• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • sofy
    Odetta skrev 2010-10-25 19:32:31 följande:
    Hej hopp!

Japp, jag äter fortfarande slaviskt mina Trombyl...ska göra så till v36 är det tänkt, men vi får se. Jag fick ju min igångsättning godkänd och tidigast sätter dem väl igång i v37+0...så då borde jag sluta med Trombylen i v35+0 (dem rekomenderar 2 veckor innan)

Trombylen håller _inte_ hb nere utan dem äter jag ju pga upprepade mf och teorin om microproppar och immunförsvaret. Däremot så låter jag bli järnrik kost och ser till att få i mig mycket kalcium. Just nu äter jag dock en multivitamin som tyvärr innehåller järn, men jag har kollat och jag ligger just nu runt 138 i hb så det har kännts ok. Men jag ska tillbaks till BM i morgon så får vi se hur det ser ut. Har mitt hb stigit så slutar jag med multivitaminet.

Har du 140 i hb efter några dagars uppehåll med blutsaft skulle jag nog skippa blutsaften helt. efter v21 brukar hb för dem flesta sjunka så du kan ju se om det gör det för dig också. Sjunker ditt hb kan du nog gott dricka lite blutsaft om dagen sedan, men sjunker det inte så skulle jag nog låta bli.

*kramisar*
    Näe, trombyl tar inte ner HB men eftersom man har mer trögflytande blod me högt HB har man större risk o bilda proppar o kan då sättas in på de också ;) Men de visste du nog redan, så kommer ja me onödig info haha! Jaja..

Kraaaam iallafall!
  • kajsalisa

Det verkar otroligt nog som att hon "bara" har brutit båda benen...

• sofy
    kajsalisa skrev 2010-10-25 20:02:49 följande:
    Då kan vi snacka änglavakt.. Kan ju dock vara öppna frakturer o då är de ju lite allvarligare men inte livshotande, de vore ju skönt isåfall.. Men fortfarande, usch!

Kram igen, hemskt att se..
  • Happiness
    Odetta skrev 2010-10-25 19:32:31 följande:
    Hej hopp!

Japp, jag äter fortfarande slaviskt mina Trombyl...ska göra så till v36 är det tänkt, men vi får se. Jag fick ju min igångsättning godkänd och tidigast sätter dem väl igång i v37+0...så då borde jag sluta med Trombylen i v35+0 (dem rekomenderar 2 veckor innan)

Trombylen håller _inte_ hb nere utan dem äter jag ju pga upprepade mf och teorin om microproppar och immunförsvaret. Däremot så låter jag bli järnrik kost och ser till att få i mig mycket kalcium. Just nu äter jag dock en multivitamin som tyvärr innehåller järn, men jag har kollat och jag ligger just nu runt 138 i hb så det har kännts ok. Men jag ska tillbaks till BM i morgon så får vi se hur det ser ut. Har mitt hb stigit så slutar jag med multivitaminet.

Har du 140 i hb efter några dagars uppehåll med blutsaft skulle jag nog skippa blutsaften helt. efter v21 brukar hb för dem flesta sjunka så du kan ju se om det gör det för dig också. Sjunker ditt hb kan du nog gott dricka lite blutsaft om dagen sedan, men sjunker det inte så skulle jag nog låta bli.

*kramisar*
    Jo men högt Hb gör blodet trögflytande och därmed ökar risken för blodproppar i moderkakan. Då borde ju Trombyl göra så att Hb hålls nere eftersom det tunnas ut. Dricka mycket vatten borde ju vara lite samma sak. Så egentligen skulle det inte skada med lite Albyl igen..men då föredrar jag nog att dricka lite mer till att börja med
    Hade lite otur med stickningen idag. USK hittade inga kärl så det blev nål-dyne looken
  • Odetta
    sofy skrev 2010-10-25 20:02:17 följande:
    Näe, trombyl tar inte ner HB men eftersom man har mer trögflytande blod me högt HB har man större risk o bilda proppar o kan då sättas in på de också ;) Men de visste du nog redan, så kommer ja me onödig info haha! Jaja..

Kraaaam iallafall!
    Japp, visste jag

*kram tillbaks*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • sofy
    Happiness skrev 2010-10-25 20:08:03 följande:
    Jo men högt Hb gör blodet trögflytande och därmed ökar risken för blodproppar i moderkakan. Då borde ju Trombyl göra så att Hb hålls nere eftersom det tunnas ut. Dricka mycket vatten borde ju vara lite samma sak. Så egentligen skulle det inte skada med lite Albyl igen..men då föredrar jag nog att dricka lite mer till att börja med
    Hade lite otur med stickningen idag. USK hittade inga kärl så det blev nål-dyne looken
    Hahahahaha, härmapa!! Tungan ute

Och nej, albyl skadar inte om man inte redan har problem me koaguleringen :)
    Och ja, mycket vätska drar ner HB, så drick drick driiiick :)
    Och drick mjölk om du äter järnrik mat :)
  • Odetta
    gud så skönt att höra. Stackars liten, men vilken änglavakt!!!

*kram till dig*
  • Happiness
    Tack gode gud! Vilken ängla-vakt,,,,precis vad är bägge benen mot en bruten nacke liksom. Egentligen är det otroligt att det inte händer fler olycker med spårvagnarna i GBG. de kör verkligen som galningar. Spårvägarna har fått mycket kritik. Det händer rikigt allvarliga olyckor hela tiden. Sen är det väl mycket också för att människor räknar med att en vagn "bara" kan bromsa. Den väger runt 20 ton och stoppsträckan är säkert längre än man tror.
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-25 20:10:18 följande:
    Hahahahaha, härmapa!! Tungan ute

Och nej, albyl skadar inte om man inte redan har problem me koaguleringen :)
    Och ja, mycket vätska drar ner HB, så drick drick driiiick :)
    Och drick mjölk om du äter järnrik mat :)
    Jag kör pekfingervalsen. Haha! Så fruktansvärt långsam alltså Ajaj kapten ska dricka ( kulörta drinkar med paraplyer i sen ) mycket. Järnrik mat ska jag hålla mig ifrån nu.
  • Odetta

Altså tjejjer...nu ska jag nojja lite....men bara lite.

På tul i förra veckan mättes lillebror ju till +19.7% på kurvan och läkaren vill att vi kommer på tul var 4:de vecka. Nu när jag läst om stora bebisar så verkar det vara en indikator på att man kan ha graviddiabetes ju! Det var inte jag som kom på det utan mannen min som kom med den funderingen...

Så nu nojjar jag mig lite för att jag ska utveckla nått sånnt!

Har aldrig haft gravdiabetes förr, men fött en bebis på 4540gr och när jag läser om vad som ökar risken för graviddiabetes så är det bla om man är överviktig, fött stort barn innan eller tex haft flera mf....och det stämmer ju in på mig!

Ska till BM i morgon och prata med henne om detta. Känns ju mindre kul om man får det...vad gör man då? Undviker allt socker eller? Räcker det?

Annars känns det bra att bebisen är en tjockis...det förklarar min enorma mage i alla fall ( inte rumpan dock....undra vad jag ska skylla den på )

*kramisar*

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma