• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Smålands jänta i storstaden

Happiness: hur känns magkatarr? Min bebis känner jag varje dag, fler gånger men vissa dagar är lugnare än andra, idag är det mycket gympa i magen! Men jag tror inte det är ovanligt att inte känna varje dag, de ligger ju olika mest hela tiden! :)

• Happiness

Var väldigt känslig igår. Såg en film...tror den heter Vid din sida...Julia Roberts. Gud vad jag hulkade..inte likt mig. Så nu får jag räkna med att graviditeten går in i en ny fas....den känslosamma. Suck! Ja jo jag vet att det är för att man ska sänka sin psykiska gard och lättare kunna ta emot barnet och läsa dess behov. Men ändå jag tycker det är så himla jobbigt att bli så känslig. Är ju det redan innan liksom

ODD : Det var många i Danmark som hette Lykke, den svenska stavningen är väl Lycke. Men jag träffade bara på tjejer som hette så. Vet dock att det är ett Unisex namn men att det är väldigtovanligt på killari Sverige. Jag älskar ju ovanliga nman och jag tycker innebörden är suverän. Go for it! Lycka på en tjej är ju också gulligt. Vann faktiskt ett guldhalsband med det namnet i en namntävling som Linda Rosing (av alla människor) hade på sitt barn. hade vi väntat en pojke hade vi kört på August, Hector eller Knut. Lutade tyngst mot Knut och det skullle jag tagit för att det är så himla ovanligt. Är med i en tråd här på FL som heter "WT namn". Tycker den är lite små kul

Småland: De har säkert kollat fel. Slarvigt! Men såååå typiskt när du ska vara sängliggandes. Nu hoppas vi på att allt ser fint ut..var det imorgon?

• Happiness
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-25 14:44:01 följande:
    Happiness: hur känns magkatarr? Min bebis känner jag varje dag, fler gånger men vissa dagar är lugnare än andra, idag är det mycket gympa i magen! Men jag tror inte det är ovanligt att inte känna varje dag, de ligger ju olika mest hela tiden! :)
    Om du har magkatarr så märker du det Småland. Lite sura uppstötningar och irritation av slemmhinnorna svider och man har ett lätt besvär. Väldigt vanligt vid gravididtet då bebsien trycker mot magmunnen. Magkatarr är nästa steg och då är slemhinnan rodnad och  betyder att du fått en inflammation i magsäcksslemhinnan. Man har ett konstant sug efter mat och man mår illa. Sen smärtar det något gruvsamt. Nästa steg är magsår. Tror att man får det läattare tillbaka om man haftdet tidiagre eftersom det blir ärrbildningar i slemhinnan.

Tror du att du börjar få känningar?
  • sofy
    Happi;

De var jag och Odd som diskuterade de då vi båda hade ganska högt ;) Jag låg på 156 på inskrivningen i september, sen var jag nere på 146 när jag kräktes som mest för nåra veckor sen, vet icke vad jag har nu.

Men 146 och över de är inte bra som gravid..

Länkar till anledningen om varför högt HB kan vara skadligt; www.niomanader.se/content.asp
  • PåvägMotSyskon

tror man mäter sf runt v24 (fulla veckor antar ja att det är då bm mäter bara det)

Men tror inte ja mätte magen nu första gången förrän v29+5. Otroligt sent... men hon sa att det är ändringar i deras program.. å 2007 å 2009 då ja fick mina andra barn så va programmen mer ofta o mer saker man gör.

nu gör man inte ens kisstester, för nu går de mer på om man haft havande innan eller svullnar m.m, då ska man kolla urinen.. Ja ifråga satte henne då vi ej gjort koll.

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) prins 2007, Prins 2009 & Nyårs Prins 2010(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-25 14:55:38 följande:
    Happi;

De var jag och Odd som diskuterade de då vi båda hade ganska högt ;) Jag låg på 156 på inskrivningen i september, sen var jag nere på 146 när jag kräktes som mest för nåra veckor sen, vet icke vad jag har nu.

Men 146 och över de är inte bra som gravid..

Länkar till anledningen om varför högt HB kan vara skadligt; www.niomanader.se/content.asp?id=49
    Tack Sofy..Sidan förklarade ju jätte bra vad det hela handlar om. Det står att sjukvården inte är så insatt i den nya forskningen så här gäller det ju att vara på tårna. Ska bli väldigt spännande att se hur påläst min BM är i detta. med tanke på det jag läste så är det ju fullständigt vansinngt att jag tar något som helst järntillskott i detta läget (tex blutsaft) Enligt sidan ska jag börja med att dra ner på järnet. Som sagt ska bli intressant om BM ringer tillbaka och säger att jag ska vara lite försiktig med järnrik mat nu. Återigen tack!
  • Pancakes
    Happiness skrev 2010-10-25 14:44:52 följande:

Var väldigt känslig igår. Såg en film...tror den heter Vid din sida...Julia Roberts. Gud vad jag hulkade..inte likt mig. Så nu får jag räkna med att graviditeten går in i en ny fas....den känslosamma. Suck! Ja jo jag vet att det är för att man ska sänka sin psykiska gard och lättare kunna ta emot barnet och läsa dess behov. Men ändå jag tycker det är så himla jobbigt att bli så känslig. Är ju det redan innan liksom

Jag såg också den och grät som sjutton fastän den är rätt fånig egentligen. Speciellt på slutet när barnen skulle ta farval av sin mamma, buuuu. Så du är inte ensam om att vara känslig :)
  • Happiness
    PåvägMotSyskon skrev 2010-10-25 14:58:23 följande:
    tror man mäter sf runt v24 (fulla veckor antar ja att det är då bm mäter bara det)

Men tror inte ja mätte magen nu första gången förrän v29+5. Otroligt sent... men hon sa att det är ändringar i deras program.. å 2007 å 2009 då ja fick mina andra barn så va programmen mer ofta o mer saker man gör.

nu gör man inte ens kisstester, för nu går de mer på om man haft havande innan eller svullnar m.m, då ska man kolla urinen.. Ja ifråga satte henne då vi ej gjort koll.
    Oj då inte förrän i vecka 29 dey låter juinte klokt . det blir ju ingen snygg kurva då inte. Jaj jag har också fattat som de har ändrat rutinerna men ändå....v.29 ska man skratta eller gråta. Stå på dig och ifrågasätt. Vi har ju diskuterat GBS i tråden...och ja det kan ju faktiskt leda till dödsfall. Jag ska in och kräva SF tidigt för att kunna följa kurvan.
  • Pancakes

Hej på er alla! Har inte hunnit läsa ikapp riktigt men gläds åt många lyckade KUB och RUL mm.
    Själv ska jag på inskrivning den här veckan. Har lite ångest för vikten, har redan gått upp 2,5 kg (massa vitt bröd och Oboy som är min nya besatthet och dragit ner på träningen) och går in i vecka 10 idag. Hade hoppats att man inte skulle gått upp nåt alls vid det här laget.

• Smålands jänta i storstaden

Happi: misstänkt att jag börjat få magkatarr, sura uppstötningar som inte gav med sig, sug efter mat bara timmen efter jag ätit, illamående, fler kräkningar, svidande kännsla i magen och så har jag vaknat på natten och haft så ont i magen att jag trott att jag gått på svält i 4 veckor! Men nu har jag tagit losec i tre dagar och allt känns så mycket bättre! Kanske så att jag hade magkatarr på G eller nått!

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma