Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

MABAJA`S BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran: 
    Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!

Bjornis: Tror på en liten tjej på måndagen den 11 oktober kl 21:55. 3780 gram och 50 cm lång.

2 barns mamma84:  Torsdag 14 oktober, 02.55. Längd ca 55cm och vikt 4320g Flicka

Snyggar till vår lista lite :)
  • rontgensyrran

Här kommer den en gång till, såg att Odd´s köngissning försvunnit nånstans på vägen.

MABAJA`S BEBIS GISSNING:Baby

Rontgensyrran: 
    Lite taskigt av mig men jag tror den lördagen den 9 oktober klockan 16.12. 50 cm lång och väger 3950 g. Och könet.....hmmmmm...pojke?!

Odd: Mabaja-bebisen kommer på LÖRDAG den 9/10, väger 3850 gram och är 52cm lång. Flicka 

Sofy: Söndag 10 oktober, 07.43. 51 cm och 4087 gram! POJKE!

Bjornis: Tror på en liten tjej på måndagen den 11 oktober kl 21:55. 3780 gram och 50 cm lång.

2 barns mamma84:  Torsdag 14 oktober, 02.55. Längd ca 55cm och vikt 4320g Flicka

Snyggar till vår lista lite :)
  • rontgensyrran

Än så länge är gissningarna 3 pojkar och 4 flickor. Vi är rätt kluvna i tråden hahahaa...bara mabaja har svaret :)

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-07 15:01:21 följande:
    Haha...precis så ska man göra slänga runt med lite latinska ord och diagnoser....har provet det men då verkar mest förnärmade att man kan mer än dem liksom. Nu är ju inte ALLA knäppisar som jobbar inom vården. jag menar du kommer ju snart jobba där, rontgen jobbar där och jag tror ni kommer bli/är suveräna i era yrkesroller ......

Har precis kommit därifrån och utan att jag har förmågan att se in i framtiden så blev det som jag misstänkte. Hon sa att hon inte kunde detta med hud och erbjöd mig Ceterizin+ remiss till hud. Till slut blev jag bara så matt så jag tog Ceterzinet och sket i remissen. Hon sa att om jag ångrar mig så skulle jag kontakta BM så skriver de ut remiss pronto. Kan ni ana att jag är trött på detta?

Ceterzin vågade hon skriva ut fast det står i FASS att gravida inte ska äta det. Vart hittar jag kategorin på läkemedelet? Någon som vet? Betapred har C tror jag. Har inte lust att ta Ceterzinet när det står så i FASS.

Sofy: Hur går det med hjärtklappningen? Har den lagt sig idag? Illamåendet?
    Betapred:  Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori C.

BETAPRED bör ges först efter särskilt övervägande under graviditet. I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspaltor, skelettmissbildningar) men dessa djurexperimentella resultat förefaller dock inte ha någon relevans för människa. Efter långtidsbehandling har hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet.

• rontgensyrran
    Happiness skrev 2010-10-07 15:19:12 följande:
    Tror jag hittade det i FASS. Kategori B:1 tillhör Ceritizin. Vad tycker ni jag jag knapra det då? Sofy? rontgen?
    Jag läste ju inte vidare i inläggen utan jag trodde du undrade över betapred....så du får bortse från mitt ovanstående inlägg.

Jag gillar inte när det står att klinisk erfarenhet av gravida är begränsad. Jag ser hellre att det står rakt ut vad det ger för effekter om än negativa än detta. Jag tänker på neurosedyn -barnen. Som då sades vara helt ofarliga.

Så här står det om spasmofen som de har skrivit ut till mig. Flera läkare har dock sagt att det är ofarligt för bebisen. Men att man såklart ska vara restriktiv.

Graviditet  (Läs mer om graviditet)

Kategori C.

Analgetika av morfintyp kan förorsaka neonatal andningsdepression. Under 2-3 timmar före väntad förlossning bör dessa preparat endast ges på strikt indikation och sedan moderns behov vägts mot riskerna för barnet. Vid långvarig behandling under graviditet bör risk för neonatal abstinens beaktas.

• rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-07 15:34:48 följande:
    Hahaha, jag brukar få sköna diskussioner me läkarna då ;) Riktigt kul! Som igår, satt inne i rummet me 3 läkare i en dryg timme o diskuterade, snackade o rådfrågade andra om min konstiga sköldkörtelsituation. De va ändå på akuten, man stressar inte i onödan ;) Haha! Men dom va kanon allihop!

Hjärtklappningen är bättre idag, aptiten är på noll just nu men ska ta lite tabletter för vi ska ju iväg på middag om 2,5 timme. Illamåendet är där likaså, blä!

Justja en fråga ang det, jag funderar på att käka en bit oxfilé då, brukar ha medium.. men de kanske man inte får nu? Måste den va helstekt? :( 
    Jag har käkat medium under min gravidtet. Få slv.se står det. Ät inte rått kött. Genomstek köttfärs, fågel, lamm, gris och vilt. toxoplasma kan får, gris och vilt  smittas om de får i sig parasiten från omgivningen. Nötkreatur är däremot mycket sällan bärare av parasiten.

Så därför har jag ätit medium nötkött, men inget annat :)
  • rontgensyrran
    Längtan efter liten skrev 2010-10-07 17:15:49 följande:
    hej tjejer...
    jag är i KRIS!
    Orkar snart inte med min 3 åring.. Allt jag säger till henne trotsar hon, hånskrattar mig rakt upp i ansiktet och skriker med den högsta ton ni kan tänka er!
    vet inte vad jag ska göra..
    Funderar starkt på att göra abort. Kommer inte orka med att ha en bebis om hon ska vara så här..
    Jag är så ledsen... Känner mig helt förstörd :(
    usch det lät jobbigt. är hon inte bara inne i nån peiod nu då? Ingen som kan hjälpa dig med lite avlastning så du får lite lugn och ro och hämta nya krafter?
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-07 17:54:25 följande:
    Vet någon hur det ligger till med magsjuka när man är gravid? Jag blev ju magsjuk i domenikanska och låg 1 dygn men jag har varit riktigt dålig i magen VARJE dag efter det! Ringde. Min vårdcentral och hon hade inga tider, så jag frågade om det kunde vara farligt för bebisen och hon sa att om det i vissa fall kan vara farligt! Fick iaf läkartid på en annan vårdcentral, där jag träffade en läkare som sa att det inte alls är farligt för bebisen! Ska lämna bajs prov bara för att kolla.... Googlade lite med blir ju inte klokare för det! Vi har ju blivade ssk och färdiga ssk i tråden så jag kastar ut min fråga ( även ni som inte är ssk får gärna säga vad ni vet!
    Jag vet någon i nån annan tråd som åkte på salmonella utomlands vid graviditet och det var ingen fara för bebis. Den enda gången det är farligt med ex salmonella är om bakterien invaderar blodbanan. men i övrigt är det ingen fara. Men det gäller ju att få i dig vätska och mat, men det är ju lika viktigt om du kräker och har  diareer hela tiden av andra anledningar också.

Hoppas det är svar nog, jag hade inte oroat mig om jag var du  :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-07 18:08:29 följande:
    Röntgen: åter igen tack! Blev så orolig efter att ha pratat med sjuksköterskan i morse, men känns bättre att lyssna på läkaren! Hur mår du nu förresten? Är det bättre?
    Idag har jag känt mig väldigt bra :) Har fått massa gjort. Skrivit brev till försäkringskassan där jag beskriver en arbetsdag som jag bifogat tillsammans med min havandeskapsansökan, där min chef *morr* har skrivit att han kan omplacera mig till lättare uppgifter. men i hans beskrivning som är luddig så framgår det endast att jag blir jourfri. Så då har jag slått på stort och beskrivit, det får bära eller brista. Vet ju inte än om jag kommer att kunna återgå till arbetet ännu. Men nu är ansökan skickad iaf!

Sen har jag vart förbi på jobb och snackat lite skit och samtdigt passa på att kopiera samt lämna in mitt sjukintyg till min chef. Skrivit ut lite papper om extrapengar som man kan få från regionskåne som man ska bifoga ledighetsansökan vid uttag av föräldrapenning.

Även fixat fram direkt nummer till läkaren som sjukskrev mig, han skulle ordna med remiss till ultraljud på mina njurar men den har inte kommit in till jobb, kollade det när jag var där inne. Och jag har pratat med någon som skulle be honom ringa mig vilket han inte ha gjort, detta var i måndags. Så nu kan jag ringa honom direkt imorgon istället :)

hahahahaaaa...gud vad jag maler och maler!!!! Märks att jag är sysslolös om dagarna . Måste få utlopp för min sociala sida ;P
  • rontgensyrran
    Odetta skrev 2010-10-07 18:58:45 följande:

WOOHOOO för mig!!!!

Idag tog jag mitt svenska körkort! SÅ skönt!!!! 

Nu ska jag läsa ikapp vad jag missat här idag...ville bara säga det här först

***kramisar***

ÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHH stort grattis! sÅ SKÖNT!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma