• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • acure

Har under en veckas tid, till och från kännt sveda när jag kissar. Jag har haft mycket problem med UVI hela livet men brukar bli riktigt dålig, alltså feber och som taggtråd när jag kissar. Nu är det mer att det halvsvider ibland. Var upp igår och lämnade urinprov vilket visade ett förhöjt värde av vita blodkroppar, men inte så mycket att de med säkerhet kan säga att det är UVI så de skickade det på odling så jag får svar på måndag. Distriktssköterskan sa att det lika gärna kan vara slemhinneförändringar i samband med graviditeten, vilket jag självklart hoppas att det är då jag hela dagen läst om att UVI med GBS-bakterier kan leda till missfall om man inte behandlar, samt att gravida med UVI leder 10 ggr större risk att föda barn med CP-skador. jag är SJUKT orolig eftersom jag gått och haft såhär ganska länge nu, tänk om det gått för långt och att fostret redan är smittat??

Förlåt, jag ville bara skriva av min oro lite. Blir genast att jag tänker att förra missfallet berodde på UVI då jag hade samma känningar i urinet då, men då visade urinprovet negativt så jag hoppas ju att eftersom jag har samma symptom nu att det bara är slemhinneförändringar.

Usch vad mycket det finns att oroa sig över. Ska nog ringa BM på måndag och förklara att jag ofta får UVI och att det oroar mig. Läste någonstans om en tjej som fick lämna urinprov 1 gång/mån hela graviditeten bara för att utesluta GBS.

Smålandsjänta - Tänker på dig och förstår din oro till tusen. Många kramar från mig!

• Odetta
    acure skrev 2010-07-09 17:32:18 följande:
    Har under en veckas tid, till och från kännt sveda när jag kissar. Jag har haft mycket problem med UVI hela livet men brukar bli riktigt dålig, alltså feber och som taggtråd när jag kissar. Nu är det mer att det halvsvider ibland. Var upp igår och lämnade urinprov vilket visade ett förhöjt värde av vita blodkroppar, men inte så mycket att de med säkerhet kan säga att det är UVI så de skickade det på odling så jag får svar på måndag. Distriktssköterskan sa att det lika gärna kan vara slemhinneförändringar i samband med graviditeten, vilket jag självklart hoppas att det är då jag hela dagen läst om att UVI med GBS-bakterier kan leda till missfall om man inte behandlar, samt att gravida med UVI leder 10 ggr större risk att föda barn med CP-skador. jag är SJUKT orolig eftersom jag gått och haft såhär ganska länge nu, tänk om det gått för långt och att fostret redan är smittat??

Förlåt, jag ville bara skriva av min oro lite. Blir genast att jag tänker att förra missfallet berodde på UVI då jag hade samma känningar i urinet då, men då visade urinprovet negativt så jag hoppas ju att eftersom jag har samma symptom nu att det bara är slemhinneförändringar.

Usch vad mycket det finns att oroa sig över. Ska nog ringa BM på måndag och förklara att jag ofta får UVI och att det oroar mig. Läste någonstans om en tjej som fick lämna urinprov 1 gång/mån hela graviditeten bara för att utesluta GBS.

Smålandsjänta - Tänker på dig och förstår din oro till tusen. Många kramar från mig!
    förstår din oro, men försök att inte stressa allt för mycket ändå.

Jag vet inte så mycket om UVI för jag har aldrig haft det, men däremot har jag haft GBS mina 2 senaste fullgågna graviditeter. GBS _kan_ vara livsfarligt för bebisen _om_ den smittas eller om man inte behandlar när man har besvär av det. GBS kan orsaka tidig vattenavgång under graviditeten (största risken under graviditeten) och hjärnihinneinflamation hos bebisen om den smittas vid förlossningen. Har man GBS blir man därför behandlad med antibiotika vid förlossningen (hellst i 5 timmar innan bebisen föds) och så måste man stanna i minst 12 timmar efteråt.

Jag tycker att den absolut största faran med GBS är att det inte tas på allvar i Sverige och att gravida inte testas för det. Min första GBS upptäktes i USA och förra GBSen tjatade jag till mig ett prov....DET är det farligaste med GBS. Vet man om att man har det går det att behandla.

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • PåvägMotSyskon
    Odetta skrev 2010-07-07 21:55:09 följande:
    Jag skrev världens längsta svar till dig och så skulle jag skicka det, men så hade jag blivit utloggad och då försvann allting. så typiskt.

Jag har ett annat nick här på Familjeliv där du kan läsa om allt som hännt (och där du nog hittar mycket svar på dina frågor). Men om du skriver nått där så referera inte till mitt dethär nicket öppet för mitt ex snokar och han behöver ju inte få det för lätt. Det andra nicket är "Louisa"...du ser om du hittat rätt för jag skriver om det här redan i min presentation. Inboxa mig där så lägger jag till dig i adressboken där så kommer du åt hela bloggen (halva är nämligen skyddad)

*kram på dig*
    nej vad jobbigt att de blev så. TYPISKT FL. ja e alltid inloggad, så slipper det hända. men har varit med om det o de e inte kul.

Ja jag ska kika. du kan adda denna nick, har också ett annat om du vill kika in =) SussiN

Men adda denna så kan ja kika.

Ja ditt X behöver inte veta om nått du gör!

kramar
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) 2 prinsar & Bebis Bf 4-6/1-2011(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Mabaja
    Lallan skrev 2010-07-09 12:04:38 följande:

Ego: Går in i v 17 idag (16+0). Var in till bm idag och kollade hb och blodtryck då jag haft ont i huvudet varje dag i snart två veckor nu men det var helt okej. hb låg på 129 vilket i och för sig är lågt för mig men skulle säkert varit lägre om jag inte ätit mitt val kvinna som jag ovanliogt nog varit noga med på sista tiden. Blodtrycket var ngt högre nu än vid inskrivningen trots att jag nu är ledig och bara slappar hela dagarna men det var fortafarande normalt. Gissar på att värmen i kombination med att sova dåligt på nätterna kan vara en förklaring.

129 är ju jättebra i hb. Jag ligger på 102 och måste käka järntabletter och maximal dos dessutom! Jag var överlycklig när jag låg på 118 på inskrivningen. Bm var inte lika glad! HAHA.
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-07-09 13:12:16 följande:
    runt den tiden i graviditeten så är det något hormon som når sin topp och det gör att man får huvudvärk. Jag har fått det alla gånger vad jag kan minnas runt v17-19 (och infon om hormonet fick jag av min BM när jag väntade minstingtösen)

sedan tycker jag att 129 i hb låter alldeles lagom. Jag är jättenervös för mitt hb för jag får för högt (över146 i hb räknas man som riskgravid) och då blir det en massa extra oro och tillväxtUL och skit. Hade så med lilleman....runt 146 hela graviditeten ända till slutet trota att jag undvek ALLT med järn i och åt massor med calcium (binder järn). Skulle jag ligga runt 129 skulle jag könna mig glad

*kram*
    Åhh Odd önskart att jag kunde få lite Hb av dig!!! Jag har ätit mitt val kvinna i över ett halvår. Och mitt Hb i v 7 var 112 :/ Så ni kan tänka er om det sjunker längre in i graviditeten. Jag kommer att gå som en zombie och var dööötrött. Vill inte börja med järntabletter då min mage klarar det väääldigt dåligt. Även niferex som sägs vara bra :/
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-09 19:03:23 följande:
    Åhh Odd önskart att jag kunde få lite Hb av dig!!! Jag har ätit mitt val kvinna i över ett halvår. Och mitt Hb i v 7 var 112 :/ Så ni kan tänka er om det sjunker längre in i graviditeten. Jag kommer att gå som en zombie och var dööötrött. Vill inte börja med järntabletter då min mage klarar det väääldigt dåligt. Även niferex som sägs vara bra :/
    Vi kan försöka pusha varandra! Jag har ulcerös kolit och genom det så har jag i regel lågt blodvärde! Brukar göra både hb-koll och järnkoll pga min uc, men inte nu tydligen, då räcker det att ha koll på hb. Du och jag får sova oss igenom våra graviditeter! jag har också svårt att klara av järntabletter, de vet inte ens om jag kan ta upp järn! :) Så på tisdag ska jag fråga om jag kan ta ett nytt hb när vi ska till bm! hoppas på något bättre än 102.
  • Odetta
    rontgensyrran skrev 2010-07-09 19:03:23 följande:
    Usch, jag förstår dig. Min bästa kompis får så dåliga värden under sina graviditeter att hon behöver blodtransfusioner! sisst fick hon "förbud" att föda för det låg under 80...stackaren!

Men min kropp är lite knasig för dem kollar ju hb och sedan kan dem kolla vilken "Reserv" kroppen har. Jag har ständigt högt hb men enligt det testet dem tog då så var min reserv nästan tom! Tycker ju att kroppen kanske kunde reglera det där så man inte har för högt och kör slut på reserven liksom....frågade hur man fyller på reserven och svaret var att äta järnrik kost. Ja...men då stiger ju mitt hb och det vill jag ju inte så vad gör man då?

*blåser över lite hb åt ditt håll*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Lallan

Jag brukar också alltid ligga på högt hb, över 140 och bm funderade på om jag kunde känna av sänkningen då det ändå hade sjunkit rätt snabbt. Sjukt trött är jag ju också men det kan ju ha med graviditeten i sig att göra. Magen ser liten och nätt ut fortfarande men börjar verkligen kännas. Avskyr att behöva böja mig ner och liknande. Känns som att den går väldigt högt upp iställer för på bredden eller utåt.

• Lallan

Apropå GBS fick jag rådet av en kollega som tyvärr förlorat ett barn pga det att vid inskrivningen säga att man ofta haft urinvägsinfektioner tidigare för då kollar dom det noggranare.

• kajsalisa

Välkommen hit Knotten 2011. Hoppas att allt går vägen för dig den här gången.
    Kram!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma