Inlägg från: telgebo |Visa alla inlägg
  • telgebo

Plus igen efter mf/ma

Prommis: Stackare, tycker synd om dig.

Ha en trevlig midsommar alla, jag åker iväg snart på firande, är tillbaks imorgon igen.

Gravid v.22+4 BF 23/10 Bara 121 dagar dit
  • telgebo

2 barns mamma: Jag vet bara hur det  är här att man inte får föda vaginalt efter iaf 2 snitt pga att det är väldigt stor risk att livmoderruptur alltså att livmodern spricker vid en vaginal förlossning efter snitt och det är ett livshotande tillstånd både för mamma och barn där barnet går allvarlig syrebrist och det läcker ut stora mängder blod i mammans buk. Vill du verkligen ta den risken? Jag tror inte läkaren i Danmark kommer låta dig föda vaginalt  det är för stora risker både för dig som mamma och för det barnet.

Vad menar du med det du skrev till Prommis ang moderkaka att en ny fixar vaginal födsel förstår inte alls?

Gravid v.22+5 BF 23/10 Bara 120 dagar dit
  • telgebo
    MCT79 skrev 2011-06-25 22:21:50 följande:
    har aldrig varit så skönt att se södertälje som nu,.... fet träsmak i baken efter att ha suttit i bil sedan 17,15....
    Ha ha visst är det ?
    Evve81 skrev 2011-06-25 22:40:31 följande:
    Mabaja: Men FY så trist! Ja ni gör helt rätt i att ändra era midsommaraftnar. Du kanske borde prata med din pappa men kanske inte nu utan vänta någon vecka tills det lagt sig så han förstår hur du/ni känner!

Telge: Här i mitt landsting är det samma som du skriver att efter 2 snitt får man inte föda vaginalt. En jag känenr har gjort 2 snitt och ska de skaffa en till blir det planerat snitt. Sedan rekomenaderar de inte fler än 3 snitt heller för det är inte heller bra.....

Imorrn ska vi på shopping. Synd bara att man inte fått lön
    Samma i detta landsting.
    Gravid v.22+6 BF 23/10 Bara 119 dagar dit
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-25 23:28:21 följande:

Jag kan ge dig länken till vaginalförlossning efter snitt.

Jag vet det finns fara men det är inte alltid det är fara likom. så länge moderkakan inte lossnar och klarar av så går det nog.

Det är inte moderkakan som syftas på här utan LIVMODERN som kan brista gå sönder och riskera ditt och barnets liv. Visst det är ju absolut inte bra om moderkakan lossnar före förlossninen över, men en livmoderruptur är förenat med livsfara.

Skicka länken om du vill men jag är nästan 100% säker på att man inte får föda vaginalt efter 2 snitt.
  • telgebo
    Mamma till W skrev 2011-06-26 01:21:07 följande:
    Tvåbarnsmamma: länkar du verkligen till en familjelivstråd? Kan du inte länka till en medicinskt och forskning på det istället? Och det där med moderkakan tror jag inte ett dyft på eftersom det är lika farligt för ALLA kvinnor och barn om den lossnar efterso Barnet inte får syre! Även jag har läst om att man måste snittas efter två snitt pga att livmodern. Livmoderväggen är för tunn och för svag efter två snitt.
    Håller med till fullo. Lyssna på oss 2 barns mamma. Vi vill dig inget illa och moderkakan och vag födsel efter snitt har inget med saken att göra, men hittar du någon medicinsk sida som bekräftar det motsatta så länka gärna oss.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-26 11:17:05 följande:
    Jag hittade tråden för långe sen här i familjeliv och gav er den till ja telge. Du och ni alla borde ju förstå att jag VILL föda vaginalt !
    Vi  eller jag iaf förstår det men det medför alldeles för stora risker för dig och barnet och du var ju nära på att döe efter snittet med A, detta är mycket allvarligare risker kan jag bara lugnt säga. Jag skulle aldrig i mitt liv föda vaginalt efter ens 1 snitt.
  • telgebo
    sugarrush skrev 2011-06-26 11:37:59 följande:
    Pust, jag orkar snart inte mer. Sambon har varit uppe och kräkts 20-30 ggr inatt. Det fanns inte ett dugg att kräkas upp ens första gången.. Försökte få honom att dricka vätskeersättning, men efter två msk fick han kraftig magvärk och fick gå dubbelvikt till toan o kräkas och diarréa.
    Men fy, vad tusan!! Varför blir han inte inlagd? Var är det för skit sjukvård vi har i detta landet egentligen? Jag blev inlagd direkt efter 2 dagars diarré nu under graviditeten, var inget snack om saken. Så jag tycker verkligen att din sambo ska bli inlagd, så har kan ju han och du inte ha det. Förstår att du är jätteorolig sugar.
  • telgebo
    3 barns mamma84 skrev 2011-06-26 16:42:21 följande:

Jag borde lyssna på er men jag vill åååh vad jag vill

Men jag borde bara nöja mig med det jag fick innan.

Jag fick ju erbjudande att föda elias men jag hade någon kännsla att jag inte skulle göra det. Och det var skönt då han föddes med snitt så insåg man att hans navelsträng var för kort och det skulle inte ha blivit trevligt alls men jag känner mig så längfärdig att få föda igen men det får jag bara ha för mig själv.

Jag tror inte läkaren kommer rek dig att ens försöka föda vag om du blir gravid. Alldeles för stor risker som sagt. Du kan söka på livmoderruptur på google och läsa om du vill om du tror att vi bara hittar på.

Min yngsta dotter hade jättekort navelsträng då hon föddes, men BM sa bara att hon har fått gott med näring under graviditeten och det visade vågen också kan jag säga (4210 g vägde hon) så jag fick inte upp henne på bröstet direkt efter framfödandet då navelsträngen var för kort.
  • telgebo

Jag måste fråga er hur ni skulle göra: Jag hade för ca 1,5 vecka sedan så ont i svanken och blev då rådd av min MVC att kontakta sjukgymnasten. Ringde dit och fick en tid den 27 juni, imorgon. Nu har jag vart bra i ryggen hela helgen och frågan är då om jag ska uppta deras tid när ryggen känns bra eller om jag ska avboka tiden? Vad skulle ni göra?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma