• Odetta

Plus igen efter mf/ma

airamanna skrev 2010-12-09 08:37:01 följande:
    Lallan: Dom är helt fantastiskt underbara!!!!

En annan sitter här med hjärtat i halsgropen, ska på VUL om 2 timmar och är skitnervös... tänk om det inte är någon där... 
    Håller tummar och tår, det kommer att gå bra vännen!!! *kram*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta
    Dag och natt skrev 2010-12-09 10:00:06 följande:
    Jag har också drömt en massa under graviditeten, mest konstiga drömmar haha! Två drömmar minns jag hade små björnar som var jättesöta!! Nästan varenda dröm utspelar sig hemma hos mamma och pappa och det är även vanligt att de är med i drömmarna. Inatt drömde jag bara tokiga mardrömmar, har redan glömt bort ena av dem men den andra handlade om en onykter RYSS som drack en massa snaps (nån annan som såg Jamie Olivers program som utspelade sig i Stockholm igår - där han drack en massa snaps? ) och var bedrövligt ledsen, så jag vaknade av tårar i ögonen. Kanske speglar min nervositet för idag...

airamamma: Du ska se att det går bra idag, håller alla mina tummar och tår jag med!

odd: Har inte vågat mig på boandet ännu, vi ska ju förresten flytta 1 mars till en annan lägenhet så jag sparar mig tills dess! Även fast jag gärna skulle köpa några gulliga saker redan nu...!  
    Ja, ofta bearbetar man ju oroliga tankar i sömnen....jag har aldrig fattat vitsen med det faktiskt. Är det inte bättre att få sova gott så man är utvilad och kan hantera sin oro?

Vilken tid ska ni till läkaren idag? Jag ska hålla mina tummar och tår vänne, besked idag bara MÅSTE vara bra, nått annat accepterar jag inte! Sedan får du berätta om ditt boande när ni har flyttat klart...jag gillar att flytta, inte allt nerpackande, men UPPackandet är ju så mysigt! Då får du boa en hel lägenhet....rena lyxen ju!

***bamsekramisar***
  • Odetta
    Dag och natt skrev 2010-12-09 10:05:00 följande:
    Nu kom jag på vad den andra drömmen handlade om, som vanligt var jag hemma hos mamma och pappa och var alldeles förbannad över att de lät huset förfalla, man kunde inte stänga efter sig om man gick på toaletten osv, och några andra släktingar som är i 20-årsåldern idag var plötsligt små barn igen. Jag skällde ut mina föräldrar och sa att de får faktiskt ta och flytta till hyresrätt om de inte klarar av att ta hand om huset... Jag var så arg så jag kokade! (Nog för att huset skulle behöva tas hand om lite bättre än vad de har orkat med men det här var ju ett riktigt ruckel i drömmen haha). Som sagt - mamma och pappa och huset är ständigt i mina drömmar! 
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-12-09 15:33:57 följande:
    Odd: Får man inte eda om man äter trombyl? Jag äter ju Albyl minor (på eget bevåg, men det står i min journal). Tänkte äta det fram till förlossningen. Kanske man ska säga till om det på fl då...?

Havsklippan: Lycka till nu!!
    Miraclee: Grattis till jobbet. Vilken grej!

Nix....inte om du äter det ända fram till förlossningen. Dem sa att det har nått med blödningsrisken att göra...

Normalt är ju rekomendationen att man slutar i v36+0 med Trombyl (ja, eller albyl minor då) just för att effekten säkert ska hinna ur kroppen. Men min läkare tyckte att med tanke på mitt höga HB så ska jag äta mina T ända fram.

*kram*

• Odetta
    mallanis skrev 2010-12-09 16:09:20 följande:
    åhh ni kloka nu tar ni ju precis upp det jag tänkte fråga om.... Käkar också albyl minor (också på eget bevåg) tog först 1/3 men har nu gått ner till 1/4  men funderade just på om man ska behöva äta det hela graviditeten... eller om det är dags att sluta... Men Björnis du äter altså fortfarande!  och Odd du hade ju iof Trombylen men hur högt HB har du? jag låg bara på 113 sist men käkar ju järntabletter...
    God morgon

Jag åt Albyl Minor när vi väntade lilleman...det slutade jag äta kring v30 men hade lika väl kunnat fortsätta till v36+0. Det är ju som sagt det som rekomenderas.

Mitt HB ligger stadigt kring 140 och uppåt. Hade en dipp kring v25 tror jag det var då det "bara" låg på 129 om jag minns rätt, men till v29 hade det stigit till 141 igen. Och då undviker jag redan det mesta med järn i...
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-12-09 17:20:43 följande:
    Å vilken bra bm du verkar ha!! Va skönt.  Gött när de tar saker på allvar och även tar sig tid!

Ang att vara orolig så är jag också fortf orolig. Mer nu än för nån vecka sen. Kan va att min bror och hans frus dotter dog i magen precis runt bf. Jag vågar inte ens tänka tanken att bebisen ska följa med oss hem. Det kommer säkert bli en chock om den får göra det? Visst, allt är klart men jag har inte vågat tänka tanken att vår bebis ska sova där i spjälsängen eller att vi ska få användning av vagnen. Jag tar en dag i taget och därav har jag ju iofs inte heller nån förlossningsrädsla. Kan de få ut en levande unge ur mig får de gärna klyva mig på mitten om de måste! Både komiskt och sorgligt på samma gång.
    Vet du gumman, vi är likadana här hemma Igår satt vi och pratade om hur vi ska göra i ordning bebisens rum och kom då tillsammans fram till att soffan som står i rummet, den ska säljas....men först ska vi ställa den i källaren för man vet ju aldrig hur det går....ska bara sälja den om vi får hem bebisen levande.

senare under kvällen pratade vi om hur vi ska göra om den lille dör och vi inte får hem en bebis denna gången heller, jag sa att jag nog vill vänta ett litet tag så jag kan bygga upp min kropp så inte en ny graviditet ska vara så tung och vi var överens. Även att vi absolut ska försöka igen för vi vill inte att lilleman ska vara ensambarn här

Men visst är det hemska tankar? att man inte kan våga tro på det liksom? Skulle ge min högra arm för att kunna vara så naiv igen som jag var första graviditeten....då betydde ju ett positivt gravtest = bebis. Men nu vet jag bättre tyvärr. Känner allt för många som förlorat sina små i psd och en jag kände i USA, hennes son dog i magen i v32. Jag var på den lille pojkens begravning och fotade honom åt min kompis för hon var inlagd och kunde inte vara med. Han var så fin...som en liten docka...

Så nej, just nu lever vår bebis, men det finns inga som hellst garantier och vi tar verkligen inget förgivet. Vi bara hoppas och önskar allt vi kan!

*kram*
  • Odetta
    Dag och natt skrev 2010-12-09 21:37:51 följande:
    Har tyvärr inga positiva besked att ge efter dagens besök hos läkaren. Det mesta såg bra ut på UL förutom:
    - att bebisen nu ligger 18 dagar efter i tillväxten (tidigare 15 dagar fick vi veta)
    - att fostervattnet är inom det normala intervallet men ändå i underkant (5,8 cm)
    - magsäcken var tom och fylldes inte under den halvtimmen ultraljudet tog, dvs bebisen sväljer inte fostervattnet så ofta - vilket kan leda till att i vecka 26-28 kan det bli för mycket fostervatten och värkar kan sätta igång...
    - att läkaren tyckte urinblåsan såg förskjuten ut.

Läkaren sa en massa och jag är både för ledsen och saknar ork att skriva allt, men han verkade mest oroad över urinblåsan kan man säga, sa att det var livsviktigt organ och att det måste fungera osv. Han rekommenderade att vi skulle besöka en kollega till honom för undersökning också så det ska vi göra och det blir UL nästa vecka som det verkar. 

Jag orkar inte skriva mer men jag ville ändå uppdatera er litegrann. Jag känner bara att mitt hjärta håller på att brista.

Åh käraste Havsklippan

Men fan också att dem inte hade bättre nyheter *kramar om* Men du...jag är ju en obotlig optimist och du får tala om för mig att hålla käften om jag blir för hurtig och jag vet ju inte vad läkaren sa, men jag tycker ändå inte att det låter som det är helt kört...eller?

Jag tänker att mycket fostervatten, det kan dem ju suga ut i sådanna fall...det har jag hört att det görs. Och i v26-28 om förlossningen skulle sätta igång ändå, då finns det ju ändå överlevnadschancer för dessa små bebisar. Tänker på min lillasyster som kom i v28+ och hon är en helt normal, överhormonell och kaxig 16 åring idag. Och blåsan...ja, den vet jag inget om, men visst tusan borde det gå att lösa också om den bara är lite på fel ställe?

Åh vännen...jag vägrar ge upp hoppet för er bebis! Massor med dunderkramar och kärlek från mitt håll!!!
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-12-10 09:41:42 följande:
    Tycker du att jag borde sluta med mina albyl?? Skäms MIn bm har inte pratat mer om det sen hon skrev in det i journalen och pratade med läkaren om det (som sa att jag äter på egen risk). Jag tror inte hon fattar varför jag äter det trots att jag förklarat och hon varit bm i hundra år?! De verkar inte följa forskning så värst....

Ja, då har ju du också högt hb. Har du höga järndepåer också? Jag har undvikit att äta c-vit med maten och länge undvek jag rött kött. Och som lagst hade jag också nåt på 120 i hb men nu var det upp igen och bm var sååå imponerad. Jag är inte lika impad för tror inte det är så där jättebra med högt för högt hb. Jag har ju högre hb nu än när jag lämnade blod ju! Fast det är kanske inte så konstigt. Haha.
    Vilken vecka är du i nu? Jag slutade när jag kände att OM bebisen inte skulle må bra utav att jag slutade så skulle den överleva en förlossning. Men jag kommer ihåg att jag tyckte det var skiiiiit jobbigt att sluta med dem....så jag förstår om du vill fortsätta.

Jag har hört att effekten sitter i ca en vecka efter att man slutat, när du bör sluta kan jag inte säga, det  gör du som känns bäst. Men kom ihåg att blödningsrisken är större och att EDA blir uteslutet. Min läkare nu tycker som sagt att jag ska äta det ända fram...hon sa att jag KAN sluta 2 veckor innan men att hon rekomenderar ända fram...och jag håller med, bebisens hälsa går först.

angående mina depåer så är läkaren här bara förvirrad för mina depåer är skitlåga! Hade 11 i fererinvärde och det är tydligen inte så bra. ÄNDÅ envisas min kropp med att ha högt hb....fattar liksom inte hur det går ihop.

Visst är det jobbigt med imponerade BM som bara säger "åååhhhh så fina värden!" när det inte alls är så fint? Det är ju bevisat i studier att ett hb kring 146 och uppåt ökar vissa risker (bla för fosterdöd pga den ökade risken för proppbildning i moderkakan) och att en gravid med ett så högt hb BÖR klassas som riskgravid. Jo tjena för "såååå fina värden" säger jag bara. Jag har lärt upp mina BM jag träffat om detta för jag vill inte höra hur BRA mina värden är - jag jublar när värdet SJUNKER  
  • Odetta
    Bjornis skrev 2010-12-10 10:03:25 följande:
    Odd: Jag vet. Det är hemskt att va så som man är också. Jag hade säkert varit positiv om inte jag fått ta del av så mkt runt om mig plus vårt ma i v 11 och vårt kämpande med att bli gravida. Vårt bebisrum är ju klart och många tankar går genom huvudet när man är där inne. La ett av de små 50-plaggen i sängen för att se hur liten han kommer va och bara det gjorde mig illa till mods. Tänk om det inte blir mer än så här?

När min bror fick veta att vi skulle ha barn sa han: "Jag säger inte grattis, jag säger lycka till". För många skulle det säkert kännas så "elakt" men jag förstår precis. De har inte fått några egna barn heller efter att deras dotter dog för över 3 år sen men är idag fosterfamilj åt två ljuvliga ungar!

Min make vill inte prata om att det inte ska gå bra. Jag får hålla det i min egen tanke även om jag vet att han också tänker på det... Därför är det skönt att ibland vädra sina tankar här. Där folk förstår och kanske känner samma sak.

Idag har min lille kille puttat på mig med sina knän eller fötter (eller vad det är? Hehe) och lyckan är total varje gång. Men han får mer än gärna visa sig på utsidan snart. Borde inte detta liknas med förlossningsskräck eg? Typ att man borde kunna bli igångsatt tidigare för idag vet jag ju att han lever där inne. Det står i min journal att jag kommer vilja ha bekräftelse under hela förlossningen att barnet mår bra. Jag hoppas de tar det på allvar när dagen kommer.
    *kram till dig*
    Jag hade faktiskt just denna oro som en anledning till att vi blev igångsatta med lilleman, och denna gången också!

Med lilleman så sa jag att om den här bebisen dör så kommer inte jag överleva för med allt mitt bagage där jag förlorat mina töser så pallar inte jag med en till förlust av ännu ett barn. Jag sa att jag VÄGRAR gå över tiden (de flesta barn som dör i magen dör efter bf) och tack och lov lyssnade dem på mig.

Med den här lille krabaten så behövde jag inte ens förklara mig. Jag sa att jag vill bli igångsatt innan och läkaren sa "självklart". dels för min enorma oro...vill bara få ut bebisen ur min knasiga kropp som jag har svårt att lita på efter alla mf, och sedan måste jag få antibiotika pga GBS jag har och eftersom jag har snabba förlossningar så, för att säkerställa att antibiotikan hinns med (man ska ju ha fått det i minst 4 timmar innan bebisen föds), så är en igångsättning enda alternativet.

Jag tycker att det din bror sa till er var fint faktiskt. Har själv haft svårt för att ta emot "grattis" så ett "Lycka till" passar ju definitivt bättre.

***kramisar***
  • Odetta

Hoooooohoooooooooo 3barnsmamma!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Varför loggar du inte in häääääär och visar upp lillebror??? Har du annat för dig eller?

Hoppas allt gick bra och att ni mår bra. Jag är SÅ avis att du får gosa bebis redan och inte jag...NJUT!!!

*bamsekram*

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma