• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Lallan

Godkväll! Här i Uppsalatrakten har vi haft riktig sommarvärme hela dan och strålande sol

Jag har tvättat bilen och grejat å haft mig hela dan så nu är jag helt slut. Känner att jag släppt oron en hel del för tillfället vilket är otroligt skönt.

• Sommaren2005
    inga76 skrev 2010-06-22 20:29:37 följande:
    Nej, det är förstås väldigt tidigt. Men det är ändå läskigt när man haft en hel del symptom och de försvinner - då tänker jag att det har avstannat och hormonnivåerna är på väg ned... Men jag ska verkligen försöka att inte måla fan på väggen. En dag i taget, helt enkelt.
    Hej alla igen! Har inte varit här på superlänge - måste bara skriva och kommentera till dig först, Inga76! Som vanligt känner jag igen mig i dina inlägg Först när jag fick veta att jag var gravid (v 4+2) kunde jag känna mig trött och hade jätteömma bröst. I mitten av v 6 (där du är nu) avstannade allt, jag klämde på de stackars brösten men kände ingenting (och om du söker här någonstans bland inläggen kan du säkert se att Bjornis m.fl lugnade mina oroliga inlägg då jag tyckte symptomen försvunnit ). SEN... i v. 7-8 kom de ömma brösten tillbaka med besked och en vecka senare kom illamåendet, märkliga aptiten och avsmaken för det ena och det andra. Så håll ut! För mig kändes det som om symptomen tog en paus där i v 6 för att sedan skjutsas igång igen. Så kan det vara för dig också Kram
  • Sommaren2005

Måste också skriva till er om senaste pärsen jag varit med om... :-P

Var på inskrivning i måndags och då övertalade min bm mig att göra ett cellprov eftersom det var dags. TROTS att jag inte ville och försökte slinka undan, mycket p.g.a. de tidiga blödningarna jag har haft och nu när de avstannat vill jag liksom inte röra till det därnere, om ni förstår vad jag menar...

När jag låg där i stolen (...) sa hon plötsligt att hon såg något därinne som hon "inte visste vad det var". Och när hon rörde började det blöda. Både min man och jag ställde panikartade följdfrågor men hon kunde inte svara mer än att hon ville att en gyndr skulle undersöka mig. Så inget cellprov blev det. Och hon kunde inte svara på varifrån blödningen (som då nyss startat igen) kom. Vi lämnade bm strax innan 18 på kvällen så vi fick hålla ut en hel dag till gynbesöket morgonen därpå. Innan vi var där och innan min kära gyn enkelt sa att det såg ut att vara en polyp som var helt ofarlig och som han kunde knipa loss så trodde jag att jag skulle förgås av ångest. Benen darrade, gråten var i halsen och pulsen slog. Men det var bara så. Han tog bort polypen, vi fick ett nytt vul som såg jättefint ut och fick också en trolig orsak till att jag hållit på att blöda sådär tidigt i graviditeten. Så nu är allt lugnt igen. V. 9+0 idag.

NinnaNinni: Grattis till att du äntligen är gravid! Vilken vecka är du i? Nu måste det vara din tur. Läste någonstans att först efter tre upprepade ma/mf kan man få konstaterat att man har "upprepade missfall" och kan utredas för det. Men det är 0,5-1 % av alla kvinnor som får detta konstaterat. Så med andra ord är det 99,5 % sannolikt att det ska gå bra för dig den här gången Håller tummar. Kram!

• Lallan

Sommaren 2005: Skönt  nu  är du vet vad blödningarna berott på men fy för väntan. Man är ju inte världens mest tålmodiga som gravid och orolig. 

• rontgensyrran

Även jag skulle gjort cellprov nu när jag var gravid. Men jag ville inte då jag vet att jag har fått lite blodblandade flytningar av det tidigare. och vill inte skapa mer ångest hos mig än nödvändigt genom att noja upp sig. Så det får fint vänta tills efter förlossningen.

Skönt att de kunde ta bort polypen och att det var anledningen till att du blödde. Och att du sen fick VUL så härligt!

På söndag har jag tänkt att bege mig till Ikea och handla en spjälsäng, jag vet att det är tidigt men de kommer rea sängarna där så då gäller det att passa på. Så det är ett tips, speciellt till dig Lallan som kommer att behöva två sängar ;P

Tror de kommer att kosta 300: - eller nåt. Kommer att komma upp på deras hemsida under dagen om jag har förstått det rätt vilka artiklar de ska rea :)

Imorgon är jag 12 fullgågna veckor och risken för missfall sägs minska drastiskt! Tänk att veckorna ändå har gått så fort trots den enorma oro man har kännt, det börjar äntligen sjunka in att vi ska ha en bebis i januari och är inte lika oroligt för KUB längre utan mer sugen på att se den lilla smurfen igen :)

Kramar

• Lallan
    rontgensyrran skrev 2010-06-24 10:06:28 följande:
    Även jag skulle gjort cellprov nu när jag var gravid. Men jag ville inte då jag vet att jag har fått lite blodblandade flytningar av det tidigare. och vill inte skapa mer ångest hos mig än nödvändigt genom att noja upp sig. Så det får fint vänta tills efter förlossningen.

Skönt att de kunde ta bort polypen och att det var anledningen till att du blödde. Och att du sen fick VUL så härligt!

På söndag har jag tänkt att bege mig till Ikea och handla en spjälsäng, jag vet att det är tidigt men de kommer rea sängarna där så då gäller det att passa på. Så det är ett tips, speciellt till dig Lallan som kommer att behöva två sängar ;P

Tror de kommer att kosta 300: - eller nåt. Kommer att komma upp på deras hemsida under dagen om jag har förstått det rätt vilka artiklar de ska rea :)

Imorgon är jag 12 fullgågna veckor och risken för missfall sägs minska drastiskt! Tänk att veckorna ändå har gått så fort trots den enorma oro man har kännt, det börjar äntligen sjunka in att vi ska ha en bebis i januari och är inte lika oroligt för KUB längre utan mer sugen på att se den lilla smurfen igen :)

Kramar
    Tack för tipset, det ska kollas in! Till dom andra två använde vi aldrig spjälsäng men med två samtidigt kan det nog vara en mycket bra idé.

Jag går in i v 15 i morgon, helt otroligt :-O
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-06-24 10:55:11 följande:
    Tack för tipset, det ska kollas in! Till dom andra två använde vi aldrig spjälsäng men med två samtidigt kan det nog vara en mycket bra idé.

Jag går in i v 15 i morgon, helt otroligt :-O
    Ja tiden gå verkligen fort tänk om ytterligare en månad har du nästan gått halva graviditeten. :D Härligt! Din mage måste väl ha växt en hel del nu, du som väntar två och dessutom har barn sen innan? Min mage syns och det går nog inte missta för några extra tårtbitar där inte :)
  • Lallan
    rontgensyrran skrev 2010-06-24 11:05:21 följande:
    Ja tiden gå verkligen fort tänk om ytterligare en månad har du nästan gått halva graviditeten. :D Härligt! Din mage måste väl ha växt en hel del nu, du som väntar två och dessutom har barn sen innan? Min mage syns och det går nog inte missta för några extra tårtbitar där inte :)
    Ja nu när man kommit såpass långt börjar tiden rulla på snabbt och det är så skönt att värsta oron lagt sig. Känner mig som en helt ny människa. Senaste graviditeten som varade fram tills 12+4 var som en berg och dalbana hela tiden och det tär ofantligt psykiskt. Den här gången har egentligen varit mer stabil från början men då har mitt psyke spökat istället.

Min mage syns men är faktiskt inte alls så stor som jag hade trott. Jag var definitivt mer uppsvälld ända från början så jag blev ju avslöjad snabbt på jobbet men efter det tyckte jag ändå inte att skillnaden var så stor sedan sist. Nu början den nog växa på sig så får väl se vad jag säger nästa vecka
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-06-24 11:11:33 följande:
    Ja nu när man kommit såpass långt börjar tiden rulla på snabbt och det är så skönt att värsta oron lagt sig. Känner mig som en helt ny människa. Senaste graviditeten som varade fram tills 12+4 var som en berg och dalbana hela tiden och det tär ofantligt psykiskt. Den här gången har egentligen varit mer stabil från början men då har mitt psyke spökat istället.

Min mage syns men är faktiskt inte alls så stor som jag hade trott. Jag var definitivt mer uppsvälld ända från början så jag blev ju avslöjad snabbt på jobbet men efter det tyckte jag ändå inte att skillnaden var så stor sedan sist. Nu början den nog växa på sig så får väl se vad jag säger nästa vecka
    Härligt! När har du nästa tid för UL? Tänker ni ta reda på könet denna gången? Jag vill gärna veta vad det blir för nåt, kontrollfreak som man är :) Näää nu ska jag ut i solen och föröska bli av ed alla finnarna som poppat upp över hela ryggen, är lite rädd för pimentfläckar, men vet inte riktigt vad som är värst pigmentfläckar eller se ut som en rickig korv över hela ryggen. Hoppas detta med acne försvinner efter man fött barn, *hoppas* *hoppas* *hoppas*
  • Lallan
    rontgensyrran skrev 2010-06-24 11:21:40 följande:
    Härligt! När har du nästa tid för UL? Tänker ni ta reda på könet denna gången? Jag vill gärna veta vad det blir för nåt, kontrollfreak som man är :) Näää nu ska jag ut i solen och föröska bli av ed alla finnarna som poppat upp över hela ryggen, är lite rädd för pimentfläckar, men vet inte riktigt vad som är värst pigmentfläckar eller se ut som en rickig korv över hela ryggen. Hoppas detta med acne försvinner efter man fött barn, *hoppas* *hoppas* *hoppas*

Onsdag nästa vecka ska vi till specmv. så jag antar att det blir ett ul även då Ska bli spännande med tanke på att deras apparater brukar vara lite mer avancerade än tex privatläkarnas. Jag har varit jättesugen på att ta reda på könen den här gången men sambon vill inte. Han tycker att det varit så bra med neutrala kläder mm och vill inte börja köpa pluttinutt söta klänningar eller enbart blått bara för att man vet könet i förväg.

Finnarna är inte kul, trust me i know. Efter båda förlossningarna så har jag haft toppenhy och håret har hållt sig fint flera dagar utan hårtvätt så den perioden ser jag fram emot. Inte riktigt som nu när jag känner att jag behöver duscha typ två gånger per dag för att känna mig fräsch men men smällar man gärna tar sisådär 9 månader för att få resultatet

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma