• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Safireee
    Pancakes skrev 2011-05-03 11:57:57 följande:
    Två lite dumma frågor kanske...men hur försvinner allt vatten/blod/moderkaka etc vid kejsarsnitt? "Plockar" de ut det också? Och en rent ytlig fråga, är det nån skillnad med viktminskningen och hur magen försvinner efter snitt jämfört med vaginal förlossning? Är lite nojig för sånt också och har fått för mig att det är svårare att bli av med grav-kilona efter snitt men det kanske har med amning att göra bara?
    De plockar ut moderkakan innan de syr igen och en hel del blod och vatten plaskar ju ut när de öppnar livmodern (de har stövlar på sig i operationsrummet! ). Men resten kommer ut som avslag. Jag tycker dock att jag hade väldigt lite avslag i jämförelse med hur andra berättar, så det kan nog vara så att det blir mindre än vid vaginal förlossning (?).

När det gäller viktminskningen så vet jag inte riktigt, men har inte hört att den ska påverkas negativt. Amningen gör ju sitt (särskilt om man inte börjar äta som en häst för att kompensera, men det har man sällan tid med de första månaderna ). Dock blir det som en liten hylla ovanför snittet och det ska tydligen vara svår att komma ifrån om man inte är jättesmal. Snittet läggs ju precis ovanför könshåret och ovanför snittet bullar magen ut. Men det är ju på samma ställe som byxlinningen brukar gå, så det brukar se normalt ut ändå. Och när det gäller ärret så syns det så extremt sällan eftersom man nästan alltid har trosor/bikinitrosor på sig bland folk. Flört 

Fördelar är ju att snippan inte ändrar sig något särskilt samt att man inte behöver träna bukmuskulaturen lika mycket (men man måste träna ändå pga graviditeten).

Nackdelen är ju att man inte får lyfta något som är tyngre än barnet de första månaderna och får anpassa sin träning lite efter det. Men ju snabbare man kommer igång med att röra sig efter snittet desto bättre läker det (pga blodcirkulationen).

Det är bara att fråga om du undrar något mer.
  • MissT
    Pancakes skrev 2011-05-03 11:58:51 följande:
    Stort grattis till dig och välkommen till tråden!!!
    Tack så jätte mycket
  • MelikaH

Hej tjejer!

Jag undrar om det är någon av er som tar omega 3 tabletter? I så fall vilka?

Jag var på apoteket men de hade ingen aning om vilka omega 3 gravida kunde  äta.
    Var även inne på hälsokost butiken o de beställde hem det speciellt för mig (för gravida) som jag ska hämta ut imorgon. Jag hoppas att de är bra för de är inte så billiga. Men jag behöver det för jag äter inte alls fisk så jag känner att jag måste ta dem. Hoppas bara att det inte är för sent?!

Har ni lite råd om detta? 

• Pancakes

Safiree, tack snälla gulliga du för all info. Nu känns det mycket bättre! Kram till dig!

Sötfilur, det låter ju jättebra allting också och inger hopp. Kanske ska be dem prova en gång till ändå. Men de verkade så säkra på att det inte gick. Bebisen har huvudet snett uppåt så att det spänner ut vid naveln, rumpan rakt nedåt och så fötterna åt sidan så att jag känner sparkar typ vid midjan. Med andra ord ligger den som ett V med rumpan nedåt. De lyckades putta upp rumpan och fram med huvudet åt andra sidan en bit men efter ca 10 cm så tog det tvärstopp på precis samma ställe för båda läkarna. De försökte åt andra hållet också med det tog stopp efter ca 10 cm förflyttning där också. De föreslog inte ens ett vändningsförsök till. Ska jag ringa och fråga ändå kanske?

• needtobreathe
    Sugar;

GRATTIS till Lyckat RUL!! Fasen så härligt!! :D Superfin bild!! {#emotions_dlg.flower}
  • Pancakes

MelikaH, vad jag hört är Omega 3 tabletter inte ens i närheten av så effektiva som att få omega 3 naturligt via kosten. Men äter du inte fisk blir det ju svårt. Jag frågade barnmorskan om omega 3-tabletter men hon sa bara att jag skulle strunta i dem och äta Omega 3-ägg som finns i affären och valnötter (och fisk då förstår men det är ju inte aktuellt i ditt fall) Vet att det finns andra nötter med Omega 3 men minns inte vilka sorter som innehåller mest. Kolla på livsmedelsverkets hemsida.

• Muffe
    Pancakes skrev 2011-05-03 14:39:17 följande:
    Safiree, tack snälla gulliga du för all info. Nu känns det mycket bättre! Kram till dig!

Sötfilur, det låter ju jättebra allting också och inger hopp. Kanske ska be dem prova en gång till ändå. Men de verkade så säkra på att det inte gick. Bebisen har huvudet snett uppåt så att det spänner ut vid naveln, rumpan rakt nedåt och så fötterna åt sidan så att jag känner sparkar typ vid midjan. Med andra ord ligger den som ett V med rumpan nedåt. De lyckades putta upp rumpan och fram med huvudet åt andra sidan en bit men efter ca 10 cm så tog det tvärstopp på precis samma ställe för båda läkarna. De försökte åt andra hållet också med det tog stopp efter ca 10 cm förflyttning där också. De föreslog inte ens ett vändningsförsök till. Ska jag ringa och fråga ändå kanske?
    Svårt. Mina läkare trodde inte heller det skulle gå att vända en annan gång, men de såg hur besviken jag blev att det inte gick så de föreslog en gång till- fick dock betala 80 kr för det men det var det värt
    Den andra gången var det en bättre läkare som verkligen hade kraft att fixa detta, däremot tror jag vändningen drog gång förlossningen faktisk eftersom hon är född lite tidigt

Det skadar ju inte att försöka igen, om du orkar och om läkarna tycker det. Normalt får man ju bara ett försök.
    Visst, man ska ju ta hänsyn till att det ju kan vara en anledning till att den ligger som den gör, navelsträng etc... bäst att rådfråga läkare där kanske.
  • Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-03 15:11:54 följande:
    Svårt. Mina läkare trodde inte heller det skulle gå att vända en annan gång, men de såg hur besviken jag blev att det inte gick så de föreslog en gång till- fick dock betala 80 kr för det men det var det värt
    Den andra gången var det en bättre läkare som verkligen hade kraft att fixa detta, däremot tror jag vändningen drog gång förlossningen faktisk eftersom hon är född lite tidigt

Det skadar ju inte att försöka igen, om du orkar och om läkarna tycker det. Normalt får man ju bara ett försök.
    Visst, man ska ju ta hänsyn till att det ju kan vara en anledning till att den ligger som den gör, navelsträng etc... bäst att rådfråga läkare där kanske.
    Ja, man vill ju inte riskera nåt. Hur resonerade du med att föda i säte eller kejsarsnitt? Rådde de dig till nåt? Enligt dem var det ungefär lika riskfullt och de var väldigt "för" att föda i säte och fick det att låta som det naturligaste i världen. Jag är tveksam. Min man lyssnade nog på dem. Jag känner att det finns ju en anledning till att man vill mäta bäcken och hur stor bebisen är liksom...
  • Muffe

nu finns förlossningsberättelse i min blogg här på FL

pancakes, hos oss rådde de verkligen till att föda med KS. De sade att ca 98 % av förstfäderskorna väljer detta alternativ på deras sjukhus i alla fall. Jag hade redan bestämt innan att det fick bli KS. Har läst att det kan finnas risker med sätesförlossning och att det då kan sluta med akutsnitt istället. MEN, man får även komma ihåg att de är duktiga så om man villf unka det säkert jättebra att föda i säte!

• Pancakes
    Muffe skrev 2011-05-03 15:34:54 följande:

nu finns förlossningsberättelse i min blogg här på FL

pancakes, hos oss rådde de verkligen till att föda med KS. De sade att ca 98 % av förstfäderskorna väljer detta alternativ på deras sjukhus i alla fall. Jag hade redan bestämt innan att det fick bli KS. Har läst att det kan finnas risker med sätesförlossning och att det då kan sluta med akutsnitt istället. MEN, man får även komma ihåg att de är duktiga så om man villf unka det säkert jättebra att föda i säte!

Åh, då ska jag in och läsa på din sida!
    Lutar åt snitt, det gör det faktiskt.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma