Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

3 barns mamma84 skrev 2011-06-26 16:54:23 följande:
    Bättre att du tar dig dit iaf för det ''kan'' göra ont igen.
    Jo iofs men den känns lite dumt att uppta hennes tid då de verkade ha så ont om tider, kanske finns nån stackare som har jätteont ju.

Helt otroligt att jag får mår såhär bra under min graviditet, peppar peppar. Visst är det lite ont ibland men i jämförelse vilka komplikationer jag haft under mina 3 tidigare graviditeter är detta en ren dömgraviditet som hittills har följt skolboken, tom BF datumet är ju på dagen exakt efter senaste mens första dag

Sammandragningarna känns också bättre, hade riktigt jobbigt i fredags eftermiddag, men sedan har det vart lugnt och bebisen sparkar massor.
    Har lite ont på sidorna som kramp ibland när jag ligger på sidan, hade inget att stoppa in som stöd nu i helgen då jag sov borta, fick ta täcket och pula in som stöd men då låg jag och frös istället ha ha. Har även haft lite vadkramper så mycket upp och hoppa har det vart mitt i natten hela helgen.
    Gravid v.22+6 BF 23/10 Bara 119 dagar dit
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-26 16:57:12 följande:

Jo jag tror er.

Jag fick inte Elias mot bröstet häller när han kom ut då han inte andades alls och han fick hjälp med andningen ett tag innan jag fick honom till mig.

Men jag misstänker det var för att dom tog ut honom för tidigt och hans lungor inte var klara och det sa bm med till mig. men man var ju tvungen att ta ut honom. Det kommer troligtviss bli så nästa gång med men aknske ska gå över BF datumet och sen ta snitt då. men SKULLE man kunna fråga om vagnalt iaf ?

Vilken vecka är E född?

Visst kan du fråga om det men du får nog ställa in dig på pl snitt med nästa. Pl snitt gör man vad jag förstått alltid före BF för att inte riskera att förlossningen sätter igång. Att E inte andades var nog inte pga att lungorna var omogna utan för att han hade kanske fostervatten i lungorna, barnet kläms ju inte ihop på samma sätt vid snitt som vid vag födsel då lugnorna pressas ihop lite på barnet och töms på ev fostervatten.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-26 17:08:14 följande:

ååååååååh säger jag bara avis jag är !!!

Gumman såfort du får ont så är det soffa som gäller men men du är gravid och dig ska man ta på allvar du måste ju lyssna på din kropp inte om någons tid och otid !

Jag sitter ju i stort sett i soffan hela tiden

Jo får jag må såhär bra hela tiden så vill jag alltid vara gravid. Mitt hår och hy är ju helt otroligt fin nu, var länge sedan jag hade sådan hy jag har nu.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-26 17:28:06 följande:
    Han blev uttagen v 37+5 2 veckor innan. men det var så barnmorskan på förlossningen som sa att det kunde faktist bero att hans lungor inte var färdiga just då. man kontrollerade honom och kom fram till det.
    jaha vad konstigt.

Min son föddes vag i v.37+5, min äldsta dotter föddes vag i v.36+3 och min yngsta dotter vag i v.38+1 och det har aldrig varit nåt problem med lungor osh så med dom. Surfaktant biladsju i v.33 om jag förstått det hela rätt
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-06-26 21:18:15 följande:
    Har varit och shoppat idag och hmm vi var bara lite snabbt på IKEA och gisss vad ont jag hade på höger sida i magen efteråt- Hann tänka att detta kommer aldrig att gå för jag hade flera affärer MEN jag tog 2 alvedon och det gick över.... IMorrn är det jobb igen opch jag undrar hur smart det är att jobba om man måste äta alvedon för att klara av det.... Nåja jag ska testa och så får vi se.... Annars är det ävl bara att gå hem
    Blev det nåt shoppat på IKEA då?

Hoppas det går bra att jobba imorgon. Själv ska jag till sjukgymnasten och sen till MVC och lämna urinprov, BM ville kolla om jag ev har åkt på UVI då jag haft ganska smärtsamma SD och nu har jag under helgen även fått klåda i underlivet.
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-06-27 06:27:12 följande:
    Jag köpte kudde till bebis, filtar, en body och lite kläder till mina stora barn.

Jag skulle köpa en unisex bodysuit med korta armar och ben kan säga att jag inte hittade någon alls Så nu har Villervalla rea på nätet  så jag ska beställa en därifrån istället!

Jag tycker att bebis rör sig mycket mindre nu än tidigare men det är väl förmodligen så att det börjar bli trångt så det blir mest små buffar och det är inte alltid man känner dem så väl utan man kan se att hela magen rör sig!
    Åhh då blev det lite shoppat idag då, kul

Ja att det rör sig mindre på slutet känner jag igen, men man blev lite orolig när dotter 1 knappt rörde sig eller buffade eller nåt och man for in till förlossningen och BM letade i en evighet efter hjärtjuden. Hon fick tillkalla läkare och jag var säker på att bebis inte levde längre, jag har aldrig varit så skärrad.

Det visade sig några dagar efter att bebis inte mådde så bra så hon föddes i v.36+3, jag hade en komplikation som jag haft med alla mina 3, men den blev väldigt akut med barn 2.

Barn 3 rörde sig inte heller så mycket, men lite kände man ju.

Jag kan inte riktigt förstå hur det får plats ett helt barn i ens mage. Jag har ett barn på ca 30 cm i min livmoder nu, begriper inte att den lilla får plats att dessutom snurra runt på och sparka, buffa, sträcka på sig, svepa runt och ha sig. Igår svepade hon runt en massa samtidigt som hon sparkade samtidigt, det var faktikst lite otäck känsla.

I helgen hemma hos pappa har hon varit så lugn, och så går man undan en stund för att vila hos dom, då sätter hon fart men när styvmor ska känna då slutar hon och när jag är hemma själv är det full aktivitet och varje morgon sparkar hon godmorgon som en check för mamma att här är jag och ja mår bra. Älskade barn
    Gravid v.23+0 BF 23/10 Bara 118 dagar dit
  • telgebo

Var till MVC idag och lämnade urinprov och blev lite skärrad när en vik BM ville tala med mig om provet, tänkte att shit nu är det nåt fel. Provet var svårbedömt pga vita blodkroppar och skulle skickas in igen för urinodling, nästan i stort sett alla urinprov jag tatt hittills i denna graviditet har skickat på odling och alla har vart negativa. Jag frågade BM vad vita blodkroppar kan bero på och hon sa att det vara vara fel på njurarna vet du om du har det eller känner du att nåt känns annorlunda? Nej inget, svider lite ibland, lite mörkare urin, behöver inte trycka ut strålen som förr och jag jar ju lite mer tryckkänsla i underlivet men det hör ju inte till njurarna förstås och har väl med graviditeten att göra. Hon såg lite bekymras ut ang trycket i underlivet men sa inget mer om det. Hon sa också att vissa har bara vita blodkroppar i urinen när de är gravida utan att nåt är fel. Det ska skickas på odling imorgon och svar skulle komma på onsdag och de hör av sig om det skulle vara nåt.

Men nån som vet vad vita blodkroppar är och vad det sjutton kan bero på? Hade ingen nitrit så nån misstanke om UVI fanns inte, utan det skickas på odling för att stickan var svår att bedöma på MVC.

• telgebo
    MCT79 skrev 2011-06-27 17:41:55 följande:
    Vita blodkroppar i urinen betyder ofta att det finns en infektion i "området". Man kan ha en urinrörskatarr som ger sveda utan att det finns bakterier i urinen.. men man får vita blodkroppar. Ofta beror det på virus och därför ser man inget på odlingen. Det går ju inte heller att behandla då utan kroppen läker ut det själv.

Det KAN också betyda att man har en inflammation högre upp i urinvägarna, typ njurarna men då brukar man märka av det på fler sätt. Det gör ONT.

Bra att de kollar upp dig!
    Tack för svar, du är en klippa. På vilket sätt gör en inflammation ont, får man vrålont alltså? Jag har ju innan jag blev gravid känt av att jag ibland får trycka på för att kunna kissa ibland för att jag är så kissnödig så att det liksom blir en sorts blockering och ibland bara är det så. Jag har haft det så i flera år och sökt för det men det är ingen som tar mig på allvar utan säger bara tryck inte på, låt det rinna bara och gå inte på toa stup i ett som kvinnor ofta gör. Jag undrar om det vara nåt fel på mina njurar, min pappa har ju problem med den är typiska åldern alltså prostata.

Jag känner inte sveda alltid, det kommer då och då och alltid efter jag haft sex, precis som att jag skulle ha en liten spricka eller nåt litet litet sår vid urinröret typ.
    Hur lång tid kan det ta att läka ut en urinrörskatarr för kroppen? Jag har ju haft dessa vita blodkroppar i urinen nu ända sedan inskrivningen på MVC den 18 mars.
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-06-27 18:09:47 följande:
    Det kan ta lååång tid, särskilt om man är gravid gissar jag... slemhinnorna är ju redan känsligare och jag gissar att deras motståndskraft är sämre som gravid...

Att du får trycka på tror jag inte har med njurarna att göra... man märker inte av njurarna så mycket...=) Förrän man får infektioner eller inflammationer i dem...
    Ibland kan jag tycka det "går trögt" också... brukar underlätta om jag ändrar vinkel på bäckenet bara, typ lutar mig bakåt/framåt etc...  provat det?
    Jaha så det kan gå segt alltså, tyckte väl att det annars borde vara borta vid detta laget, för det är ju över 3 månader sedan jag var på inskrivning. På min MVC är det inte rutin att lämna urinprov vid BM besöken utan bara vid inskrivning och sedan om man upplever besvär som trängningar och eller sveda.

Jag har provat att luta mig framåt när jag kissar och ibland hjälper det och ibland inte. Sista tiden har jag känt att jag är så vrålkissnödig och så har det bara kommit några droppar och då har jag ibland lyckats få fram mer när jag lutat mig framåt och ibland inte.

Får se vad urinodlingen visar på onsdag då, om de ringer.

Tack för ditt svar!!
  • telgebo
    Evve81 skrev 2011-06-27 20:08:34 följande:
    Jag ska jobba denna vecka och nästa. Känns verkligen som att jag inte gör en kanon insats på jobbet. Usch ibland lider jag nästan med mina kollegor som måste jobba med mig

Telge: Så hade ju från början när jag kissade att det knappt kom nåt utan att man fick luta sig framåt eller så MEN det har gått över. Kan ju vara bebis som trycker på nåt.

Jag har fortfarande emellanåt sdamma smärta i magen som jag hade i helgen men det går ju över efter ett tag när jag sitter ner så jag är ju inte alls intresserad av utflykter mm just för tillfället för om det behövs vill jag kunna sätta mig......
    Ingen aning. Hade samma besvär innan jag blev gravid också att jag typ fick ta i för att kunna kissa.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma