• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • n0c87
    valkyrie skrev 2010-08-10 20:46:03 följande:
    välkommen i gruppen kul med nya ansikten eller vad man säger :D

det va en anorluda berättelse du hade. men låter som att du har haft tur :)
    Tack tack :)

Ja kanske hade jag tur :) Jag har alltid haft oregelbunden mens så jag hade som aldrig ens tänkt på att det var något konstigt med det eftersom att jag hade sökt för det när jag var i 15 och 17-årsålder också så...
  • LillaFlingan
    valkyrie skrev 2010-04-21 20:52:02 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.
    så skulle jag absolut INTE uttrycka det.
    PCO är en äggstockstyp. (det är så som äggstocken ser ut och är enormt vanligt).
    PCOS däremot är PCO äggstock med syndrom som övervikt,acne,uteblivna menstruationer(och då ägglossningar) - vilket bidrar till fertilitetsproblem, ökad behåring osv osv...

jag har själv pcos DOCK har jag ganska regelbundna menstruationer, men har fått 2 barn på helt egen hand sas.. :)
  • n0c87
    LillaFlingan skrev 2010-08-10 20:50:57 följande:
    så skulle jag absolut INTE uttrycka det.
    PCO är en äggstockstyp. (det är så som äggstocken ser ut och är enormt vanligt).
    PCOS däremot är PCO äggstock med syndrom som övervikt,acne,uteblivna menstruationer(och då ägglossningar) - vilket bidrar till fertilitetsproblem, ökad behåring osv osv...

jag har själv pcos DOCK har jag ganska regelbundna menstruationer, men har fått 2 barn på helt egen hand sas.. :)
    Båda mina läkare har förklarat det som att PCO-s är en "starkare" (inte exakt det ordet men) varianten på PCO? :/
  • langtanefterdig
    n0c87 skrev 2010-08-10 20:25:03 följande:
    Ja jag kan ju förstå att hon sa 10 kg till mig men inte till den andra tjejen som jag känner. Men läkarna är ju olika också, de som är födda smala och aldrig har varit större tycker väl att alla ska kunna vara lika smala som de, eller nått :)

Men sen sa även läkaren till mig att man inte får PCO-s av att man är överviktig utan att man lättare BLIR överviktig av PCO(-s). Hon sa också att det är många idrottande kvinnor som har PCO(-s) så det är liksom viktigt att inte råbanta och träna ihjäl sig men inte gå upp en massa i vikt snabbt heller utan att hålla en jämn nivå :)
    Ja det där med elitidrottare har jag också hört, och muskler har en del även fast jag inte tränar de ..har alltid haft sen jag var liten. Skulle behöva gå ner ett par kilon men klarar inte nån speciell diet, sin GI (även fast de invigda säger att det är en livsstil)

Nu under semestern har det slarvats men börjar jobba imorgon så nu blir det nya tag. Själv håller jag mig inom en viss vikt pendlar ett par kilo upp o ner. Hur är det med dig?
  • n0c87
    langtanefterdig skrev 2010-08-10 21:34:30 följande:
    Ja det där med elitidrottare har jag också hört, och muskler har en del även fast jag inte tränar de ..har alltid haft sen jag var liten. Skulle behöva gå ner ett par kilon men klarar inte nån speciell diet, sin GI (även fast de invigda säger att det är en livsstil)

Nu under semestern har det slarvats men börjar jobba imorgon så nu blir det nya tag. Själv håller jag mig inom en viss vikt pendlar ett par kilo upp o ner. Hur är det med dig?
    För drygt 3 år sedan gick jag upp typ 10 kg. Sen så har jag legat runt 80 kg men pendlade snabbt mellan 78-81 kg... Nu har jag ju hållit mig några månader mer i samma vikt, bara pendlat 1 kg fram och tillbaka så... Men några kilon är väl normalt att pendla mellan antar jag...beror ju på vätska och sånt :)

Jag tror inte så mycket på alla olika dieter. Jag tvingar mig själv att jogga och ibland gå 20-25 min några ggr. per vecka (gjorde det i våras) och det räckte... Jag är i princip ALLTID sugen på mat. Jag äter hellre en massa god mat än godis och nu under sommaren är det ju svårt att hålla sig från att äta allt möjligt tyvärr :/ Men det blir nya tag för mig i höst också :)

Har du testat GI alltså? :)
  • snuddi
    langtanefterdig skrev 2010-08-10 11:49:14 följande:
    Men neeej! Stod det så som fakta eller var det nån som hade skrivit så i ett forum? Klart om man hetsar upp sig som fan över det men annars tror jag fan inte det stämmer, tänk de som blir gravida efter våldtäkt känner inte de stress då?

Det är inte mens på g? Brukar alltid va nedstämd dagen innan
    NEj det var någon som hade skrivit och folk som humade och höll med att det säääkert va så och att man skulle "slappna av". Gick in och kollade för att jag tror att jag lyckades att få äl förra månaden efter bara Primolut-Nor (stimulerar till mens). Så tänkte att jag kankse skulle ha lika tur denna månad igen och ville se vad "vanliga" människor skrev om i planera barn-trådar. Men fuck-it. Jag ska stanna i vår lilla tråd tills något händer. Aldrig att jag sätter min fot i de kvarteren igen. =(

Är på dag 6 i en cykel (inte van att ha cyklar). Om jag får äl borde den vara runt den 21 aug.. Men strunt samma :)
  • snuddi
    Hej n0c87, välkommen hit! :) Känner igen rätt mycket av din historia, så jag förstår om du känner igen dig här.
    Det är bara att fråga om det är något, ventilera bra och dåliga dagar och prata om allt som du kommer på. :)
    Det finns alltid någon som svarar snabbt. Tror att rätt många här inne är här i perioder -ibland mer och ibland mindre. Så är i alla fall jag. Men alla tjejer är fantstiska :)

Försöker du att skaffa barn?
  • Heobea
    Snuddi: Neeeej, ah förbannat! Sånt ska man inte göra! Dumt. Men förbannat fjantigt av den som skrev det. Borde väl vara rätt känt att det inte är bara att slappna av så kommer barnen. Nej nej, usch och fy! Bläk! Vad arg arg jag blir! Skickar några cyberspacekramar

N0c87: Hej och välkommen till tråden, alltid trevligt med nya ansikten.
    Jag har också hört det där med pco hos elitidrottare, spännande må jag säga. Jag har också visserligen lätt att bygga muskler framförallt på benen. Vore dock lite trevligt om fettet på magen kunde försvinna och antingen bli muskler på armarna och/eller lite bröst istället. Men men, kan väl bara drömma.

Hörreni, jag har gått runt med mensliknande molvärk i magen som ibland går bak över ryggen och njurarna i snart 2-3månader. Jag har haft det tidigare, i perioder om 1-2veckor.  Men nu ger det sig aldrig och Det ger sig aldrig och är otroligt störande. Det är inte så kraftiga smärtor som mensvärk utan mer lite dovt molande. Jag har tagit urinstickor och gravtestat, allt är negativt. Ingen mens (hahaha har inte haft spontana menstruationer på snart 3år så det finns inte på kartan), inte stressrelaterad smärta, inte ångestsmärta, inte urinvägsinfektion heller, ingen blindtarm, inte allergismärta, inte laktosmagesmärta. Så min fråga, eller mina frågor kanske, kan det vara pco:n som spökar? Eller är det bara ideopatiskt/psykosomatiskt? Är det någon som haft nått liknande??
    Ska ta upp saken med gynekologen när jag ska dit nästa gång, men det är låååångt kvar. De har fortfarande semesterstängt så det lär väl inte bli på denna sida av september.

Nehä, dags att sussa! Började jobba igen igår, huahua säger jag bara. Men det ska bli skönt med lite rutin igen. Måste ta mig i örat när det gäller träningen. Jag har varit mer än ursligt dålig i sommar och det känns i kroppen. Den är trött, seg och ond. Nej i morgon får det bli en vända på löpbandet och lite skrotlyftning.

Kram till er alla!
  • Laisen

Fan va jag hatar det här....förväntningarna på pergon, pendlingarna mellan hopp och förtvivlan, väntan och längtan. Och ovissheten iaf man ska behöva göra IVF, så ska man köa där i typ hundra år, det tar ytterligare hundra år innan man får påbörja sådan utredning. Sen är det biverkningarna på pergon som sänker en totalt, trött som ett as, varm och kall om vart annat, humörsvängningar och extra finnar. Näe, fy fasiken.... jag vill inte vara med på den här leken nå mer :(!

Ni får ursäkta mitt depp inlägg, jag har precis ätit dubbelkur med pergo så det är väl humörsvängningarna som spökar :P

• n0c87
    Heobea skrev 2010-08-10 22:58:25 följande:
    Snuddi: Neeeej, ah förbannat! Sånt ska man inte göra! Dumt. Men förbannat fjantigt av den som skrev det. Borde väl vara rätt känt att det inte är bara att slappna av så kommer barnen. Nej nej, usch och fy! Bläk! Vad arg arg jag blir! Skickar några cyberspacekramar

N0c87: Hej och välkommen till tråden, alltid trevligt med nya ansikten.
    Jag har också hört det där med pco hos elitidrottare, spännande må jag säga. Jag har också visserligen lätt att bygga muskler framförallt på benen. Vore dock lite trevligt om fettet på magen kunde försvinna och antingen bli muskler på armarna och/eller lite bröst istället. Men men, kan väl bara drömma.

Hörreni, jag har gått runt med mensliknande molvärk i magen som ibland går bak över ryggen och njurarna i snart 2-3månader. Jag har haft det tidigare, i perioder om 1-2veckor.  Men nu ger det sig aldrig och Det ger sig aldrig och är otroligt störande. Det är inte så kraftiga smärtor som mensvärk utan mer lite dovt molande. Jag har tagit urinstickor och gravtestat, allt är negativt. Ingen mens (hahaha har inte haft spontana menstruationer på snart 3år så det finns inte på kartan), inte stressrelaterad smärta, inte ångestsmärta, inte urinvägsinfektion heller, ingen blindtarm, inte allergismärta, inte laktosmagesmärta. Så min fråga, eller mina frågor kanske, kan det vara pco:n som spökar? Eller är det bara ideopatiskt/psykosomatiskt? Är det någon som haft nått liknande??
    Ska ta upp saken med gynekologen när jag ska dit nästa gång, men det är låååångt kvar. De har fortfarande semesterstängt så det lär väl inte bli på denna sida av september.

Nehä, dags att sussa! Började jobba igen igår, huahua säger jag bara. Men det ska bli skönt med lite rutin igen. Måste ta mig i örat när det gäller träningen. Jag har varit mer än ursligt dålig i sommar och det känns i kroppen. Den är trött, seg och ond. Nej i morgon får det bli en vända på löpbandet och lite skrotlyftning.

Kram till er alla!
    Oj!! De där symptomen känner jag igen!! Jag hade det för nån vecka sen!! Jag kollade ju aldrig upp det men jag gjorde ett gravtest trots att jag käkar ppiller men bara för att vara säker och det var ju inget. Nu har det gått över men jag vet inte vad det berodde på...jag hade det i nästan 2 veckor... Konstigt... Nån mer som känt något??

Ja det där om muskler, jag har bra benmuskler i alla fall haha, men magen ja...magen...vad gör man? ;p Jag får nog göra betydligt mer situps eller nått! :p
Svar på tråden vi unga med PCO