• Odetta

Plus igen efter mf/ma

mallanis skrev 2010-11-22 10:49:34 följande:
    Skönt att du förstår.... man har ju liksom vant sig vid vissa saker som man inte gärna vill sluta med...men det får väll bli på ett annat sätt fortsättningsvis...
    Muffe80 skrev 2010-11-22 09:03:45 följande:
    Mallanis, förstår din oro, känner exakt samma sak nu när det börjar bli lite mer verkligt att man är gravid... hur kommer livet bli sen? kommer vi kunna resa så mycket som vi gjort och kommer vårt samliv att bli sämre? Är livrädd för denna förändring... hoppas det kommer gå bra! :)
    Vet ni, det abslut bästa rådet jag kan ge er är att NI kommer inte in i erat barns liv, utan erat barn kommer in i ERAT liv! livet behöver inte alls förändras så dramatiskt, man kan fortfarande göra det mesta precis som man gjort innan man fick barn...det krävs bara lite mer planering

Och en sak till. DELA på allt som har med barnet att göra...bara för att mannen inte gör precis som man själv betyder inte att han gör det sämre. Mammor gör på ett sätt och pappor på ett annat (jag påminner mig själv om detta ibland)

*kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    {#emotions_dlg.flower} HIPP HIPP HURRAAAA, IDAG ÄR DET 2 BARNSMAMMA84´s DAAAAAAG!!!!!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-11-22 15:33:38 följande:
    Grattis på födelsedan 2barnsmamma84!!!

Odd: Mycket bra råd! Måste mest också ta till mig det att mammor och pappor gör saker olika och att det är OK båda två. Kan ibland stå och snegla över axeln på min man när han är i köket. Får bita ihop ordentligt ibland för att inte lägga mig i. Det blir ju alltid gott!

Jag minns att min svensklärare på högstadiet berättade att hennes föräldrar hade varit himla kärvänliga mot varann jämt. Hennes pappa kunde klämma mamman på rumpan och pussa på mamman framför alla hennes kompisar och så. Hon berättade nog det för att visa att ibland känns saker pinsamt och så men det enda jag tänkte var: "så ska jag också ha det när jag blir stor". Det är ju fortf jag och min man som är utgångspunkten. Ska vi ha nåt att prata om när kidsen är utflugna får vi se till att vara VI i fortsättningen också. Klart knodden har våra hjärtan men maken ska ha minst lika mkt kärlek från mig och jag från honom. Vi pratar rätt mkt om detta hemma då vi, liksom ni Mallanis, funderar på vad händer sen? - Vi är också 30-plussare som rest mkt, vi går ut och äter typ var och varannan dag, har jobb som kräver mkt engagemang och tid av oss och vi njuter av att vara bara VI. Men bullen i ugnen är ju såååå efterlängtad! Det kommer bli bra det här. Bara man pratar om det och vågar vara ärlig mot varandra!
    Kloka ord från en klok kvinna! Det var det jag ville få fram också, men du lyckades bättre

Och fint med lyckats BM besök...alltid kul att få höra lilla hjärtat slå, det är ju sådan ljuvlig musik!

*kramisar*
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-11-24 15:09:01 följande:

Odd är inte här, hon har varit och fikat med mig! HAHA

Mallanis: Jag genomgick som sagt ingen mardrömsförlossning. Redan samma dag Wilda kom sa vi att "det här ska vi göra igen, hon ska få ett syskon".. och när man är helt jätteöm i underlivet och blöder som ett såll och är alldeles skakis pga blodförlust och ändå vill ha fler barn, ja då blev man nog inte avskräckt! :)

Och vilken mysig fika!!!!

ALLA: Bara så ni vet så har mabaja vääääärldens sötaste och mest charmigaste lilla Wilda-bebis i världen!!! Vilket litet charmtroll....tittade och LOG mot mig typ hela tiden och vet ni....jag fick hålla henne!!!!!

Tack mabaja för en jätte trevlig fikastund och att jag fick beundra och hålla lillflickan!

***bamsekramiar***
  • Odetta

Ego innan jag läser ikapp:

Vecka 30 idag och jag har pratat med läkaren och nu är jag sjukskriven ända fram till förlossningen! Jag känner mig SÅÅÅÅÅ lättad! Hade sådan ångest igår att jag hade svårt att andas pga skolan, så det känns bara kanon att faktiskt nu kunna ta det lugnt och göra det jag inte hunnit med alls ännu: NJUTA av magen (är ju ändå sista magen för våran del)

Nu ska jag läsa ikapp...KRAM på er alla!

• Odetta
    Mamma till W skrev 2010-11-24 19:14:26 följande:
    Ja det var jättemysigt! Det måste vi göra om snart igen! Jag längtar!

Ni som har barn sen tidigare, kan ni hjälpa mig.. JAg har PANIK!!! och det är kring min amning...

*Vem ska jag ringa angående mina bröst?

Försökte pumpa nu då jag bestämt mig för att låta de läkas.. Tyckte inte att det kom så mycket så avbröt och jag BLÖDER! Mjölken jag pumpat ur var alldeles rosa... Jag provar höger och ja det blöder där med. Jag kan ju inte låta Wilda ammas när det blöder för det kan ju inte vara bra för henne?

Det är inte inuti brösten det blöder utan utanpå... I skarven bröstvårta/vårtgård. Det ser ut ungefär som att bröstvårtorna ska ramla av!

Hur ska Wilda få mat nu?
    Du kan amma henne helt normalt ändå, blodet gör absolut ingen skada på Wilda (men kan, om det är mycket, missfärga bajset lite)!

Jag hade helt såriga och blodiga bröstvårtor med mellantösen...gjorde så fruktansvärt ont och stackars barn fick höra både det ena och det andra svårdomen. Dem sa till mig att det bara är att amma på, ingen fara för henne alls.

Ett tips på vad DU kan göra så DU mår bättre dock är att du köper sånna där koppar på apoteket. Man sätter dem över vårtan i BH:n (nej, det ser inte klokt ut) och så droppar brösten mjölk i dessa koppar som då låter mjölken skvalpa mot bröstvårtan. Detta var det ENDA som hjälpte mina onda bröst! Dels "luftas" ju vårtan då men framförallt så är det mjölken som skvalpar som gör tricket (det ÄR en fantastisk vätska)

Sedan tror jag att, även om det gör ont, så kanske det är bra att amma henne utan amningsnappen, det är lite snällare mot vårtan om sprickan är precis där amningsnappen är veckad (från den platta delen till nappdelen...hänger du med?)

*kramar*
  • Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-24 18:59:05 följande:
    mabaja:
    Nu e jag avundsjuk !!!
    Odd fan ta dig jag vill också
    Neneneneneeeeneeee

*kram*
  • Odetta

GRATTIS TILL ALLA LYCKADE UL!!!! Wooohooooo!!!!

VÄLKOMMEN TEJJ! SÅ glad att du är tillbaks med ett plus, nu jävlar SKA det går bra!!!

BULLEN: Jag beklagar ert mf och hoppas att du snart återkommer som Tejj, med ett fint pluss!

*kramisar*

• Odetta
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-24 19:37:01 följande:
    *Drar dig i håret och kastar sand på dig och förstör din snögubbe*
    Jag vill också mabaja !!!!
    Hahaha
    ASG!!!!!!!! Du är för härlig!

*bamsekram*
  • Odetta
    Mamma till W skrev 2010-11-24 20:37:33 följande:
    Ska ringa bvc och höra imorgon! Fråga lite för misstänker att det är svamp jag har för annars borde mina bröst må bättre.
    ofta om man har svamp på brösten så har bebis det i munnen...titta i hennes mun. Om det är vita beläggningar där så är det nog svamp ni fått.

Annars så kan brösten få för sig både det ena och det andra...tror att amningshjälpen är bättre på det området än vad bvc är dock.

Usch, inte kul när det blir knas...det gör ju så himla ont!

*kramar om och hoppas att det blir bättre SNABBT*
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma