• Lallan

Plus igen efter mf/ma

toksnippa skrev 2010-09-28 16:10:07 följande:
    Nu är sammandragningarna igång igen, rejält! Har ont ända bak i ryggen och illamåendet kommer o går. Magen är helt öm. Blir ryggläge resten av dagen och ringa bm imorgon o höra vad hon säger, ger det inte med sig får vi ringa förlossningen och åka in för koll. Usch...
    Låter intebra alls Vilken vecka är du i nu?

Angående svininfluensan så är den fortfarande aktuell men nu som säsongsinfluensa,därav att man i år även räknar gravida och överviktiga som riskgrupp.
  • Lallan
    toksnippa skrev 2010-09-28 20:10:15 följande:
    Är i v. 26, haft massa duster med sammandragningar sedan v. 22-23.

mallanis: tack! hoppas jag med, det molar än. Huu!
    Ja då är vi ganska lika då (gick in i v 29 idag).Varit hemma och tagit det lugnt idag, har överhuvudtaget tagit det rätt lugnt hela förra veckan också och vilken skillnad det kan göra. Håller tummarna för att det ger med sig och bebisen stannar många veckor till.
  • Lallan
    sofy skrev 2010-09-29 20:30:22 följande:
    Hm, tjejer ja behöver lite råd :)

Jag har ju svamp sen innan, konstaterades av läkaren 31/8, men han valde att inte skriva ut ngn medicin, skulle avvakta då jag inte hade några besvär alls då. Nu igår började ja få ont i magen, som kramper typ - UTAN blod ;) Haha. Får poängtera de så ja inte framstår som orolig för MF för de e ja inte. Men ja, nu idag har de svidit när ja kissar, så in i.... Och kramperna i magen/ut mot ryggen blir värre. UVI? Vad gör man? Avvaktar till fre när min BM har öppen mottagning eller åker in o kollar nu? (En barnmorska på 1177 (sjukvårdsupplysningen) tyckte ja skulle åka in, men de känns kanske liiite löjligt?)

Har haft njurbäckeninflammation innan pga obehandlad UVI o den yttrade sig likadant, de sa bara PANG så va de där, då inte ens brännande känsla när ja kissade.

Svettas/fryser om vartannat.

Va tycks?
    Låter som att det kan vara uvi, jag hade åkt in speciellt när sjukvårdrådgivningen rekomenderar det.
  • Lallan
    sofy skrev 2010-10-01 20:34:00 följande:
    Nu kan ja skriva lite, nyss fått hit datan.. Ja e inlagd nu på AVA på Huddinge. Mina värden va åt helvete, ketoner i urinen, +8.. Förra veckan bara +2. Så de hade blivit sämre. Salthalter osv va åt skogen, så ja.. :( Usch så jävla jobbig dag. Bröt ihop när läkaren sa att hon ville lägga in mig, ja vägrade o ville ge de ett försök till hemma, då kom överläkaren o sa att ja absolut måste läggas in för o få koll på värdena, dom fick inte släppa hem mig. Blä. Men bebis mådde prima, låg o sög på tummen o rullade runt o härjade som fan, så de va ju bra.

Fick ju iallafall konstaterat hyperemesis nu. Och får prova ännu en medicin, torecan. Som inte finns på apotek längre dock. Men fungerar den när ja ligger inne så får ja me mig massa såna hem.
    Instämmer med Mabaja, skönt att du är inlagd och får den hjälp och koll som du behöver!
  • Lallan
    MCT79 skrev 2010-10-04 08:00:47 följande:
    Hej tjejer!
    Tråkigt att höra om era komplikationer, hoppas allt reder sig till det bästa!
    Själv har jag fått två extremsvaga plus nu två dar.. lite starkare idag än igår. Bim idag... inte jättelovande kanske så jag håller mig i den andra tråden några dagar till.....

Förbaskat ömma bröst dock!
    Håller tummarna
  • Lallan

Sushi ska vara okej så länge som den är färsk! (och ja sushirestauranger fryser fisken tre dygn för att ta död på parasiter)

Rött kött har jag fått för mig att man inte ska äta även om det kommer från nöt men det beror kanske lite på hur rosa det är i mitten också. Det ska ju vara tillagat. Rå köttfärs vet jag däremot att är absolut nej då man är gravis pga toxoplasmos.

Apropå färg så utomhus hade jag inte oroat mig ett dugg inomhus hade jag valt vattenbaserad färg istället för oljebaserad.

• Lallan

Apropå kub så har jag aldrig gjort det men funderade på att göra det nu sista gången då jag var så nojjig. Vad gäller ds så var vi överens om att dte inte var ngt problem men det finns ju andra värres aker som inte är förenligt med liv som man gärna vilja veta så tidigt som möjligt. Nu när det visade sig vara två så var inte valet så lätt längre så vi valde att avstå. Vi ville inte hamna i den situationen där vi skulle ta stälning för ett barn och kanske behöva riskera även det andra. Nu såg allt bra ut vid rul så vi håller tummarna för att det är två friska bebbar där inne.

• Lallan
    Pancakes skrev 2010-10-04 09:20:38 följande:
    Ja rå köttfärs ska jag nog strunta i. Fastän jag älskar råbiff.. En tanke jag har är ändå: är toxoplasma bra för dem som inte är gravida då? Borde ju inte vara bra för någon då?
    Man kan få feber av det men i vanliga fall så är det inget farligt om man inte har nedsatt immunförsvar (vilket måste räknas som att fostret har). Väldigt många av oss är redan bärare av det och då kan man inte bli smittad när man är gravid heller problemet är bara att man inte vet om man har det eller inte. Man kan ju få det från katter, jord mm också.
  • Lallan

Sofy: Fick du med medicin hem? Den som du fick på sjukhuset. Hoppas att det går åt rätt håll för dig. Om inte är det nog likabra att åka tillbaka så att du inte blir liak dålig igen som du var när du väl åkte in sist.

Nu är det dax för mig att rycka upp mig för att dra iväg på läkarbesök och förhoppningsvis tigga till mig en sjukskrivning!

• Lallan

Tillbaka från läkaren igen med en sjukskrivning fram till 14 dagar innan bf. Känns riktigt skönt och som att jag kan slappna av lite nu. Även om dom nu skulle bestämma sig för att titta ut tidigare så hinner jag ta det lugnt och "vila" upp mig innan * i mina drömmar i alla fall*. Bara hoppas att fk inte kommer att bråka nu.

Sofy: 29 fullgångna veckor i morgon! 

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma