• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • MelikaH
    sugarrush skrev 2011-05-04 10:29:23 följande:
    Safireee: det låter jättejobbigt! Kan du ringa BM och fråga, eller kanske få komma in och få en bedömning? Kanske kan du få hjälp med foglossningsbälte om det är det som är problemet...?

Shit, idag när jag berättade för en kollega att min moderkaka ligger i framvägg frågade hon mig om det var beslutat att jag skulle få KS då... Det har jag inte ens tänkt på! Jag har ju en bekant som fick KS just för att moderkakan låg i framvägg/framför öppningen... Hoppas den drar sig uppåt efter hand så att man kan få en vanlig förlossning.

Igår blev jag lite ledsen på sambon, jag ville att han skulle ta kort på min mage. Men det tyckte han var onödigt, vi hade ju kort på bebisen från ultraljudet, det var ju det som var intressant, tyckte han. Jag blev jätteledsen och det kändes som om han ratade mig, att han inte ville se på min "nya" kropp....
    Egentligen känner jag mig inte ful eller så alls, men det är SÅ tydligt att min sambo inte tycker det är snyggt alls med de här nya stora hängpattarna. Och nej, det ÄR ju inte snyggt, men det är ju kvinnligt och moderligt och det är ändå lite spännande att kroppen förändras... Och det vill jag ju dokumentera, minnas och spara!
    Jag grinade en stund och han lovade att ta kort på magen idag men nu känns det ju inte alls kul, han VILL ju inte, det blir ju som om jag tvingar honom... usch, tänk om han tycker mina bröst är fula och äckliga!
    Men kära sugar! De är ju MÄN hehehe. Jag tror inte att de förstår helt och hållet hur vi tycker och tänker även om de hjälper till och försöker så gott det går.
    Haka inte upp dig på det, finns inget vackrare än en gravid kvinna Flört och jag har sett dina bilder du är jätte fin! En kvinna ska ha bröst, det är kvinnligt. Sen tror jag inte alls att han tänker något illa om dem, du bär hans barn! Men vi är gravida nu o mycket mer känsliga, vi drar egna slutsatser i onödan. 

Relax Flört

Kram!

• sugarrush

Melika och kjaam: ja det tycker ju jag också, att det finns inget vackrare än en gravid kvinna! Håller helt med!
    Nej smidiga är de inte minsann karlarna... men nu får vi väl hoppas att min sambo skärper till sig lite!

Melika, hoppas du hittar något bra att ersätta fisken med. Det var ju lite bra tips här i tråden. Antar att du inte äter skaldjur heller, annars är ju det ett alternativ.... Jag är säker på att din bebis kommer må kanon även om du byter ut fisken till något annat, äter man varierat i övrigt så får man ju i sig det mesta.

Fjärde gången gillt?
  • gemigsinnesro
    MelikaH skrev 2011-05-03 14:03:02 följande:
    Hej tjejer!

Jag undrar om det är någon av er som tar omega 3 tabletter? I så fall vilka?

Jag var på apoteket men de hade ingen aning om vilka omega 3 gravida kunde  äta.
    Var även inne på hälsokost butiken o de beställde hem det speciellt för mig (för gravida) som jag ska hämta ut imorgon. Jag hoppas att de är bra för de är inte så billiga. Men jag behöver det för jag äter inte alls fisk så jag känner att jag måste ta dem. Hoppas bara att det inte är för sent?!

Har ni lite råd om detta? 
    Måste man alltså äta fisk när man är gravid? Hehe det har jag helt missat under mina 3 graviditeter (jag äter kanske fisk 2 ggr/ året) och alla 3 mår bra. 
  • MelikaH
    gemigsinnesro skrev 2011-05-04 12:55:42 följande:
    Måste man alltså äta fisk när man är gravid? Hehe det har jag helt missat under mina 3 graviditeter (jag äter kanske fisk 2 ggr/ året) och alla 3 mår bra. 
    Hehe, måste och måste men det är bra för barnet. Stod i boken jag fick av BM att man ska försöka äta fisk 2-3 ggr per vecka och då känner jag mig dum hehehe för jag inte alls äter. Men jag tror absolut inte att det blir någon fara för barnen, du o många andra ha bevis på det ju Glad 

Får försöka äta lite varierat nu helt enkelt. 
  • MelikaH
    sugarrush skrev 2011-05-04 11:11:49 följande:
    Melika och kjaam: ja det tycker ju jag också, att det finns inget vackrare än en gravid kvinna! Håller helt med!
    Nej smidiga är de inte minsann karlarna... men nu får vi väl hoppas att min sambo skärper till sig lite!

Melika, hoppas du hittar något bra att ersätta fisken med. Det var ju lite bra tips här i tråden. Antar att du inte äter skaldjur heller, annars är ju det ett alternativ.... Jag är säker på att din bebis kommer må kanon även om du byter ut fisken till något annat, äter man varierat i övrigt så får man ju i sig det mesta.
    Har bestämt mig att inte ta omega 3 tabletter men som du sa så ska jag äta lite mer varierat mat. Det gör jag nu med tror jag :) Men gud vad jag älskar grönsaker, så gott. Har alltid gjort det men nu är det extra gott. Tomat kan jag bara äta utan något annat nästan Glad

Åh nu vill jag hem o göra mig en god sallad Tungan ute
  • MelikaH

Förresten tjejer...

Har ni tänkt på vad ni äter som mest nu? Söta eller salt/sura saker?

Ni som har andra graviditeter bakom er, har ni ätit olika på alla? 

Jag tycker att det är ganska intressant eftersom jag har hört av mina äldre släktingar att om man äter mycket sött så är det en pojke man väntar o surt/salt flicka. Låter inte så troligt men kan vara kul att veta hur ni har det Glad 

• maria204
    MelikaH skrev 2011-05-04 13:27:06 följande:
    Förresten tjejer...

Har ni tänkt på vad ni äter som mest nu? Söta eller salt/sura saker?

Ni som har andra graviditeter bakom er, har ni ätit olika på alla? 

Jag tycker att det är ganska intressant eftersom jag har hört av mina äldre släktingar att om man äter mycket sött så är det en pojke man väntar o surt/salt flicka. Låter inte så troligt men kan vara kul att veta hur ni har det Glad 
    Med graviditet nr 1 älskade jag oboy. Och julskinka. = pojke

Med graviditet nr 2 var jag fullkomligt galen i mozarellasallad med massor av basilika och rödlök. =pojke

Nu har jag ingen riktig craving, men jag är väldigt förtjust i vattenmelon. Vad det blir vet jag inte.

Vad gäller surt och salt så väljer jag alltid det framför sött. Så även nu. 
  • maria204
    sugarrush skrev 2011-05-04 10:29:23 följande:
    Igår blev jag lite ledsen på sambon, jag ville att han skulle ta kort på min mage. Men det tyckte han var onödigt, vi hade ju kort på bebisen från ultraljudet, det var ju det som var intressant, tyckte han. Jag blev jätteledsen och det kändes som om han ratade mig, att han inte ville se på min "nya" kropp....
    Egentligen känner jag mig inte ful eller så alls, men det är SÅ tydligt att min sambo inte tycker det är snyggt alls med de här nya stora hängpattarna. Och nej, det ÄR ju inte snyggt, men det är ju kvinnligt och moderligt och det är ändå lite spännande att kroppen förändras... Och det vill jag ju dokumentera, minnas och spara!
    Jag grinade en stund och han lovade att ta kort på magen idag men nu känns det ju inte alls kul, han VILL ju inte, det blir ju som om jag tvingar honom... usch, tänk om han tycker mina bröst är fula och äckliga!
    Jag säger då det. Min man kan också kläcka ur sig saker utan att tänka på att jag blir ledsen. Jag frågade honom om han tyckte att jag hade gått upp för mycket i vikt. "Inte så farligt." svarade han. Jag tolkade det så klart som att jag är smällfet....

Ta kort på magen själv och strunta i din man! 
  • MelikaH
    maria204 skrev 2011-05-04 13:31:38 följande:
    Med graviditet nr 1 älskade jag oboy. Och julskinka. = pojke

Med graviditet nr 2 var jag fullkomligt galen i mozarellasallad med massor av basilika och rödlök. =pojke

Nu har jag ingen riktig craving, men jag är väldigt förtjust i vattenmelon. Vad det blir vet jag inte.

Vad gäller surt och salt så väljer jag alltid det framför sött. Så även nu. 
    Så olika det kan vara, det stämmer nog inte med sött o salt.
    Men visst e det gott med surt o salt :) 
  • Safireee

Här har det bara varit sött som gäller, har en flicka sen tidigare och nu tror jag att jag väntar en pojke, men vet inget än. Ska bli spännande att se!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma