• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Cat79
    kajsalisa skrev 2010-11-13 11:12:02 följande:
    Tjejer, en fråga till er som har barn sedan tidigare... Funderar på det här med s/f-måttet. Kommer ni ihåg hur stora ni var i v 34 ca, och hur stort var barnet sen när det föddes? Har hört någonstans att om man följer medelkurvan så ligger barnet runt 3,5 kg när det föds. Stämmer det?
    I måndags var jag i v 32+1 och då vägde min bebis ca 2 kg och kollar man på olika hemsidor hur han/hon växer fram till BF så skulle det hamna på ca 3,5 kg. Sen är det vanligt att gå över tiden och då vet jag inte hur mycket dem växer. Som du skriver så blir det säkert en perfekt guldklimp på 3,5-4 kg om den inte kommer tidigare.
  • 3 barns mamma84
    kajsalisa skrev 2010-11-13 11:33:12 följande:
    Haha, söt du e 2barnsmamma! Fast om jag skulle gissa så tror jag nog att medelvikten på ett nyfött barn ligger någonstans 3,5-4 kg, tror du inte det, även om du av någon anledning haft "oturen" att få större barn...
    Nähe du jag tror inte på sådanna skriverier om barnes ''normala vikt'' vad är det ??
    Kolla på alla barnen längde nu för tiden vadå 49-50cm det är ju som en docka.
    Då är det meningen att få barn på 6kg och längden som alla skulle ha då 60-62cm helt normalt enligt mig Haha

Jag har en länkt där står det att dagens barn blir mindre jora jag tänkte nu när jag blir gravid slipper jag oroa mig Där fick jag den på näsan vet du hmm nu str man där och bara jasså en klapp på axeln det e helt okej för dig du får stora barn.
    Skrikandes
    Besvikelse ! 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • 3 barns mamma84
    Mamma till W skrev 2010-11-13 11:53:24 följande:
    Mitt sf-mått var på 36.5 när Wilda kom och hon vägde 3485 g, dvs väldigt nära 3.5 kg. och då var hon ändå 10 dagar överburen.
    Fuuuuuskt Obestämd
    ska vi byta ?
    Jag får henne och du får denna monster i magen.
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • rontgensyrran
    Mamma till W skrev 2010-11-13 11:53:24 följande:
    Mitt sf-mått var på 36.5 när Wilda kom och hon vägde 3485 g, dvs väldigt nära 3.5 kg. och då var hon ändå 10 dagar överburen.
    Jag lägger mig också i diskussionen...men om man går längre tid än 2 veckor så barnet räknas som överburet . Så blir väl inte de barnen större utan börjar väl då gå ner i vikt då de inte får tillräckligt med nmäring från moderkakan. Så går man ändå över tiden så kanske är det att satsa på?? hahahahahahaa....

Mitt sf mått låg vid första mätningen 1 cm under kurvan för 3,5 kg bebis. Sen gången efter på linjen och nu sist var det återigen 1 cm mindre. Bm sa att hon trodde att det skulle visa sig på TUl vara aningens mindre än normalvärdet. Men bvi får väl se på måndag då det är dags! Ska bli riktigt kul att se den lilla igen och hoppas att hon visar sig med benen isär, så man kan få veta 100% vad det blir. Mitt sf mått mäter min barnmorska både över höger oh vänster sida då jag har en väldigt hjärtformad livmoder. Lite komiskt faktiskt :)
  • Mabaja
    3 barns mamma84 skrev 2010-11-13 12:37:56 följande:
    Fuuuuuskt Obestämd
    ska vi byta ?
    Jag får henne och du får denna monster i magen.
    haha, jag kan ju erkänna att jag ser fram emot kommande förlossningar, om vi skulle få till ett syskon vill säga! Tyckte det var en fantastisk upplevelse att föda barn! :)
    rontgensyrran skrev 2010-11-13 13:02:40 följande:
    Jag lägger mig också i diskussionen...men om man går längre tid än 2 veckor så barnet räknas som överburet . Så blir väl inte de barnen större utan börjar väl då gå ner i vikt då de inte får tillräckligt med nmäring från moderkakan. Så går man ändå över tiden så kanske är det att satsa på?? hahahahahahaa....

Mitt sf mått låg vid första mätningen 1 cm under kurvan för 3,5 kg bebis. Sen gången efter på linjen och nu sist var det återigen 1 cm mindre. Bm sa att hon trodde att det skulle visa sig på TUl vara aningens mindre än normalvärdet. Men bvi får väl se på måndag då det är dags! Ska bli riktigt kul att se den lilla igen och hoppas att hon visar sig med benen isär, så man kan få veta 100% vad det blir. Mitt sf mått mäter min barnmorska både över höger oh vänster sida då jag har en väldigt hjärtformad livmoder. Lite komiskt faktiskt :)
    Jo men precis, det var så de förklarade för oss när jag frågade varför hon var så liten. Vi hade ju föreställt oss en klump till bebis just eftersom jag gick över 10 dagar. Men förklaringen var enkel "moderkakan har börjat tappa sin funktion" och många går ner i vikt på slutet
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • miraclee

Haha, en kompis till mig gick över 15 dagar o blev igångsatt sen, hennes vägde 4800 :)

• miraclee

Är lite frånvarande här nu. Jag mår rent ut sagt SKIT! :( Förutom de vanliga me kräkningarna, noll matintag osv så har ja åkt på lunginflammation. Fyfan kroppen är helt paj. Huvudvärken is back och jag hoppas jag slipper läggas in igen alltså, försöker få i mig vätska iallafall, går bra ibland - o ibland inte.

Kram på er o hoppas ni mår bra o har en bra helg :)

• Muffe80
    miraclee skrev 2010-11-13 13:46:04 följande:

Är lite frånvarande här nu. Jag mår rent ut sagt SKIT! :( Förutom de vanliga me kräkningarna, noll matintag osv så har ja åkt på lunginflammation. Fyfan kroppen är helt paj. Huvudvärken is back och jag hoppas jag slipper läggas in igen alltså, försöker få i mig vätska iallafall, går bra ibland - o ibland inte.

Kram på er o hoppas ni mår bra o har en bra helg :)

Nej men, hur mycket ska du få stå ut med vännen? Stackare!! Lunginflammation är väl inget att leka med heller... Stackars.
  • miraclee
    Muffe80 skrev 2010-11-13 14:01:43 följande:
    Nej men, hur mycket ska du få stå ut med vännen? Stackare!! Lunginflammation är väl inget att leka med heller... Stackars.
    Bra fråga.. mitt immunförsvar som icke gravid är sämst, och nu som gravid ännu sämre + att astman gör väl sitt också. Sjukt jobbigt äre iallafall, hostar som fan, gör tokont i bröstet o får inte i mig nånting nu, allt kommer upp. (Inklusive antibiotikan.. as usual) Blä! Feberfrossa på de också, underbart..

Ska ta ett bad nu o sen blir de till o sova igen..

Hur ere me dig?

Kram!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma