Mamma till W skrev 2010-11-24 19:14:26 följande:
Ja det var jättemysigt! Det måste vi göra om snart igen! Jag längtar!
Ni som har barn sen tidigare, kan ni hjälpa mig.. JAg har PANIK!!! och det är kring min amning...
*Vem ska jag ringa angående mina bröst?
Försökte pumpa nu då jag bestämt mig för att låta de läkas.. Tyckte inte att det kom så mycket så avbröt och jag BLÖDER! Mjölken jag pumpat ur var alldeles rosa... Jag provar höger och ja det blöder där med. Jag kan ju inte låta Wilda ammas när det blöder för det kan ju inte vara bra för henne?
Det är inte inuti brösten det blöder utan utanpå... I skarven bröstvårta/vårtgård. Det ser ut ungefär som att bröstvårtorna ska ramla av!
Hur ska Wilda få mat nu?
Du kan amma henne helt normalt ändå, blodet gör absolut ingen skada på Wilda (men kan, om det är mycket, missfärga bajset lite)!
Jag hade helt såriga och blodiga bröstvårtor med mellantösen...gjorde så fruktansvärt ont och stackars barn fick höra både det ena och det andra svårdomen. Dem sa till mig att det bara är att amma på, ingen fara för henne alls.
Ett tips på vad DU kan göra så DU mår bättre dock är att du köper sånna där koppar på apoteket. Man sätter dem över vårtan i BH:n (nej, det ser inte klokt ut) och så droppar brösten mjölk i dessa koppar som då låter mjölken skvalpa mot bröstvårtan. Detta var det ENDA som hjälpte mina onda bröst! Dels "luftas" ju vårtan då men framförallt så är det mjölken som skvalpar som gör tricket (det ÄR en fantastisk vätska)
Sedan tror jag att, även om det gör ont, så kanske det är bra att amma henne utan amningsnappen, det är lite snällare mot vårtan om sprickan är precis där amningsnappen är veckad (från den platta delen till nappdelen...hänger du med?)
*kramar*