi hann inte prata om det så mycket efter att hon fick diagnosen. Det jag vet är att hon är överviktig och har varit ännu värre, det är hon som gjort GBP. Så nu är hon ändå "Normal" eller hur man ska uttrycka det. Det låter inte bra på vilket sätt man än säger det... Hur som helst så lär ju övervikten ha varit delvis pga PCOn även om det troligen är fler orsaker (som jag inte behöver gå in på här). Sedan hade läkaren sagt att det var fel på hormonerna och att hon "typ aldrig kommer kunna bli med barn".... Det var bara det att precis samtidigt blev hon det! Det var precis då, bara det att det var alldeles för tidigt för att kunna se nåt när hon var hos läkaren... Så det är ju både positivt och negativt. Det är superroligt för hennes skull, jag är jätteglad för det. Men det känns också jobbigt då vi pratat om det så länge och så "bara händer" det för dem utan att de försökt... Men självklart är jag glad för hennes skull, absolut!

Nej, jag har inget behov av att ha sex varje dag heller, oavsett om min kropp hade fungerat eller ej. Men några gånger i veckan i alla fall. Jag har inte heller så stora förhoppningar att något händer av sig själv... Men nu är det augusti, och i september skulle jag bli kallad, så nu är det inte länge kvar!

Åh, tänk att få egen mens och bli glad för det. :) Det är en speciell värld vi lever i då vi blir glada för sådant som andra hatar ;)
  • Puchiko

usch sånt är orättvist :P såna som inte alls behöver kämpa!!

Egen mens hade varit underbart, folk tittar på en lite konstigt när man säger det

• valkyrie
    Jennie1987 skrev 2010-08-06 23:47:29 följande:
    Jag fick också min mens idag, men med hjälp av Provera. Och jag är överlycklig!
    Jag får nästan aldrig egen mens, så när jag får mensen blir jag helt pirrig och glad!!! :)
    Så jag förstår verkligen att du blir glad av att få spontan mens! Det skulle jag också bli, garanterat!
    Så på mensdag 5, på tisdag, ska jag börja med Pergotime dubbelkur, så får man hoppas att det växer till sig nåt ägg denna gången.
    grattis till dej med :)
    hur gick det sist du åt pregro?

ja jag är överlyklig. visst det är inte kul att ha mens men kul att den kom. skumt. men det är väll så att ha denna sjukdomen
  • valkyrie
    Höstflickan83 skrev 2010-08-07 01:03:50 följande:
    äJag vet inte rikgit... Vi hann inte prata om det så mycket efter att hon fick diagnosen. Det jag vet är att hon är överviktig och har varit ännu värre, det är hon som gjort GBP. Så nu är hon ndå "Normal" eller hur man ska uttrycka det. Det låter inte bra jpå vilket sätt man än säger det... Hur som helst så lär u övervikten ha varit delvis pga PCOn även om det troligen är fler orsaker (som jag inte behöver gå in på här). Sedan hade läkaren sagt att det var fel på hormonerna och att hon "typ aldrig kommer kunna bli med barn".... Det var bara det att precis samtidigt blev hon det! Det var precis då, bara det att det var alldeles för tidigt för att kunna se nåt när hon var hos läkaren... Så det är ju både positivt och negativt. Det är superroligt för hennes skull, jag är jätteglad för det. Men det känns också jobbigt då vi pratat om det så länge och så "bara händer" det för dem utan att de försökt... Men självklart är jag glad för hennes skull, absolut!

Nej, jag har inget behov av att ha sex varje dag heller, oavsett om min kropp hade fungerat eller ej. Men några gånger i veckan i alla fall. Jag har inte heller så stora förhoppningar att något händer av sig själv... Men nu är det augusti, och i september skulle jag bli kallad, så nu är det inte länge kvar!

Åh, tänk att få egen mens och bli glad för det. :) Det är en speciell värld vi lever i då vi blir glada för sådant som andra hatar ;)
    okej då hängger jag med. visst blir man glad att någon annan lyckas men sen blir man ledsen, besviken och avensjuk.  men gick hon ner först och sen blev gravid eller belv hon gravid medans hon gick ner?

jo så känner jag med. det är juh nåt kroppen behöver och nåt förhållandet behöver för att funka.

känns det pirigt nu då när det börjar närma sig? hoppas att du får hjälp nu så att du inte bra jaja....typ

hehe ja visst är det skumt... men jag vet inte hur jag ska tackla det heller...
Svar på tråden vi unga med PCO