• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Lallan

Måste ju visa upp mina bebisar här inne också Bilden tillsamamns gick inte att få bra men den ska föreställa två kroppar i alla fall!

• Odetta
    Lallan skrev 2010-07-27 23:33:10 följande:

Odd: Så härligt det låter med ett sådant bemötande. Brukar ju kännas lugnande bara att man har möjligheten att titta och at man blir "lite extra ompysslad och kollad". Vilken vecka är du i nu? Inte för att det lugnar så otroligt bara för att man passerar förra gången men lite lugnare blev jag allt och sedan har jag blivit lugnare och lugnare för varje steg.

Cjes: Sammandragningar och växtvärk an kännas som mensvärk så det är troligtvis helt normalt. Jag har underligt nog haft minimalt med växtvärk den här gången mot tidigare men det spänner desto mer istället.

Jamen precis, bara bemötandet och möjligheten till UL gör ju en så enorm skillnad för nerverna, idag känner jag mig riktigt lugn och...*viskar*....njuter av att vara GRAVID (och inte bara vänta på mf)

Jag är i v12+4 idag En väninna till mig sa en väldigt klok sak, och det var att nu har den ju faktiskt kommit längre än alla mf och lika långt som alla gånger det har gått bra och ja, det har den ju.

Och du, jag tycker också att det är så himla kul att vi får följas åt igen. Och visst är det tråkigt att det är pga dem omständigheterna som vi alla tyvärr har med oss i den här tråden, men det är en trevlig tråd vi har mötts igen

Hur känns det för dig nu förresten? Jag hade ju BF den 19/7 om det inte hade blivit MA....det kändes tungt innan det datumet, men nu känns det inte alls lika sorgligt. Jag kom på att går allt bra hela vägen nu så kommer det vara ganska exakt ett år mellan skrapningen och att denna lille tittar ut...känns lite som revansh faktiskt.

*kram på dig*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Cjes83 skrev 2010-07-27 22:54:56 följande:
    Grattis littlejunia till ditt plus:)
    o grattis till er som har gjort lyckade UL :)

Har nu i 2 dagar på kvällen fått lite lätt mol/mensvärk. Vet att man kan ha det ni början av graviditeten men jag är i v12+0 eller 12+5 idag.Kan man få det lite när som under graviditeten? Vad tror ni? Är orolig för det mesta o att det ska bli nå fel denna gång oxå. Ska visserligen på KUB-test på torsdag så får ju se då om allt är ok eller inte..men det hjälper ju inte så mycket eftersom det "bara" är tisdag än så länge;)
    molvärk är helt ok och man kan få det lite titt som tätt, så det är lugnt Molvärk får man av att livmodern växer och den kan kännas som mensvärk.

Har man stått mycket kan man också få ont i sina ligament. Ligament är muskelfästena av livmodern och det kan kännas att det tynger/drar/sticker oftast i ljumskarna men även "där nere". Detta är inget farligt heller.

*kram* 
  • Odetta

Lallan,

Vilka fina bilder förresten! Och vad STORA dem har blivit

*kram*

• Happiness

Har precis kommit hem från läkarbesöket. Svårt var det att ta mig dit. Fick ta Postafen och macka i sänen innan uppstigning för att överhuvudtaget kunna ta mig dit.Kräks

Tycker allt gick väldigt bra. Läkaren gjorde ett VUL och konstaterade att knoppen växer som den ska. Ultraljudsmaskinen var riktigt gammal och röten. Kontrast hade den ingen och en otroligt dålig skärpa. Har blivit van vid dom privata grejerna men värsting inzoomning. Menmen huvudsaken var att hjärtat slog och att den hade växt 1 cm vad den lille. Haha! Ja det är pluttigt. Fantastiskt att man kan må så illa av så lite .

Läkaren var väldgt nöjd med att jag mår apa och inte kan inte göra annat än ligga i sängen. Hon var av den skolan att ju mer illa man mår desto bättre (starkare) graviditet. Jag har iog hört dom som mått asilla men ändå fått MF/MA. Så lätt ska det inte gå att få mig trygg .

Hon skulle skicka en remiss till Östra för Aurorasamtal. Det är tydligen väldigt svårt att få tid dit. Många som är oroliga och vill samtala. Så hon sa att vi måste vara ute i god tid.

Hon skrev ut Lergigane Comp. Tog en för 3 timmar sen och den hjälper ju bra mycket mer än Postafen

Sen ville hon ta blodprov var 4:e vecka för att kolla så inte TSH:t går upp. Skönt att redan nu få en plan för det

Slutlien fick jag lämna alla vanlilga blodprov+ TSH i labbet. Jag vet att jag är svår stucken. Och självklart fick jag vara en levande nåldyna idagen med. Hade 7,9 i blodsocker. Ändå var det en timme innan som jag åt frukost och det var bara en macka med smör och vatten. Konstigt! Tror 8 var referensvärdet. Har aldrig haft så högt innan så nu får jag lusläsa på nätet. Hon som tog proverna började ju skruva på sig ..men min BM kom in i rummet och sa helt sonika att det inte var över 8....och inget mer med det. Är det någon annan som har haft högt glukos härinne?

Sen kollar dom tydligen järndepåerna som standard. Jättebra! Det gjorde dom inte -03. Jag hade 134 i hb och det är ju ett bra utgångsläge. Läkaren frågade om jag åt andra mediciner men jag nämde inte Albyl Minor vill inte ta en diskussion om det nu med mitt illamående. Vet ju att just denna fråga är lite känslig för många läkare.

Kände mig dock tvungen att berätta att jag inte äter Levaxin (som dom tycker jag ska) utan att jag tar Porcine istället. Självklart hade läk. ingen aning om vad det var. Så jag fick förklara. Hon fick en rynka mellan ögonbrynen, men sa snabbt att bara TSH håller sig nere så är det OK. Jag gillar henne trots att det var hon som sa ibörjan på juni när jag precis hade fått MF:t, sa att sjukhuset hade minsann INGA resurser att ta hand om mig och kolla varför jag hade så svårt att bli gravid.

Nu när jag kom gravid...sa hon typ att det tar ju lång tid att bli med barn och det var därför hon inte ville ta hand om mig. Varför jag inte blivit med barn och fått MF är ju för att jag hade för högt TSH och inte fått det korrigerat och INGET annat. Det hade inte hjälp om jag så väntade i 10 år. Men bortsätt från det var hon KANON!!!!

Skönt att slippa tjaffsa!!!! Jag kommer att gå på vanlig MVC om det nu inte händer något. Spec.MVC ligger lååångt härifrån ch jag känner inte för att köra bil höggravid flera mil.

*****************************ILLAMÅNENDE men väldigt nöjd, KRAM*******************************************

• Happiness

Glömde: Fick tid till blodprovstagningen inför KUBEN. Den ska helst göras i grav.vecka 10. Känns skönt att det också är klart! Sen ska jag till antenatal på Östra och göra NUPP men det blir inte förrän i vecka 12 och då får man ju chansen att se den lilla igen

• Odetta

WOOOOHOOOOOO HAPPINESS!!!!!!!

Vad glad jag blir för din skull att läkarbesöket hade gått så bra och att lillhappy växer Och du kan säga att du äter albyl...när man säger att man gör det brukar dem inte säga så mycket om det för du äter det ju redan och har redan tagit ställning till det

glukosen vet jag tyvärr inget om...hoppas någon annan härinne har inblick i det. Men jag kan tänk mig att det är bra om du undviker socker nu om du är så nära OK-gränsen. 

Wooohoooo igen

*STOR MEGA BAMSEKRAM*

• Happiness

Oj nu har jag läst massor av hemskheter på nätet om graviddiabetes Ajabaja man ska hålla sig därifrån.

Hoppas ni alla har det skönt i solen.Glad för att se alla fina VUL-bilder!  Grattis till oss alla att våra graviditeter fortsätter så fint. Nu är det dax för sängen igen KRAM på er alla!

• Mabaja
    Happiness skrev 2010-07-28 13:28:08 följande:

Oj nu har jag läst massor av hemskheter på nätet om graviddiabetes Ajabaja man ska hålla sig därifrån.

Hoppas ni alla har det skönt i solen.Glad för att se alla fina VUL-bilder!  Grattis till oss alla att våra graviditeter fortsätter så fint. Nu är det dax för sängen igen KRAM på er alla!

Vi kan skrämma upp varandra! :)

Jag hade ju högt blodtryck sist jag var på koll och självklart hittar man ju MASSOR på internet.. om havandeskapsförgiftning som det handlar om för min del då. Men ingen info från bm så jag ska väl inte oroa mig! :) och nytt blodtryck på fredag.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma