• Odetta

Plus igen efter mf/ma

Lallan skrev 2010-12-08 19:19:49 följande:
    Hoppas att allt gått bra för 2(3)barnsmamman idag

Här är mina små troll, pojken till vänster och flickan till höger. Vi kämpar på för att få dom att gå upp i vikt. Idag är dom 6 dagar gamla men ligger under födselvikten. Förhoppningsvis har det börjat vända men det lär behövas några fler sömnlösa nätter innan man kan slappna av.

Men käraste vännen...vilka små bedårande gosproppar!!!!! Ååååhh jag blev alldeles gråtmild nu, vi har ju följt varandra så länge nu och nu är dem här och dem är ju bara så fina dina små! GRATTIS igen vännen...tusen gånger om!!!

Vad ska dem heta?

*bamsekramar*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Odetta

Blä....obekväm igen. Lillebror ligger på tvären och det är bara sååååå obehagligt! v32 nu...bara 6 veckor kvar *peppar mig själv*

Vad har ni andra hittat på för kul idag annars då?

Själv har mannen och jag varit på bio med lilleman! Det var "förskolebio" på stora biografen här så biljetterna kostade 20 kr styck och det visades "Toy Story 3"....gissa om lillkillen DIGGADE konceptet!!! Han satt som fänglsad på sin plats, åt sitt popcorn och utbrast "ojojoj" och "tiiittaaaa" mellan varven. Sötaste plutten liksom!

*kram på er*

• Odetta
    miraclee skrev 2010-12-08 22:42:10 följande:
    Är det nån härinne som har koll på förlossningsplanering på spec mvc?

Jag ska ju bli kallad dit nu för min hematolog vill att jag sätts igång lite före BF för att kunna ha koll på mig, att jag får föda på rätt sjukhus (KS Solna eller KS Huddinge) så att rätt läkare finns på plats därifrån när det är dags. Dom vill INTE under några omständigheter att jag kommer in "hux flux" och ska föda, så jag kanske blir skickad till någe annat sjukhus pga platsbrist osv. Hon sa att min hälsa kommer i absolut första hand när det gäller min blödningsrisk och dom vill helst inte snitta mig om det absolut inte måste göras. Om jag inte sätts igång på en bestämd dag så kan "mycket allvarliga komplikationer" tillstöta och de va big nono enligt henne.

Hur går samtalen till? Tror ni man blir nekad igångsättning pga sjukdom?
    Jag tror inte att det finns ens den minsta risken att du blir nekad igångsättning, så det kan du vara lugn med. Du har ju flera läkare som säger att det är så du ska föda, då har inte förslossningen nått att säga till om.

Här går det till såhär: i v38+0 ska vi få komma in på igångsättningsbedömning. Då gör läkaren en undersökning och ser hur mogen tappen är. Är tappen mogen så får jag klartecken att få bli igångsatt. Då kommer läkaren att ringa ner till förlossningen och fråga hur det ser ut hos dem, om det är lugnt får jag gå ner direkt och då bli igångsatt...och har dem mycket att göra så får jag komma in dagen därpå när det är lugnare igen.

Så gick det till när lilleman kom (fick gå ner samma dag som bedömningen) och när jag blev igångsatt med mellantösen så fick jag klartecken ena dagen och tiden dagen därpå

*kram*
  • Odetta
    miraclee skrev 2010-12-08 22:58:20 följande:
    Okej, hoppas på att det går bra då. BM skickade ju remissen igår så jag blir väl kallad på samtal nångång i mitten av januari skulle jag tro.

Men.. jag läste lite om igångsättning igår på 1177.se -  de står att många igångsättningar får avslutas med sugklocka/tång (?) att dom konstgjorda värkarna är mycket värre än "vanliga" och att de ibland blir så långdraget OM tappen inte är mogen (de fungerar tydligen bättre o sätta igång omföderskor, än dom som får sitt första..) så att de slutar me KS.. ?

Jag blev inte SÅ sugen på det då kan ja säga.. :(
    Men gumman, du ska inte läsa sånnt

Mina igångsättningar har varit enbart positiva upplevelser, jag lovar! Mina konstgjorda värkar har varit mer kontrollerade än mina naturliga och jag har tyckt att det har varit bättre. Dessutom kan man på ett annat sätt styra över värkarna som är konstgjorda än vad man kan göra med naturliga...gör det för ont kan man be BM att "stoppa upp" genom att minska på droppet....och det kan man ju inte göra när kroppen går på egen hand

angående sugklocka så är det procentuellt väldigt få förlossningar som slutar med sugklocka och ricken är nog lika stor / liten oavsett om det är en naturlig eller igångsatt förlossning.

Och tappen. Ja, förloppet går snabbare om tappen är mogen, men det finns mycket dem kan göra för att hjälpa tappen att mogna. Man kan få en BARD-kateter som är som en liten ballong som läggs i tappen...den strechar på ett skonsamt sätt (min första igångsättning var med en sådan) eller så kan man få slidpiller som motiverar tappen (lillemans igångsättning). Sedan tas det hål på hinnorna och det i sig motiverar tappen också. Allt detta görs innan man sätter in värkstimulerande dropp för dem vill alltid ge kroppen en chance att komma igång själv.

Av mina 4 förlossningar hittils har jag tyckt bäst om mina 2 igångsättningar
  • Odetta
    miraclee skrev 2010-12-08 23:07:46 följande:
    Jaa.. de är väl så.. att de fungerar på vissa o andra inte.. Hoooppas dock de fungerar för mig ;)

Dock kan dom inte sätta EDA på mig, så det kan ja glömma helt som smärtlindring, och måste då KS göras blir jag sövd, blä. Inge skoj!
    Samma här. Dem vill att jag äter mina Trombyl ända fram till förlossningen så jag kommer inte heller få ta EDA som smärtlindring denna gången...
  • Odetta
    mallanis skrev 2010-12-09 08:28:32 följande:
    Lallan - åhhhh vilka godingar!!! så söta de är Gladoch quuuuita kläder!

Någon som reser mycket bil i gänget och har köpt en tummy shield ? Positivt och negativt (förutom priset) med en sådan?
    Vi har en variant av den och jag tycker den är jätte bra! Fast jag skulle nog inte köpa en tummy shild för den är alldeles för dyr, det finns billigare varianter (som våran, det är som en mjuk dyna man sätter sig på och så fäster man säkerhetsbältet med ett karborreband under magen mellan benen)

Om du inte har jätte bråttom med att införskaffa en sådan så kan du få köpa min för en liten symbolisk summa om 6 veckor, då är jag klar med den
  • Odetta
    mallanis skrev 2010-12-09 09:06:06 följande:
    Odd det låter SUPER det nappar jag på! Ska bara kolla med jobbet om de kanske kan tänka sig att köpa en åt mig (reser ju i jobbet...) men annars tror jag att sex veckor bort vore perfekt!  ;)

airamanna- Håller tummarna för vulet!!!  Det kommer nog se fint fint ut!

Pancakes- Bläää för sådan drömmar jag drömmer också mycket och det kan verkligen förstöra hela dagen... I natt har jag drömt om kattungar....om en liten svart vi sålde för ett halvår sedan och att den hade blivit lämnad av sin nuvarande ägare..... jösses så detaljerat man kan drömma! dock trevligare än mf även om jag var rejält förbannad i drömmen......
    Kanon Kolla upp det och säg till...då har du första tjinget på den

*kram*
  • Odetta
    Pancakes skrev 2010-12-09 08:42:37 följande:
    Blä, drömt massa mardrömmar om missfall ioch blod och hemskheter inatt. Vet inte hur många såna drömmar jag haft under den här graviditeten. Trodde det var färdigt nu när jag gått så här pass långt men icke! Usch, man blir helt nedstämd hela dagen.

Men Lallan, vilka underbara sötnosar! Fick mig på bättre humör :) Jösses, vad fina de är!

Airamanna, håller tummarna för dig och ditt VUL!

Odd, vilka härliga och uppmuntrande inlägg du kommer med! Du är allas vår expert :)
    *kram*

men de (sånna där drömtydartyper) säger att om man drömmer om död så betyder det motsatsen: liv! Så även om dessa drömmar suuuger så kanske den tanken gör att det känns liiite bättre? men jo, jag vet vilken eftersmak sådanna drömmar lämnar en med...samma med otrohetsdrömmar och så...

Hoppas du sover bättre inatt vännen!

*bamsekram*
  • Odetta
    mallanis skrev 2010-12-09 09:06:06 följande:
    Odd det låter SUPER det nappar jag på! Ska bara kolla med jobbet om de kanske kan tänka sig att köpa en åt mig (reser ju i jobbet...) men annars tror jag att sex veckor bort vore perfekt!  ;)

airamanna- Håller tummarna för vulet!!!  Det kommer nog se fint fint ut!

Pancakes- Bläää för sådan drömmar jag drömmer också mycket och det kan verkligen förstöra hela dagen... I natt har jag drömt om kattungar....om en liten svart vi sålde för ett halvår sedan och att den hade blivit lämnad av sin nuvarande ägare..... jösses så detaljerat man kan drömma! dock trevligare än mf även om jag var rejält förbannad i drömmen......
    Förresten, på tal om detaljerade drömmar!

Haha, när jag väntade lilleman så drömde jag otrooooligt livliga och detaljrika drömmar. Någon stans i mitten av graviditeten drömde jag att lilleman föddes....SOM EN MINIDYKARE!!! Jag drömde att jag födde en lite liten...kanske 10 cm stor pojkbebis som hade dykardräkt på sig och en sådan där rund bubbla över huvudet, altså en sådan där gammaldags dykardräkt med tunga skor! Jag insåg ju att bebisen var lite liten kanske och behövde växa till sig, så han fick bo i ett glas med vatten som jag bar med mig överallt!

Haha, känslan när jag vaknade var rätt....intressant. Var nyfiken hur min lilla dykare såg ut (jag såg aldrig ansiktet i drömmen eftersom han hade hjälmen på sig) samtidigt som jag var vettskrämd att han skulle komma för tidigt och bara vara 10 cm stor.

• Odetta

Hihi, nu spammar jag lite, men jag måste berätta en sak till bara.

Jag köpte små söta nappar igår! Älskade mannen min bara skakade på huvudet för jag valde 2 jätte söta nappar när vi var och handlade och sedan skulle jag in på apoteket en snabbis och då köpte jag en napp till. DE ÄR JU SÅ SÖTA!!!

Han tycker inte jag ska köpa mer nu...och han har ju rätt, vi har ju liksom allt....men något LITET (som en napp jag ÄLSKAR nappar) måste jag bara få köpa! Haha, han bara log.

ÅH jag längtar efter vår bebis! Och det kliar i "måste-boa-fingrarna"...men lite till ska jag hålla mig. Lillebror ska få ett eget rum också, men vi vet inte riktigt vad vi ska göra med grejjerna vi har i rummet just nu (ett litet allrum just nu typ) och då blir det svårt att göra om det.

Hur har ni andra det med boandet?

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma