• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • kajsalisa

Egognäll; idag är första dagen sen jag blev gravid som jag känner mig riktigt ynklig och patetisk. Är trött, känner mig stor, är otymplig och stånkar och stönar när skor och strumpor ska på, förlossningen närmar sig med stormsteg, mannen är borta hela kvällen å till råga på allt känns det som jag håller på att bli sjuk.... Sådär ja, nu fick jag det sagt. Vet att det är flera av er som mår betydligt sämre än mig, och jag är imponerad att ni orkar. Tyvärr får det mig inte att känna mig mindre ynklig ikväll...

• Odetta
    kajsalisa skrev 2010-11-16 20:01:46 följande:
    Egognäll; idag är första dagen sen jag blev gravid som jag känner mig riktigt ynklig och patetisk. Är trött, känner mig stor, är otymplig och stånkar och stönar när skor och strumpor ska på, förlossningen närmar sig med stormsteg, mannen är borta hela kvällen å till råga på allt känns det som jag håller på att bli sjuk.... Sådär ja, nu fick jag det sagt. Vet att det är flera av er som mår betydligt sämre än mig, och jag är imponerad att ni orkar. Tyvärr får det mig inte att känna mig mindre ynklig ikväll...
    *kramisar till kajsalisa*

Vet du, det är OK. Du får också vara ynklig mellan varven, det heter...vänta....vad var det...jusst det, det heter att vara mänsklig

Hoppas att du slipper bli sjuk, för det är inte roligt att vara, varken som gravid eller icke gravid (fast blir du sjuk så är det mer synd om dig än alla icke.gravida ) Och att mannen kan vara hemma lite snart. Stånket och stönandet vid påklädning har jag inte så många tips mer än att ställ en pall i hallen, ha skor man inte behöver knyta och skohorn (världens bästa uppfinning)

Och slutligen. Du är gravid vännen....gå nu och gör en god mikrokaka (la ut ett gott recept i går ), sätt dig i soffan med en filt och bara va lite ynklig och tyck synd om dig själv. Helt i sin ordning och jag lovar att det kommer att kännas bättre i morgon!

*bamsekramisar*
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • kajsalisa

Alltså Odd, du är för söt. Stor kram till dig. När du ändå är i farten och har gjort det här ett gäng gånger förut, har du några bra förlossningstips? Var på föräldragrupp igår och inser ju att det är läge att börja fundera på sånt. Kan inte säga att jag är direkt rädd för förlossningen, utan det är mer nåt jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning...

• Mabaja
    kajsalisa skrev 2010-11-16 20:01:46 följande:
    du ska inte jämföra dig med andra utan endast med dig själv... det är tungt på slutet.. både fysiskt och psykiskt, men man ska vara riktigt less som gravid, först då uppskattar man kroppen du har efteråt, hängmage och öm i underredet. samtidigt som du fått din skatt!
    Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • Odetta
    kajsalisa skrev 2010-11-16 20:31:30 följande:
    Alltså Odd, du är för söt. Stor kram till dig. När du ändå är i farten och har gjort det här ett gäng gånger förut, har du några bra förlossningstips? Var på föräldragrupp igår och inser ju att det är läge att börja fundera på sånt. Kan inte säga att jag är direkt rädd för förlossningen, utan det är mer nåt jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning...
    Klart jag har

Altås, det absolut bästa tipset jag kan ge om en förlossning är: ANDAS!

Det kanske inte låter som ett så hett tips, men jag lovar att andning är allt! Hur du andas gör hur din kropp hanterar smärtan och det i sin tur påverkar hur du uppfattar den. Så när en värk kommer så fokusera INTE på "ajajajnukommervärkenochdenblirvärreochAJjävlarvadontdetgööööööör" utan fokusera allt på "andas in.........andas ut......andas in........andas ut"

sedan har jag märkt att för mig har det också hjälpt att tänka på havet. En värk är precis som en våg, den kommer, den stegrar, den når en topp och sedan avtar den igen och försvinner. så tankar på havet med fokus på min andning har för mig betytt skillnaden mellan att kunna hantera eller inte kunna hantera smärtan

Sedan kan man ju göra en massa annat också, men det går liksom inte att planera för bara för att tanken lät som en bra ide innan så betyder det inte alls att det känns bra när man är mitt uppe i födandet. Utan ta det som det kommer och prova dig fram vad som känns bra just då.

Och sedan är det vanligt att man kräks när man föder barn, så du inte blir förvånad. När barnets huvud passerar spinea (en punkt i bäckenet) så retas man till en kräkning. Helkonstigt för man mår inte illa eller nått utan helt plötsligt känner man bara att nu måste jag kräkas...och så gär man det. Inte världens roligaste grej att göra (jag har gjort det 3 av 4...minstingen kräktes jag inte, men han var även minst så det kan ju ha varit av betydelse) MEN å andra sidan kan jag säga att när huvudet har passerat denna punkt, då VET du att det inte är långt kvar

Nått mer så är det bara att fråga, jag älskar att prata förlossning
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • mallanis
    Bjornis skrev 2010-11-16 13:52:31 följande:
    Ja men du, man vill ju bara skrika ut det till folk! Jag älskade när det till slut syntes för ALLA att jag var gravid (typ v 26!!).
    Ligger fortf "bara" på ca 8 kg plus men det är ju bara bra. Allt sitter på magen men jag har ändå en liten mage om jag jämför med folk i föräldragruppen, sen att jag alltid hamnat bredvid tvillingmamman kanske har nåt att göra med saken? Haha.

Ja du. Vågar knappt tänka tanken även om jag känner mig rätt tillfreds inför att han ska ut. Tror jag. Jag och maken ska sätta oss ner och skriva förlossningsbrev och verkligen prata ihop oss ordentligt vad mina "aj värk"-tecken ska vara så jag slipper prata. Haha.
    Visst är det så .... om nu allt ser bra ut i v 14 ;) Har liksom inte helt tagit det till mig även om hoppet nu lever!
    Fick du vänta enda tills v 26 (!) innan det syntes? Gosh, hmmm det kommer nog inte jag.... Jag ska inte gnälla tänker på Miracle tex som knappt får i sig någonting.... jag däremot okynnes äter för att slippa illamåendet.... jag som ätit sunt äter nu vitt bröd i massor, djungelvrål, ost mm mm vilket fått effekter =(  jag kommer nog kunna mäta mig med tvillingmammorna i föräldragruppen... *asg*

Jösses ja förlossningsbrev mm känns som en helt annan värld? Dit har min tanke inte nått....hooohoho ja det är nog inte dumt att ha tecken istället för att prata.... Aj tecknet kanske kan vara ett sträckt långfinger ;) hihhhii
    Tredje gången gillt!?
  • miraclee

Mallanis;

Söta du!! :) Men äsch, sålänge jag står på benen så äre ingen fara me mig! ;) Envis som en oxe är jag så inget får mig o bli nere, dock kan ja som ja sagt innan ba känna att "Snääälla låt mig bara må bra en dag" men nä, den lille rackarn tycker inte som mig därinne så jag står ut! ;D Dock vore lite mer energi gött, men ska till dietisten på möte på torsdag så får se hur vi löser det då! :D Nu tar de mig ungefär.. mellan 4-6 timmar o få i mig lite mat, igår började jag äta 20.30 o va "klar" 02.30.. så snabbt går de inte för då kommer de upp! Och mycke är de inte heller, men jaja ;)

Vilken vecka är du i nu? Jag har inte riktigt tagit de till mig än heller, nog pga att ja mår som en kratta hela tiden, men nu buffar han ju inifrån så då kommer jag på det ;)

• Bjornis
    mallanis skrev 2010-11-16 21:13:38 följande:
    Visst är det så .... om nu allt ser bra ut i v 14 ;) Har liksom inte helt tagit det till mig även om hoppet nu lever!
    Fick du vänta enda tills v 26 (!) innan det syntes? Gosh, hmmm det kommer nog inte jag.... Jag ska inte gnälla tänker på Miracle tex som knappt får i sig någonting.... jag däremot okynnes äter för att slippa illamåendet.... jag som ätit sunt äter nu vitt bröd i massor, djungelvrål, ost mm mm vilket fått effekter =(  jag kommer nog kunna mäta mig med tvillingmammorna i föräldragruppen... *asg*

Jösses ja förlossningsbrev mm känns som en helt annan värld? Dit har min tanke inte nått....hooohoho ja det är nog inte dumt att ha tecken istället för att prata.... Aj tecknet kanske kan vara ett sträckt långfinger ;) hihhhii
    Ja, alltså jag är ju inte en liten tjej i vanliga fall vilket ju gjorde det svårt för folk att tyda om det var bebismage eller bara mer fett som kommit över mig. Hehe.
    Ost och vitt bröd. I know. Jag åt alltid grovt bröd förut, mkt skicka och allti mager ost. Nu är det skogaholmslimpa, 31% prästost osv. som gäller. Och sushi då. DET är iaf nyttigt. Men också det enda nyttiga jag frivilligt stoppar i mig. Grönsaker och frukt är mer ett tvång även om det är OK att äta men jag är totalt osugen på det. Varit lika hela graviditeten typ.
    Långfingret kanske kan komma att visas upp ett par ggr under förlossningen ja, misstänker detta.

Odd: Ah, så du har kört lite dyktekniken under dina förlossningar? Det är vad jag tänkt testa på. Härligt att höra att det funkat bra för dig!
  • mallanis
    miraclee skrev 2010-11-16 21:23:08 följande:

Mallanis;

Söta du!! :) Men äsch, sålänge jag står på benen så äre ingen fara me mig! ;) Envis som en oxe är jag så inget får mig o bli nere, dock kan ja som ja sagt innan ba känna att "Snääälla låt mig bara må bra en dag" men nä, den lille rackarn tycker inte som mig därinne så jag står ut! ;D Dock vore lite mer energi gött, men ska till dietisten på möte på torsdag så får se hur vi löser det då! :D Nu tar de mig ungefär.. mellan 4-6 timmar o få i mig lite mat, igår började jag äta 20.30 o va "klar" 02.30.. så snabbt går de inte för då kommer de upp! Och mycke är de inte heller, men jaja ;)

Vilken vecka är du i nu? Jag har inte riktigt tagit de till mig än heller, nog pga att ja mår som en kratta hela tiden, men nu buffar han ju inifrån så då kommer jag på det ;)

jösses.... det är ju verkligen helt sjukt. stackare... Känner som längtan får liksom dåligt samvete.. Hoppas verkligen du får en go unge som serveras på en räkmacka och allt flyter på perfekt ända tills tonåren ;) minst!
    Min mamma kan knappt kräkas.... hon kan räkna gångerna på en (nästan halv) hand...hon är 60 pluss nu... jag har nog ärvt denna gen...

11+1 idag men enligt vul lite kortare gången.....nästa vul om 3 (!) veckor..... då kanske jag börjar våga tro? Eller inte va ;) först när klimpen ärute....

nu kommer mannen hem perfekt då ska jag gå och lägga mig ;)
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma