• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • LittleJunia

Hur har det gått idag Röntgensyrran? Fick du lyssna på hjärtat?

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)Älskade Ludvig 080404(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Lallan
    Cat79 skrev 2010-07-26 15:40:03 följande:
    Underbart med lyckat RUL :) En befrielse att få se dem båda och skönt att BM var noggrann. Så den ena är lite mindre än den andre, är väl vanligt. Du får lägga in fotona sen så vi får se då det är kul när det är två med.

KRAM
    Tack!
    Odetta skrev 2010-07-27 21:52:00 följande:
    GRATTIS LALLAN till lyckat RUL *kramar om*
    Tack! Känns så bra Just nu tycker jag att det är sååååååå kul att vi följs åt igen, synd att det råkade bli just i den här tråden bara Kram kram
  • Odetta

Vet ni hur glad jag är idag?

Vi var ju till SpecMVC idag och då fick vi till vår stora glädje träffa samma överläkare som vi hade när vi väntade lilleman. Hon blev glad att se oss igen också och så blev hon lika glad som vi blev när vi såg att den lever idag med

sedan så pratade vi om en massa saker...tex vad som händer om det går åt fanders igen. Hon sa att "då sätter vi in allt för jag håller med, då har vi ju inget att förlora". Känns skönt att veta att vi kommer få den behandligen vi vill ha utan att vi behöver kämpa för den (då blir det prednisolon och Fragmin utöver Trombylen)

Sedan pratade vi om GBS för det har jag haft dem senaste 2 fullgågna graviditeterna. Med lilleman behövde jag tjata till mig proverna men nu sa läkaren bara att "jag skriver in det i din journal att du ska få behandling vid förlossningen och så struntar vi i att ens testa under graviditeten" (risken att jag har det denna gången också är stor eftersom har man haft det en gång brukar man få det nästkommande graviditeter också). SKÖNT, då slipper jag tjata och oroa mig för det.

Och så pratade vi om det här med järn. Mitt HB är ju alltid för högt och sisst var det "bara" 133 (vilket är BARA för mig) Jag var ju jätte glad att det var så lågt, men BM ringde mig igår och sa att min depå däremot är nere på 13 (och allt mellan 0-20 måste man äta järn med det samma). Så nu med läkarens inrådan är planen att jag börjar att äta järntillskott, men sticker mitt hb iväg i höjden så ska jag sluta igen. (för högt hb ger en ökad risk för blodproppar och det är ju därför jag äter Trombyl, så det blir ju inte så bra)

Efter det pratade vi oro och allt och läkaren sa att om vi blir oroliga och behöver ett till UL innan RUL i v19 så ska jag ringa och så bokar vi in ett till. sedan ska jag få ett till i v24 också

Jag är så himla glad att dem tar hand om oss såhär bra! Det känns som dem faktiskt bryr sig och det är skönt att vi slipper argumentera och kämpa för att få känna oss trygga. UL i v16 om jag vill, RUL i v19, BM besök i v20 (istället för först i v24) och så UL i v24 igen....så ser planen ut nu. SÅ UNDERBART!

Så, nu har jag ego-svammlat tillräkligt och ska nu istället sällskapa min älskling *puss och kram till er alla*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Mabaja

Vad härligt Odd! Du verkar verkligen ha hittat rätt nu! Underbart med ett sånt bemötande!

Själv är man lite orolig inför bm-besöket på fredag. Är mitt blodtryck fortfarande högt? Vad händer då? och så mitt hb då som inte är det bästa, men där är jag mindre orolig eftersom jag brukar ligga lågt! och intill döden trött är jag ju ändå så blir ju ingen skillnad om det sjunker eller höjs lite. haha.

• Cjes83
    Grattis littlejunia till ditt plus:)
    o grattis till er som har gjort lyckade UL :)

Har nu i 2 dagar på kvällen fått lite lätt mol/mensvärk. Vet att man kan ha det ni början av graviditeten men jag är i v12+0 eller 12+5 idag.Kan man få det lite när som under graviditeten? Vad tror ni? Är orolig för det mesta o att det ska bli nå fel denna gång oxå. Ska visserligen på KUB-test på torsdag så får ju se då om allt är ok eller inte..men det hjälper ju inte så mycket eftersom det "bara" är tisdag än så länge;)
  • Mabaja
    Cjes83 skrev 2010-07-27 22:54:56 följande:
    Grattis littlejunia till ditt plus:)
    o grattis till er som har gjort lyckade UL :)

Har nu i 2 dagar på kvällen fått lite lätt mol/mensvärk. Vet att man kan ha det ni början av graviditeten men jag är i v12+0 eller 12+5 idag.Kan man få det lite när som under graviditeten? Vad tror ni? Är orolig för det mesta o att det ska bli nå fel denna gång oxå. Ska visserligen på KUB-test på torsdag så får ju se då om allt är ok eller inte..men det hjälper ju inte så mycket eftersom det "bara" är tisdag än så länge;)
    Klart du kan få molvärk lite när som, det är ju när livmodern växer som du känner av smärtan.

Själv har jag haft som mensvärk i några dagar kvällstid. Fast än tänker jag inte oroa mig. Kan ju vara "normalt", vet ju inte hur saker och ting ska kännas. Ibland går smärtan ner mot ljumskarna, men oftast bara som mensvärk.
  • Cjes83
    Mamma till W skrev 2010-07-27 22:58:03 följande:
    Klart du kan få molvärk lite när som, det är ju när livmodern växer som du känner av smärtan.

Själv har jag haft som mensvärk i några dagar kvällstid. Fast än tänker jag inte oroa mig. Kan ju vara "normalt", vet ju inte hur saker och ting ska kännas. Ibland går smärtan ner mot ljumskarna, men oftast bara som mensvärk.
    Tack för ditt snabba svar!
    Känns lite bättre nu :) Vi behöver säkert inte oroa oss då. Ä rsäkert som du skriver att det växer oså.
    Är det ditt första barn oxå? önskar ibland att man hade fått barn förut så man vet lite hur det ska kännas :)
  • Lallan

Odd: Så härligt det låter med ett sådant bemötande. Brukar ju kännas lugnande bara att man har möjligheten att titta och at man blir "lite extra ompysslad och kollad". Vilken vecka är du i nu? Inte för att det lugnar så otroligt bara för att man passerar förra gången men lite lugnare blev jag allt och sedan har jag blivit lugnare och lugnare för varje steg.

Cjes: Sammandragningar och växtvärk an kännas som mensvärk så det är troligtvis helt normalt. Jag har underligt nog haft minimalt med växtvärk den här gången mot tidigare men det spänner desto mer istället.

• Mabaja
    Cjes83 skrev 2010-07-27 23:14:50 följande:
    Tack för ditt snabba svar!
    Känns lite bättre nu :) Vi behöver säkert inte oroa oss då. Ä rsäkert som du skriver att det växer oså.
    Är det ditt första barn oxå? önskar ibland att man hade fått barn förut så man vet lite hur det ska kännas :)
    Ja precis, mitt första barn! och man märker att det är en helt ny värld som ska upptäckas! :) Nästa gång kommer vi ha mera koll! Jag har ju lite koll på 30 veckor i min graviditet.. Nu är det bara de sista kvar. HAHA. Är i v. 30+5 idag så börjar ju gå mot sluttampen!
  • Cjes83

Lallan: då hoppas jag känt av :) hade inte så mycket i början men lite sen försvann det för att komma lite nu igen. Längtqr så till torsdag, kanske jag kan slappna av efter det. Fick ju visserligen se hjärtat på förra UL men har inte lyckats bli av med oron än.

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma