• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • acure
    Odetta skrev 2010-07-09 18:07:06 följande:
    förstår din oro, men försök att inte stressa allt för mycket ändå.

Jag vet inte så mycket om UVI för jag har aldrig haft det, men däremot har jag haft GBS mina 2 senaste fullgågna graviditeter. GBS _kan_ vara livsfarligt för bebisen _om_ den smittas eller om man inte behandlar när man har besvär av det. GBS kan orsaka tidig vattenavgång under graviditeten (största risken under graviditeten) och hjärnihinneinflamation hos bebisen om den smittas vid förlossningen. Har man GBS blir man därför behandlad med antibiotika vid förlossningen (hellst i 5 timmar innan bebisen föds) och så måste man stanna i minst 12 timmar efteråt.

Jag tycker att den absolut största faran med GBS är att det inte tas på allvar i Sverige och att gravida inte testas för det. Min första GBS upptäktes i USA och förra GBSen tjatade jag till mig ett prov....DET är det farligaste med GBS. Vet man om att man har det går det att behandla.

*kram*
    Tack snälla för ditt svar! Hoppas att de tittar efter GBS när de skickar provet på odling, eller vet någon om det bara är andra saker man testar för vid odling?

KRAM!
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-07-09 19:22:15 följande:
    Apropå GBS fick jag rådet av en kollega som tyvärr förlorat ett barn pga det att vid inskrivningen säga att man ofta haft urinvägsinfektioner tidigare för då kollar dom det noggranare.
    Jag var ju inne på jourcentralen i v 10 eller nåt för även jag tyckte att det ömmade när jag kissade och kissade lite och ofta. Då jag har frikort så kostade det ju inget. Och jag brukar i regel inte känna nåt förrens rätt sent när jag har UVI. Har haft det sååå ofta som barn så att jag är så känslig i mitt urinrör att jag ofta har blod i min urin "normalt". Mikroskopiskt blod.

Så tack för tipset, även jag ska be dem att ta prover ofta på mig. Likadant som när jag går till vårdcentralen då ber jag alltid om ett kisseprov.
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-07-09 19:14:11 följande:
    Vi kan försöka pusha varandra! Jag har ulcerös kolit och genom det så har jag i regel lågt blodvärde! Brukar göra både hb-koll och järnkoll pga min uc, men inte nu tydligen, då räcker det att ha koll på hb. Du och jag får sova oss igenom våra graviditeter! jag har också svårt att klara av järntabletter, de vet inte ens om jag kan ta upp järn! :) Så på tisdag ska jag fråga om jag kan ta ett nytt hb när vi ska till bm! hoppas på något bättre än 102.
    Det får vi göra :) Ojdå vad jobbigt med ulcerös colit! Är den värre eller bättre nu under graviditeten??? Har de inte kollat dina depåer??
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-07-09 19:14:26 följande:
    Usch, jag förstår dig. Min bästa kompis får så dåliga värden under sina graviditeter att hon behöver blodtransfusioner! sisst fick hon "förbud" att föda för det låg under 80...stackaren!

Men min kropp är lite knasig för dem kollar ju hb och sedan kan dem kolla vilken "Reserv" kroppen har. Jag har ständigt högt hb men enligt det testet dem tog då så var min reserv nästan tom! Tycker ju att kroppen kanske kunde reglera det där så man inte har för högt och kör slut på reserven liksom....frågade hur man fyller på reserven och svaret var att äta järnrik kost. Ja...men då stiger ju mitt hb och det vill jag ju inte så vad gör man då?

*blåser över lite hb åt ditt håll*
    oj¨då et var lågt. Jag hoppas att mina depåer är fulla så jag slipper att käka tabletterna. Men det får jag väl se runt den 27 när jag ska på mitt första bm besök. Det ska bli spännande :D
  • Mabaja
    rontgensyrran skrev 2010-07-10 09:16:22 följande:
    Det får vi göra :) Ojdå vad jobbigt med ulcerös colit! Är den värre eller bättre nu under graviditeten??? Har de inte kollat dina depåer??
    När jag var gravid med mitt ma så var min uc perfekt, inte en tendens till skov. Nu har jag skov rätt ofta och envis som jag är så vill jag inte käka mediciner nu när jag är gravid! Jag har en medicin som jag får äta, men den är så svag när skovet väl kommer så ingen idé att börja då för tar flera månader innan det hjälper.

Min läkare har iaf sagt att troligtvis kommer en jobbig period när bebisen är ute. De flesta brukar ha stora problem då.

Så den är bättre, men inte bra nu när jag är gravid, är därför jag har lågt hb nu. och måste käka järntabletter. Förra gången jag gjorde det hade jag återbesök året efter så vi vet inte om järntabletterna gjorde nån nytta då man tydligen kan ha svårt för att ta upp järn pga slemhinnorna i tarmen som är irriterade när man har uc.

Men på tisdag är det dags att mäta magen igen och lyssna på hjärtat och då ska jag be om ett nytt hb-test.
  • kajsalisa

Pinklove, jag tänkte på en sak.... Givetvis ska du ha stenkoll på det här med uvi, men har du provat den gamla husmorsmetoden? För mig har det funkat superbra att dricka en liter tranbärsjuice när jag känt att uvi varit på g. Det är inte speciellt gott, men symptomen har försvunnit inom tolv timmar...

• acure
    kajsalisa skrev 2010-07-10 10:20:23 följande:
    Pinklove, jag tänkte på en sak.... Givetvis ska du ha stenkoll på det här med uvi, men har du provat den gamla husmorsmetoden? För mig har det funkat superbra att dricka en liter tranbärsjuice när jag känt att uvi varit på g. Det är inte speciellt gott, men symptomen har försvunnit inom tolv timmar...
    Tack för tipset! Köpte mig två liter igår och har snart tömt första, men jag tycker, precis som du, att det är så fruktansvärt äckligt! Haha. Ringde till sjukvårdsupplysningen idag då jag tycker att kisseriet har blivit värre under natten, törs inte vänta på att odlingen ska vara färdig på måndag eftermiddag så jag fick en tid till jourvårdcentralen halv tre för ett nytt prov, då kommer jag komma upp i frikort så sen tänker jag åka in så fort jag får MINSTA besvär för oron är det som kommer ta kol på mig annars.

Känns dock lite bättre nu efter att jag druckigt tranbär, men jag vaknade med ont i ryggsluter runt njurarna och då blev jag genast skräckslagen. Inatt drömde jag dessutom att fostret dött i magen, gissa om det var skönt att vakna upp till verkligheten!

Resten av graviditeten tänker jag dricka tranbärsjuice i förebyggande syfte. Minst två glas om dagen!
  • kajsalisa
    acure skrev 2010-07-10 12:39:19 följande:
    Tack för tipset! Köpte mig två liter igår och har snart tömt första, men jag tycker, precis som du, att det är så fruktansvärt äckligt! Haha. Ringde till sjukvårdsupplysningen idag då jag tycker att kisseriet har blivit värre under natten, törs inte vänta på att odlingen ska vara färdig på måndag eftermiddag så jag fick en tid till jourvårdcentralen halv tre för ett nytt prov, då kommer jag komma upp i frikort så sen tänker jag åka in så fort jag får MINSTA besvär för oron är det som kommer ta kol på mig annars.

Känns dock lite bättre nu efter att jag druckigt tranbär, men jag vaknade med ont i ryggsluter runt njurarna och då blev jag genast skräckslagen. Inatt drömde jag dessutom att fostret dött i magen, gissa om det var skönt att vakna upp till verkligheten!

Resten av graviditeten tänker jag dricka tranbärsjuice i förebyggande syfte. Minst två glas om dagen!
    Hoppas att allt löser sig. Läskigt med såna drömmar!
    Kram!
  • Odetta

Jag har lite funderingar som jag tänkte att jag skulle vädra med er...

Hur känns era magar?

Altså, min mage känns....ja, hur känns det egentligen. Är i v10+0 idag och min livmoder når halvvägs upp till naveln. Jag vet att det varierar och är man förstföderska så kan det dröja ända till v13 innan den kommer upp ur beckenet. Men jag har 4 fullgångna graviditeter i bagaget så då är den tydligen lite lättare uttänjd.

So far so good.

Men jag har banne mig börjat att få sammandragningar! Ska det vara så? sammandragningar som känns ända in i ryggen???

Har funderat lite och UVI kan ju ge sammandragningar...likaså GBS. Jag har aldrig i mitt liv haft UVI så jag har inte den blekaste hur det känns. Och GBS har jag haft, men aldrig med besvär.

Blir kisset gulare när man har UVI? Altså ljusgulare (inte åt det oranga hållet utan mer åt neongula hållet)??? Måste man ha ont vid UVI???

Funderar på att ringa BM på måndag och fråga om man kan få komma på en odling...eller det kanske är Vårdcentralen man vänder sig till? Eller är det KK?

Äsch, jag vet inte...jag vet bara att det är ganska obehagligt att få onda sammandragningar i v10+0...känns inte ok liksom. Samtidigt försöker jag tänka förnuftigt och undrar om jag bara överanalyserande och nojjig en massa med tanke på bakgrunden vi alla har?

Någon som har lite input eller kanske till och med känner igen sig?

*kramisar*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Välkommen hit Knotten förresten, vet inte om jag hunnit säga det eööer inte

*kram*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma