Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-05 16:35:07 följande:
    Jag pratade med en kompis idag om mitt RUL och vad de mätte och sånnt, på min bebis mätte hon bara lårbenet och huvudet, vilket hon mena är helt fel och att det ska mäta ALLT! Hur har de mätt på er? Jag såg ju hur hon kollade igenom hela kroppen och så att systemet fungerade med att dricka och kissa men har hon nu mätt för lite och missat IFALL det är något fel!?
    Hon som utförde mitt mätte lårben, huvudet och bukomfånget. För att få ut vikten. Fick du inte lapp med dig från RUL? Jag går ju privat och får ju papper på allt som jag genomför eftersom de inte kommer ha tillgång till informationen annars när jag ska föda.

Hon kanske mätte det utan att tala om det? Var du inte på KUB innan också? För då mätte de ju där också samma saker.

Du är tillagd i min adressbok nu :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-05 16:43:33 följande:
    Jo jag fick papper med mig men där står inget om vikten, det var samma som gjorde KUBen på mig men på KUB mätte hon bara längden! Nu blev jag orolig för att hon inte gjort sitt jobb...
    hmmm...verkar ju skumt. jag har fått två gula lappar med mig hem. En från KUB och en från RUL. På dem står det Fetometri: där står det BPD (mellan fostrets tinningar) 40 mm, AD (buken) 38 mm, Femur (lårben) 26 mm Vikt:153 g och detta var i v 17+2 samt så står det placenta: bakvägg.
  • rontgensyrran
    MCT79 skrev 2010-10-05 16:42:21 följande:
    Röntgensyrran lägg till mig meeed... jag har ju inget att visa tillbaka...men en dag så...
    Då finns du med i adressboken :)
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-05 16:56:51 följande:
    Kanske ska klaga till min BM? Vill ju oxå veta vikten på min bebis! På mitt papper står det: bf 5 mars, 17+3, normal hjärtaktivitet, normala fosterrörelser, normal mängd fostervatten, moderkakan högt i framvägg, organbedömning utan anmärkning, BPD:40.5, och FL:24. Står iof det mesta förutom vikten, men den verkar det ju som om de ska kolla oxå!
    Kanske ska googla lite om vad de "måste" titta på RUL osv så du får lite kött på benen. Innan du klagar, kanske är det så att de inte måste mäta det andra.
  • rontgensyrran

BLÄÄÄÄÄÄÄÄ....nu är det tredjegången gillt jag förösker mig på detta med att skriva  och länka dig smålands jänta om det jag hittade angående RUL (rutinultraljud),. Hoppas verkligen det vill denna gången!

Det verkar som de inte har gjort något fel eller slarvat iaf vid RUL iaf.

Rutinultraljud görs när Du är i fullgångna graviditetsveckor 16-19. Undersökningen syftar till att beräkna graviditetslängden, se om det finns mer än ett foster samt upptäcka eventuella missbildningar.

Graviditetslägnden beräknas utifrån måttet på lårbenet och måttet mellan skallbenen. Man tittar systematiskt och så noggrant det går igenom fostrets kropp för att kunna upptäcka allvarliga missbildningar. Det är många olika missbildningar man kan upptäcka med ultraljud men det är också mycket man inte kan se. Bedömning görs också av moderkakans placering och fostervattenmängden.

Hämtat från Kalmar Läns Landsting) http://www.ltkalmar.se/lttemplates/Page____2638.aspx

Står liknande som ........, men inte hur själva beräkningen går till. (Helsingborgs Lassarett)http://www.helsingborgslasarett.se/patienterochnarstaende/sjukdomarochradgivning/graviditetforlossningefterforlossning/patientinformationgraviditetochforlossning/fosterdiagnostiklangversion.4.f28dd911df9a7649680009021.html

Region Skåne skriver typ samma sak som Helsingborg och där framgår inte heller hur de mäter.
    http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=266879

Örebro Läns landsting skriver likadant: http://www.orebroll.se/sv/Halsa-och-vard/Om-du-behover-vard/Vardcentraler-i-Orebro-lans-landsting/Vardcentral/Graviditet/Abort/Fosterdiagnostik/Metoder---sa-gar-det-till/Rutin-ultraljud-vecka-16---20/

Karolinska skriver:
    Den rutinmässiga ultraljudsundersökningen utförs i vecka 17-20. Syftet är att
    fastställa graviditetslängden. Genom att mäta fostrets huvud och lårben kan
    vi beräkna fostrets ålder. Vidare kan vi upptäcka om du väntar tvillingar samt
    bedöma moderkakans läge. Vi gör även en noggrann genomgång av fostrets
    anatomi. http://www.karolinska.se/upload/Kvinnokliniken/CFM/Broschyr%20webb%20att%20publicera.pdf
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-05 18:25:41 följande:
    Men.. va? Cytotek? Why? :/ I samma grav som fostret dog alltså? Hm!

Fan va läskigt o känna de på sig.. Usch!

Mest nyfiken eftersom min läkare påstår att de som får sena MA har haft ngt fel på fostret innan, typ fel storlek, eller ngt annat avvikande..
    Var på VUL 7+ 6 men blev tillbaka flyttad till 7+1. Bebisen var då 9mm stor. Han tittade ganska länge och sa att han såg hjärtaktivitet och det gjorde även jag då, vill jag minnas. Men han hade svårt att få en "bra bild" på fostret, så han nöjde sig tillslut och sa att jag får ju bättre bilder sen. På den bild jag fick så ser jag två prickar som är nära varandra men som ej sitter ihop på bilden. nu i efterhand har jag inte undrat om han inte mätte gulkroppen +fostret. För jag gick tills v 10+3 enligt mina beräkningar och fick då bruna flytningar och efter några dagar klart blod. När jag väl kom in på KK-akut och de mätte fostret så var det enbart  ca 4 mm och ansågs ha dött i v 6. Dvs innan jag var på VUL?!
  • rontgensyrran
    sofy skrev 2010-10-05 18:36:25 följande:
    De där lät ju jättekonstigt! Jag har ju hört om tillbakabildning, men OM nu hjärtat skulle slagit kan den väl inte göra de? Eller? Skumt. Kan ju stämma dock att han mätt både foster + gulesäck, tydligen vanligt i början när dom liksom överlappar varann. De gjorde min läkare på mig så de va svårt o få exakt mått just då, men gången efter gick de kanon då va de mer separerat, i 7+6.
    Men jag minns att mina var separerade. För jag blev livrädd först och sa det är väl inte tvillingar?!!!!  För jag såg de två prickarna och de jar typ jämnstora och ca 4 mm +4 mm blir ju typ 9 mm.Jag tror att kanske hjärtat slog men den var underutvecklad och dog snart efter det och att den enbart var  ca 4 mm.
  • rontgensyrran
    Muffe80 skrev 2010-10-05 18:38:10 följande:
    Usch tjejer, inte dra upp MA, nu blev jag orolig själv...
    Bli inte det! Jag kan säga att vid detta VUL som jag gjorde denna graviditet så såg det HELT annorlunda ut! Bebisen såg ut som en ostbåge och det var inga tvivel att det var gulsäck som jag tror han mätte förra gången och bebisen stämde enligt beräkning. Förra bilden jag har är på typ två prickar., inget avlång överhuvudtaget.

Den andra gången kändes graviditeten dessutom helt annorlunda. Denna gången var jag lugnare och kände mig faktiskt tryggare att detta skulle gå bra, magkänsla + att jagvar extremt mycket tröttare denna gången samt spända bröst till och från vilket jag typ inte hade alls förra gången.
  • rontgensyrran
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-05 18:48:22 följande:
    Röntgen: tack gulliga du för dina länkar, har själv suttit och kollat runt på de flesta sidorna jag hittat så jag får nog vara nöjd med UL som hon gjorde på mig! Blev bara så förvånad av att min vän hade varit på samma stämle som jag och då hade de mätt allt och hon fick veta vikt och sånnt. Edter vad jag läst så är allt bra och jag ska vara glad att jag har en fin liten lille i magen! TACK för att du hjälpte till att lugna mig!
    Ingen fara alls :) Förstår ju att man lätt blir lite orolig och tänker att det där fick ju inte jag veta osv. Men så är det nog, vissa är mer nogranna än andra, och vissa gör mer än de behöver osv. Men som sagt din lille prins mår ju och det är huvudsaken och i v 32 på TUL så kommer du garanterat får reda på vikten iaf :)
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-10-05 18:50:42 följande:
    Jag gick ovetandes... Hade ju dött precis efter befruktningen så redan i v 3-4 var loppet kört för oss men fick veta på privat ul att det var kört i vecka 12. Hade jag inte bokat privat hade jag nog fått gå ovetandes några veckor till! för min kropp var inte beredd på att spotta ut det.. fick både cytotec och sen blev jag skrapad ändå!
    Mig skrapade de ju 2 ggr!!! Först en gång och fick inte så mycket utbyte som hon kallade så hon skrapade mig ännu en gång och fick inte mer då heller.

Detta var på tisdagen innan nyår. Och på lördagen hade jag ringt in till KK-akut för att jag hade rejäla blödningar och rejäla smärtor. Det enda de sa till mig var att jag skulle ta panodil och värmekudde och blödde jag inte ner en binda på mindre än 30 min så behövde jag inte komma in. Jag blödde en på 45 min!  Jag trodde i min naivitet att detta samtal antecknades. Så när det var dags för min skrapning och sövning inför den var jag jäkligt nervös speciellt eftersom man inte fick ha med något stöd. Så jag sa till ena sköterska/ eller usk att vad ska jag ha på mig där ner. Då sa de ingenting, och jag påpekade då att jag blödde fortfarande rätt mycket och om jag inte kunde få nåt att lägga i sängen. Sen träffade jag en läkare på op-salen och en massa annat folk. Läkaren frågade typ inget och undrade bara om jag hade några frågor. Men som jag sa till henne var jag så nervös att jag har ingen aning om vad jag ska fråga nu, har glömt alltihopa.

Det visade sig senare, då jag fick komma på återbesök efter en vecka att inget fanns kvar och jag troligvis spontan aborterat den lördagen jag ringde in!!!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma