• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Happiness
    Pancakes skrev 2010-10-25 15:18:21 följande:
    Jag såg också den och grät som sjutton fastän den är rätt fånig egentligen. Speciellt på slutet när barnen skulle ta farval av sin mamma, buuuu. Så du är inte ensam om att vara känslig :)
    Haha håller med dig..tänkte också det. Blev lite too much där i slutet. Och egentligen vad handlar filmen om? Haha absolut fånig
  • Muffe80
    Pancakes skrev 2010-10-25 15:21:32 följande:

Hej på er alla! Har inte hunnit läsa ikapp riktigt men gläds åt många lyckade KUB och RUL mm.
    Själv ska jag på inskrivning den här veckan. Har lite ångest för vikten, har redan gått upp 2,5 kg (massa vitt bröd och Oboy som är min nya besatthet och dragit ner på träningen) och går in i vecka 10 idag. Hade hoppats att man inte skulle gått upp nåt alls vid det här laget.

Samma här, vitt bröd och oboy men efter ett tag tappar man suget på det och går över på annat. Jag har nu gått ner lite i vikt igen och är tillbaka på min vanliga vikt, så det kanske du också gör

Hur mår du annars?

Jag har fått sån värk i vänster skinka och ben, det strålar ut smärta hela tiden när jag går så man bara vill skratta för att det gör så ont haha! *klag klag*
  • gemigsinnesro

Hej på er. En fråga till er som kommit lite längre i era graviditeter och äter trombyl/albyl minor : Hur länge åt/ska ni äta dessa mediciner? Jag är i v 31 nu och äter fortfarande 1/4 albyl minor varje dag och börjar bli lite osäker på när det är dags att sluta.  

• Happiness
    Smålands jänta i storstaden skrev 2010-10-25 15:21:36 följande:
    Happi: misstänkt att jag börjat få magkatarr, sura uppstötningar som inte gav med sig, sug efter mat bara timmen efter jag ätit, illamående, fler kräkningar, svidande kännsla i magen och så har jag vaknat på natten och haft så ont i magen att jag trott att jag gått på svält i 4 veckor! Men nu har jag tagit losec i tre dagar och allt känns så mycket bättre! Kanske så att jag hade magkatarr på G eller nått!
    Ja absolut...jag tror du har haft magkatarr. Allt tyder ju på det. Vad skönt att Losecen hjälper. Tror det är full fräs på dem och att de flesta svarar bra på den. Efter 3dagar brukar jag det ge med sig för mig också. Förutsättningsvis att jag inte fortsätter bälja i mig kaffe. Men det är som du säger att vakna på nattten med den smärtan. usch! Antar att det är för att man ligger och "saften" rinner åt fel håll. jag brukar bunkra upp med ett gäng kuddar. Som sagt jag tror inte att du hade det på G jag tror du hade det. Om du inte haft det innan så verkar det inte helt ovanligt att det bryter ut under gravididtet. Skönt att det går åt rätt håll Småland :-9 jag är på 19+5 idag så vi är tajta
  • toksnippa
    Happiness skrev 2010-10-25 14:44:52 följande:

Var väldigt känslig igår. Såg en film...tror den heter Vid din sida...Julia Roberts. Gud vad jag hulkade..inte likt mig. Så nu får jag räkna med att graviditeten går in i en ny fas....den känslosamma. Suck! Ja jo jag vet att det är för att man ska sänka sin psykiska gard och lättare kunna ta emot barnet och läsa dess behov. Men ändå jag tycker det är så himla jobbigt att bli så känslig. Är ju det redan innan liksom

Men åh, den filmen hulkar jag för gravid såsom inte gravid! Och då är jag inte den som hulkar för mycketFlört
  • Happiness

Nu blir jag fundersam ang. Detta med högt Hb....jag har ju ätit Albyl Minor. Ska jag börja med det igen då?

ODD: Äter du forfarande Trombyl? Hur länge ska du göra det? Och är det för att hålla nere Hb? Kollar dom dig så att du inte ligger för högt. tycker du BM borde hojta till om det ligger på 140 (i förebyggande syfte?) Tex äta just mindre järn...usch nä nu bleb det jobbigt åt andra hållet

• Pancakes
    Muffe80 skrev 2010-10-25 15:24:41 följande:
    Samma här, vitt bröd och oboy men efter ett tag tappar man suget på det och går över på annat. Jag har nu gått ner lite i vikt igen och är tillbaka på min vanliga vikt, så det kanske du också gör

Hur mår du annars?

Jag har fått sån värk i vänster skinka och ben, det strålar ut smärta hela tiden när jag går så man bara vill skratta för att det gör så ont haha! *klag klag*
    Oj då, är det nån foglossning på gång eller vad är det? Jobbigt att du aldrig kan få må bra.

Jag mår bra annars. Har fortfarande väldigt lite symtom men är ändå lugnare eftersom jag fått se att hjärtat slår. Lite molvärk nån gång ibland. Extra hunger ibland blandat med illamående men inte så att jag kräks. Måste äta regelbundet annars blir det jobbigt. Konstiga cravings hela tiden. Just nu är jag jättesugen på big mac men om jag tänker på tex whopper så är jag inte alls sugen på det. Väldigt specifika sug efter saker verkligen, konstigt.
  • Happiness
    sofy skrev 2010-10-25 14:55:38 följande:
    Happi;

De var jag och Odd som diskuterade de då vi båda hade ganska högt ;) Jag låg på 156 på inskrivningen i september, sen var jag nere på 146 när jag kräktes som mest för nåra veckor sen, vet icke vad jag har nu.

Men 146 och över de är inte bra som gravid..

Länkar till anledningen om varför högt HB kan vara skadligt; www.niomanader.se/content.asp?id=49
    Äter du Trombyl? eller Albyl Minor? Vad har Bm/läkare sagt till dig ang. ditt höga Hb? Har de speciell koll på dig för det? KRAM 
  • Smålands jänta i storstaden

Ja verkligen tajta! men det är ju det som är det roliga med denna tråden, vissa är man nära, andra är lååångt före en och vissa har nyss plussat! Ett underbart härligt gäng! Tack för din tolkning av mina åkommor, men losec funkar ju så en sak mindre att hålla koll på

• sofy
    Happiness skrev 2010-10-25 15:41:48 följande:
    Äter du Trombyl? eller Albyl Minor? Vad har Bm/läkare sagt till dig ang. ditt höga Hb? Har de speciell koll på dig för det? KRAM 
    No, ingenting, får icke ;) Pga min trombocytfunktionsdefekt så är jag ju väldigt lättblödande o bildar därmed inga blodproppar, prover för detta är taget och ingen risk för de finns. Jag ska dricka minst 2,5-3 liter vätska om dagen dock, men sen efter v 20 så brukar HB minska sägs de, för då ökar blodvolymen i kroppen o då kan de sjunka självmant liksom. Men vi får se hur jag ligger nästa besök hos BM o va som händer framöver sen :)

Men jag skulle inte oroa mig än faktiskt, ge de några veckor till o se - för som sagt de kan ju gå ner ändå nu efter v 20 för dig :) Hur har du legat innan?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma