Inlägg från: Längtan efter liten |Visa alla inlägg
  • Längtan efter liten

Plus igen efter mf/ma

3 barns mamma84 skrev 2010-10-12 22:23:03 följande:
    Då vet du hur jag känner mig ..

Aldrig haft deabetes utan ALLTID lågt blodsocker = svimmar
    Ej rökare under garviditeten
    Ingen vet varför dom blev så stora
    Onyttigt med dottern hon blev 4140g
    Åt nyttigt med sonen han blev 5810g
    Åt onyttigt o nyttig med denna o han blir ca 5000go inte större
    Inte stor av mig alls utan helt normal.
    Så min fråga (varför)
    Bmsa till mig o skrattade att det enormalt då jag får stora barn helt änkelt.
    ja det är konstigt hur det kan komma sig att vissa får stora barn och inte andra...
    kan det vara så att din kropp producerat något som får bebisarna att växa snabbare? eller som gör att de tar upp tex socker lättare?
    Längtan efter liten är stor
  • Längtan efter liten

Hej tjejer.. har lite ont om tid att skriva just nu (måste hämta dottern på dagis)
    men fick åka till läkarn idag pga magen och vi gjorde ultraljud.
    skulle enligt beräkningar vara 15+3 idag men han fick mig till 14+3 sa han (trots att jag nästan är säker på att jag såg 15+3 på skärmen) är det jätte allvarligt att bebisen är en hel vecka för liten?
    är nästan mer orolig nu än innan...
    han var inte orolig sa han... han sa att det var 5 dagars skillnad sen förra gången då måste han väl ha fått mig till 2 dagar mindre än vad jag räknar... fattade ingenting..
    Kan det vara fel på barnet nu?
    om man räknar från mensen (jag vet att äl var sen) så är det 10 dagars skillnad... enligt sista mens ska jag vara i 16+0 idag men enligt massa andra ul är jag ca 15+3... nu är jag helt plötsligt 14+3? hur ska jag ta dteta?

• Längtan efter liten
    sofy skrev 2010-10-14 15:31:37 följande:
    Varför åkte du till läkaren först o främst? =/ Va de planerat eller akutbesök?

Jag har tyvärr inte heller ngt svar, har ju hört skräckhistorier där de bara slutat växa men de trorja absolut inte! Om inte läkaren va orolig så ska du inte heller vara de tycker jag, va de samma du haft innan? Han borde ju reagerat isåfall om han såg något avvikande..

Massa kram!!
    Det var samma läkare som jag hade i vecka 14.
    jag åkte in för att jag kände som ett stort slag imagen igår kväll och blev orolig för vad det kunde vara..
    Nu ångrar jag lite att jg åkte in.. nu ska jag gå runt och oroa mig fram till den 4 novemer för att få svar på om allt ser bra ut :( det är prick 3 veckor idag... jättttte roligt...
  • Längtan efter liten
    Pancakes skrev 2010-10-14 16:00:15 följande:
    Längtan efter liten, förstår att du blev orolig men om läkaren säger att det är lugnt är det nog ingen fara. Några dagar hit eller dit spelar väl ingen roll. Det är väl jättemånga som blir flyttade både fram och tillbaka flera gånger under graviditeten. Som sagt, man får försöka lia på att han vet vad han pratar om. Kram till dig!
    ja jag vet... jag är bara dum..
  • Längtan efter liten

Om man har problem med tarmarna, kan man få ont i magen då? och hur känns det ungefär?

• Längtan efter liten
    rontgensyrran skrev 2010-10-14 21:25:35 följande:
    Det beror på vad man har för problem. Jag tex var väldigt trög i magen i början av graviditeten samt mycket problem med gaser som inte ville komma ut riktigt. Jag hade rejäl magknip och var svullen/uppblåst. Och när jag väl lyckades fisa så räckte det inte med en fis om man säger så Obestämd

Sen har jag ju haft problem med magkatarr också. Men då sitter smärtan högre upp och det ger en mer svidande känsla, tryckkänsla  och ont över typ i solar plexus området.
    okej får man lätt magkatarr när man är gravid? har det lite med gaser också att göra?
    jag är gasig och har ont långt upp i magen.. men det lixom stramar neråt.. till ungefär naveln och lite över den...
    känner mig inte nödig eller så.. och fiser inte så mycket heller, men det känns ung som att det skulle behövas.
  • Längtan efter liten
    rontgensyrran skrev 2010-10-14 21:54:06 följande:

När du är gravid producerar moderkakan hormonet progesteron som får den glatta muskulaturen i livmodern att slappna av. Hormonet får även ringmuskeln som finns i övergången mellan matstrupen och magsäcken att slappna av så att magsaft kan sippra upp i strupen och ge den brännande känslan. Progesteronet saktar dessutom ned de vågliknande sammandragningarna i magsäcken så att matsmältningen tar längre tid. Det är vanligt hos gravida kvinnor på grund av trycket från det växande fostret.

Har man benägenhet till problem med magkatarr, halsbränna, uppstötningar, dyspepsi  eller annat så brukar inte graviditeten göra det bättre pga av det som står i stycket ovanför. Så jag har bla fått rejäl halsbränna och äter en hel del Rennie, och har även ätit en kur Omeprazol mot magkatarr.

Finns ju en hel del tips som man kan göra för att underlätta dessa probelm ex:

• Undvik fet och starkt kryddad mat, choklad, citrusfrukter, alkohol och kaffe.

• Ät mindre måltider men oftare.

• Ta små munsbitar och tugga maten väl

Sen såklart finns ju medicin om man skulle ha stora besvär eller problem som är receptfria som man kan köpa på apoteket.

tack så hemskt mycket för all denna information.. ska genast slänga i mig all choklad och sedan sluta äta det och pizza på jobbet.
    Får se om det blir bättre då kanske.
  • Längtan efter liten

anna: det gör det =) som jag skrev i andra tråden. finare pluss får man leta efter :D

• Längtan efter liten

jag lever i ett vakuum... hur kan man haka upp sig på en sak så mycket?
    14+3 eller 15+3!?!?!?!?! gaaah... jag är ju säker på vad jag såg...

ingen som vet vilken vecka man är i om bebisen nästab är 11 cm från rumpa till huvud?

• Längtan efter liten
    rontgensyrran skrev 2010-10-15 10:43:26 följande:
    Hittade detta på en sida

Vecka 15

Fostret är ungefär 11 cm långt och väger ca 70 gram. Vid en röntgen kan man se skelettet på fostret. Benen är snart längre än armarna. Naglarna på fingrar och tår utvecklas och utan att du märker det så har fostret börjat hicka.

där räknar de att v 0 är mammans första dag efter senaste menstruationen.

och det menas att man är 14+3 då eller? som tex.
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma