• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • knotten2011

Tack! Känner mig lite lugnare idag. Gjorde ett Cb digitalt i morse. Det visade GRAVID 2-3v. Det motsvarar ju 4-5 v om man går efter hur barnmorskan räknar. Då jag är 4+4 idag så stämmer det ganska bra!Glad
    Så idag känns hoppet lite större!
    Hoppas så att det lilla knytet vill stanna!

Ha en underbar dag i solenSolig

• acure
    Odetta skrev 2010-07-10 23:20:07 följande:
    Jag har lite funderingar som jag tänkte att jag skulle vädra med er...

Hur känns era magar?

Altså, min mage känns....ja, hur känns det egentligen. Är i v10+0 idag och min livmoder når halvvägs upp till naveln. Jag vet att det varierar och är man förstföderska så kan det dröja ända till v13 innan den kommer upp ur beckenet. Men jag har 4 fullgångna graviditeter i bagaget så då är den tydligen lite lättare uttänjd.

So far so good.

Men jag har banne mig börjat att få sammandragningar! Ska det vara så? sammandragningar som känns ända in i ryggen???

Har funderat lite och UVI kan ju ge sammandragningar...likaså GBS. Jag har aldrig i mitt liv haft UVI så jag har inte den blekaste hur det känns. Och GBS har jag haft, men aldrig med besvär.

Blir kisset gulare när man har UVI? Altså ljusgulare (inte åt det oranga hållet utan mer åt neongula hållet)??? Måste man ha ont vid UVI???

Funderar på att ringa BM på måndag och fråga om man kan få komma på en odling...eller det kanske är Vårdcentralen man vänder sig till? Eller är det KK?

Äsch, jag vet inte...jag vet bara att det är ganska obehagligt att få onda sammandragningar i v10+0...känns inte ok liksom. Samtidigt försöker jag tänka förnuftigt och undrar om jag bara överanalyserande och nojjig en massa med tanke på bakgrunden vi alla har?

Någon som har lite input eller kanske till och med känner igen sig?

*kramisar*
    Förstår din oro Odd!
    När jag har UVI har jag inte reagerat på om urinet ändrar färg, men det kan lukta lite starkare om jag inte minns fel. I min stad så ska man vända sig till sin BM för urinprov, men min BM är jättesvår att få tag på (och ännu svårare nu på sommaren) så jag har vänt mig till vårdcentralen den här veckan för mina urinprov.

Igår var jag så orolig så jag ringde sjukvårdsupplysningen och fick tid hos jourmottagningen och där fick jag penicillin trots att testet visade negativt på UVI, men alla mina symptom stämmde så doktorn tyckte att behandling skulle sättas in på en gång och inte vänta på odlingen som tar flera dagar.

Om du har en jourmottagning måste du kunna ringa 1177 och få en tid där redan under helgen. Tyvärr kostar dessa besök 250-300 kr, men har man frikort så spelar det ingen roll.

Hoppas du känner dig bättre snart Odd!
    Tänker på dig!

Kram
  • acure

Hur känns sammandragningar förresten? Kanske svårt att beskriva, men vad jag har haft nu skulle jag klassa som växtvärk, men jag har också börjat få ont i ryggslutet och värk som strålar ner i benen. Vad är detta? Foglossning (i vecka 6???!!)??

• Cjes83

Välkommen hit Knotten! :)

odd: Känner du kanten på livmodern? är lika långt gången som dig 10+3 men jag tror inte att jag kan känna nåt. Detta är iof min första graviditet.
    Sammandragningar har jag ingen erfarenhet av men du kanske kan fråga din BM? o kolla med henne samtidigt om o få komma o göra ett test för o kolla UVI. har aldrig haft UVI så vet varken hur det känns, färg eller lukt. Men vad jag tror så ska det lukta lite mer. Har en vän som råkar ut för det titt som tätt o hon säger att det kan göra riktigt ont i ryggen.
    Hoppas du får ordning på allt iaf!

Idag åker jag o min sambo ut till sommarstugan o kopplar av ett par dagar :) Semestern har ju börjat!!
    Hoppas ni har det bra så hörs vi igen när jag är tillbaka.

kram

• Lallan

Välkomna alla nya (om jag missat någon)!

Odd: Jag har haft sammandragningar så gott som från början men inte hela tiden så klart. Borde inte vara någon fara med själva sammandragningarna så länge det inte blir för ofta. Ring och kolla med sjukvårdsrådgivningen om du är orolig 1177, då får du ju en tid direkt också om dom tror att du behöver det.

• Mabaja

Sammandragningar är ju ofarliga så länge de inte gör ont! Är ju först när de gör ont man ska kontakta bm/kk osv.

• Odetta

Tack för all er input!!!

När jag får sammandragning så blir magen som en boll....jag känner liksom hur det börjar och hur det ökar och sedan når den en topp och så slappnar magen av igen. Efteråt är jag lite öm.

När det blir såhär så drar det och känns lite som vadkramp (fast i magen då), men jag får det inte ofta...kanske 2 ggr om dagen, men det är ju lite läskigt när jag får det....framförallt om jag liksom inte har gjort nått ansträngande och bara ligger i kökssoffan.

Mh...får ringa till BM i morgon. Kisset är i alla fall inte neongult idag (och jag käkar inga vitaminer, för det vet jag att kisset blir gulare av, så det var inte det igår) så det känns lite bättre...

*kram på er alla fina*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Jag hatar spökveckorna

Nu är jag i v11 och precis som alltid så börjar jag må väldigt mycket bättre nu. Fast med lilleman mådde jag lite småilla om kvällarna ända fram till v17-18 någonstans innan det försvann helt.

Men jag blir ju så jäääääkla nojjig av det här!!!

Med vårt MA så försvann alla symptomen i v11 och magen som hade varit svälld slutade att växa och planade ut och fram emot v14 hade den till och med blivit mindre.

Tänk om det blir så nu igen????

Skillanden från denna gången och MA:et är att jag känner min livmoder....det gjorde jag inte då. så det är ju positivt. Och mina bröst är svullna och varma och ömma....och det är ju positivt.

Ändå går jag ock klämmer på dem ibland och undrar "är dem lika ömma verkligen?" och jag tittar i spegeln och tänker "har magen växt lite till eller krymper den?"...."nu känns byxorna inte lika tajta...lever den?"

Jag är så trött på det här!!! Jag vill veta att vi får vår bebis denna gången, vill veta att den mår bra och att allt lönar sig! Jag HATAR denna ovisshet dem här veckorna!!!!

Längtar så till v14-15....då borde jag börja känna nått fladder, det har jag gjort förut när det gått bra. Jag behöver få se riktigt gravid ut och KÄNNA bebisen...känna att den lever och mår bra.

Jusst nu känns allt bara så overkligt....så "varför skulle vi få en till bebis nu....kvinna, du har fött 4 friska barn...du har uppfyllt din kvot"

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • kajsalisa

Kära Odd, förstår din oro. Men du har tagit mer skit i livet än vad som borde vara tillåtet, så nu har JAG bestämt att det banne mig är din tur med lite tur och lycka nu. Liten SKA stanna, denna gången, end of story!!! ;) Fast jag håller med, det är ju skitläskigt det här... Kram på dig!

• Mabaja

Odd: Spökveckorna ÄR jobbiga! Bäst är om man fyller dagarna med annat så man inte hinner tänka! Jag fick ett ul i vecka 13 och ett vul i vecka 14 så mina spökveckor var inte jättejobbiga, sen spydde jag till vecka 19 så det var mitt säkraste tecken... Men försök njut av sommaren och gör lite sommaraktiviteter så ska du se att du känner sparkar varje dag och att tiden dit går fort! :D

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma