miraclee skrev 2010-12-08 22:58:20 följande:
Okej, hoppas på att det går bra då. BM skickade ju remissen igår så jag blir väl kallad på samtal nångång i mitten av januari skulle jag tro.
Men.. jag läste lite om igångsättning igår på
1177.se - de står att många igångsättningar får avslutas med sugklocka/tång (?) att dom konstgjorda värkarna är mycket värre än "vanliga" och att de ibland blir så långdraget OM tappen inte är mogen (de fungerar tydligen bättre o sätta igång omföderskor, än dom som får sitt första..) så att de slutar me KS.. ?
Jag blev inte SÅ sugen på det då kan ja säga.. :(
Men gumman, du ska inte läsa sånnt
Mina igångsättningar har varit enbart positiva upplevelser, jag lovar! Mina konstgjorda värkar har varit mer kontrollerade än mina naturliga och jag har tyckt att det har varit bättre. Dessutom kan man på ett annat sätt styra över värkarna som är konstgjorda än vad man kan göra med naturliga...gör det för ont kan man be BM att "stoppa upp" genom att minska på droppet....och det kan man ju inte göra när kroppen går på egen hand
angående sugklocka så är det procentuellt väldigt få förlossningar som slutar med sugklocka och ricken är nog lika stor / liten oavsett om det är en naturlig eller igångsatt förlossning.
Och tappen. Ja, förloppet går snabbare om tappen är mogen, men det finns mycket dem kan göra för att hjälpa tappen att mogna. Man kan få en BARD-kateter som är som en liten ballong som läggs i tappen...den strechar på ett skonsamt sätt (min första igångsättning var med en sådan) eller så kan man få slidpiller som motiverar tappen (lillemans igångsättning). Sedan tas det hål på hinnorna och det i sig motiverar tappen också. Allt detta görs innan man sätter in värkstimulerande dropp för dem vill alltid ge kroppen en chance att komma igång själv.
Av mina 4 förlossningar hittils har jag tyckt bäst om mina 2 igångsättningar