• valkyrie

vi unga med PCO

här är en tråd för oss unga som har fått PCO eller PCOs

här kan vi prata utredning, behandling, symtom, vardagens motgångar och annat skoj eller jobbigt händelse.

finns många tråda om PCO men ingen för oss som är unga och längtar efter barn.

själv är jag en 21 årig tjej som fick min diagnos för 4 månader sen. men har mistänkt att jag har haft det i 1 ½ år. men pga min ålder var det svårt att få hjälp och ingen tar en på alvar. jag och min man har försökt få barn i 1 ½ år utan att lyckas. skulle vara kul att hitta tjejer i samma livsitvation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-21 21:04
    även ni som tror att ni har PCO/PCOs är välkommna för råd och stödj.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-15 19:38
    har lärt mej något ny av denna tråden. PCOs är den starka varianten
    och PCO är den svaga.

• Svar på tråden vi unga med PCO
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-08-02 11:46:20 följande:
    okej ett tag då. jo det är offta så att nåt kommer i mellan,
    vi har varit tillsammans i 2 ½ år förlovade 2 år gifta 1 år. sambos sen vi blev tillsammans i stort sätt. och känt varandra lika länge. kärlek vid första ögon kastet :D

ja jag hoppas med på att jag får den snart. så jädra tradigt att vänta. va kul att hon är nöjd med den. jag har stora förhoppningar på den med.

hoppas att då får en behandlig som kommer att funka för dej. och att du får den hjälp du har rätt till. har du oregelbunden mens?

ja så då förstår du att han känner sig "efter" i jämförelse med sina kompisar. det känns som att det är mitt fel att det är så. jag vill ge han barn men jag kan inte. har gråtigt så många gånger av detta faktum. man känner sig värkligen värdelös.

min helg har varit jätte bra. har varit i får sommarstuga och bara tatt det lungt.

hoppas också att ni andra har haft en bra helg
    Ja man kan alltid hitta något som kommer emellan, så det känns som att om man letar efter det så finner man det. Allt kommer inte att vara till 100% rätt. Det viktigaste är väl att man känner att man älskar varandra, att båda vill och att man känner att man kommer klara av det på alla sätt (förhållandemässigt, ekonomiskt osv).

Då har ju du och jag och våra killar varit tillsammans ungefär lika länge, fast ni har hunnit gifta er ;)

Förstår det är jobbigt att vänta på operationen :( Usch för väntan!!

Jag har väldigt oregelbunden mens, får den cirka 3-4 gånger per år. I och för sig oftast med liknande längd emellan, men det är ju väldigt sällan. Så var det i alla fall innan jag började med mini-piller. Har inte fått någon mens sedan jag slutade med mini-pillerna och räknar väl med att det lär dröja med tanke på hur trasig kroppen verkar vara! Hur är det för dig?

Jag förstår hur du känner, och att du gråter. Du är inte ensam! Det är en sådan jobbig känsla att veta att det är fel på en och att man inte kan på egen väg.. :( När det liksom är det enda man vill!

Vad mysigt att få ha en stuga. Det önskar jag att vi hade också!
  • valkyrie

Vad är det för test du ska göra? Håller tummar och tår iaf :)

• langtanefterdig

Hej tjejer! Var ett tag sen man var inne nu, hur går det för er ?

• valkyrie

Höstflickan83

Jo visst är det så. Men man kan nog ändå inte förbereda sig nog för det. Och gör man det så blir det inget. Knapps så man vågar titta på barnsaker för det kanske gör att man mår dåligt.
    Oja det ät mycket som ska klaffa eller vad man säger.

Hehe ja det har vi. Hehe rätt kul. Går ni i giftastankar?

Ja väntan är outhärdlig.

Det låter som vi är väldigt lika när det gäller mensen. Min är likadan.

Ja men det kan vara skönt att veta att man inte är helt ensam om det. Tyvärr har jag ingen i min närhet som har pco/pcos som planerar barn. Hade känts skönare att ha det kan jag känna. Har du det?

Känner du att ditt och gubbens sex liv har blivigt sämre på grund att pco och att du vet med stor chans att det inte blir något? Jag kan känna att vårt har blivigt det sen vi fick reda på det i januari det är som att det inte finns någon anledning till att ha sex. Förstår du hur jag menar?

Det är härligt att ha en stuga och att kunna åka hem i från när man känner att det blir för jobbigt

• valkyrie

Hej langtanefterdej.

Här är det oförändrat. Väntar på min opration än.

Hur går det för dej?

• langtanefterdig
    valkyrie skrev 2010-08-03 00:09:44 följande:
    Hej langtanefterdej.

Här är det oförändrat. Väntar på min opration än.

Hur går det för dej?
    Väntar på mens efter en ostimulerad cykel pga att gyn har sommarstängt:) sen börjar jag med andra enkelkuren pergotime... hoppas det tar sig då!
  • valkyrie
    langtanefterdig skrev 2010-08-03 11:13:22 följande:
    Väntar på mens efter en ostimulerad cykel pga att gyn har sommarstängt:) sen börjar jag med andra enkelkuren pergotime... hoppas det tar sig då!
    okej. det låter spänande. jo det är tradigt att dom ska ha stängt
  • Höstflickan83
    langtanefterdig skrev 2010-08-03 11:13:22 följande:
    Håller tummarna!
  • Höstflickan83
    valkyrie skrev 2010-08-03 00:08:20 följande:
    Höstflickan83

Jo visst är det så. Men man kan nog ändå inte förbereda sig nog för det. Och gör man det så blir det inget. Knapps så man vågar titta på barnsaker för det kanske gör att man mår dåligt.
    Oja det ät mycket som ska klaffa eller vad man säger.

Hehe ja det har vi. Hehe rätt kul. Går ni i giftastankar?

Ja väntan är outhärdlig.

Det låter som vi är väldigt lika när det gäller mensen. Min är likadan.

Ja men det kan vara skönt att veta att man inte är helt ensam om det. Tyvärr har jag ingen i min närhet som har pco/pcos som planerar barn. Hade känts skönare att ha det kan jag känna. Har du det?

Känner du att ditt och gubbens sex liv har blivigt sämre på grund att pco och att du vet med stor chans att det inte blir något? Jag kan känna att vårt har blivigt det sen vi fick reda på det i januari det är som att det inte finns någon anledning till att ha sex. Förstår du hur jag menar?

Det är härligt att ha en stuga och att kunna åka hem i från när man känner att det blir för jobbigt
    Vi har pratat om att gifta oss längre fram, men det känns inte aktuellt ännu. Det dröjer nog ett par år till innan det blir så. Vi vill båda två göra det, men inte ännu =)

Det är ju på ett sätt skönt att mensen kommer så sällan, just för att man slipper den, men jag hade hellre haft den 12 gånger per år och en fungerande cykel....

Jag har en vän som i våras fick reda på att hon har pco och typ inte kan bli med barn. Men nu är hon det i alla fall. De körde oskyddat för att de trodde att det inte skulle gå, men så blev hon gravid... När de upptäckte det hade det redan gått 10 veckor.... Det är en konstig situation med tanke på att vi hade pratat om att försöka så länge... och så hips vips är de gravida och har inte varit tillsammans nå länge alls och det bara råkade hända. Men jag är ju såklart glad för deras skull! Men det känns ju lite konstigt... Bland det första hon sa till mig var "jag trodde du skulle vara före"..... Så vi pratar inte om PCOn nåt eftersom hon fick diagnosen nyss och direkt blev gravid utan hjälp och utan planering.

Njae, jag tycker nog inte det blivit sämre. Jag har ju misstänkt det hela tiden, och ändå haft diagnosen väldigt länge i vårt förhållande, så det är nog samma som förut. Men det är klart att det känns lite hopplöst... Men samtidigt har man ju inte sex bara för att försöka få barn heller, utan för att det är skönt :)
    Men det känns ju inte som att det ger något på barnfronten, utan det är ju på andra fronter det ger något... Förstår du hur jag menar? 
Svar på tråden vi unga med PCO