Inlägg från: rontgensyrran |Visa alla inlägg
  • rontgensyrran

Plus igen efter mf/ma

Inte helt hemma på den fronten. Vad gör progesteronet och albylen??? Det kan inte vara skadligt att ta om man inte behöver???

Kul att så många nya hittar hit :)

Jag har nu ihelgen lyckats sy en lekfilt. Jag som inte har sytt något sen högstadiet, är mycket stolt över resultatet och blev genast sugen på att sy nåt mer. Kommer lägga in bild i galleriet vid senare tillfälle :)

Ingen som har nåt annat tips på något man kan sy?

• rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-05-16 09:13:37 följande:
    Påslakan är lätt att sy, mei tai iom man vill ha något att bära i, byxor är rätt lätt att sy också eller en liten mössa.
    Låter bra :) Får se om jag hittar något bra mönster :)
  • rontgensyrran
    Bjornis skrev 2010-05-16 11:17:58 följande:
    På mitt progesteron står: "gravidbevarande". Det är gulkroppshormon. Så det tar jag om det skulle vara så att jag producerar för lite eget progesteron. Albyl minor (som trombyl) innehåller acetylsalicylsyra som göra att blodet flyter lättare och inte koagulerar. Man bör inte äta en hel tablett utan 1/4 brukar vara lagom, vissa äter lite mer. Ibland kan ma/mf bero på proppar i moderkakan eller livmoderväggen. Min akupunktör sa att jag har dålig blodgenomströmning till livmodern och innan jag plussade åt jag kinesiska örter mot detta och sen bytte jag dem mot albyl minor efter plusset. Går inte på aku längre eftersom hon inte sätter nålar om man är gravid. Nu är det bara att hoppas att det hjälper.Å, sy! Va ni är duktiga. Jag är så dålig på att sy, även om jag tycker det är kul! Kan knappt sy en rak kant på en gardin. Haha. Men kanske kommer jag också försöka mig på nåt!
    Är det inte progresteronet  i en graviditet som gör en illamående? Blir man inte mer illamående om man tar det då? Är det vanligt att man  bildar proppar?

Frågvis som vanligt.

Såklart du ska våga dig på att sy, hitta bara ett enkelt mönster till att börja med. Det gick mycket enklare än jag trodde :)
  • rontgensyrran
    toksnippa skrev 2010-05-16 13:15:53 följande:
    Kul o se fler som syr Har redan sytt ett påslakansset, några velourbyxor med mudd (praktiskt!) och lite coola baggymössor. Och dregglisar i massa olika färger och mönster. Jo, och ett par jeansbyxor (baggymodell) med några påsydda stjärnor - lite trasch-stuk, även de med mudd. Tänkte ge mig på och sy en ringsjal och lite mer kläder. Riktigt roligt!
    Ohhh my good vad mycket du har sytt. Var har du köpt mönstret på dina grejer, är det lättsytt???
  • rontgensyrran

Såklart du gör fröken sj! Välkommen till oss!

På tal om illamående så sitter jag just nu och kämpar med yogurten för att få i mig något så här på morgonkvisten...usch. Men Kajsalisa vi får se detta som nåt positivt eller hur ? ;P

Hade du det bra på din resa annars???

• rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-05-17 20:32:43 följande:
    Har inte blivit erbjuden något vul men däremot så rekomenderade en kurator att jag skulle få vul vid en ny graviditet så det sa jag när jag ringde och då var det inga problem. Blev dessutom felbehandlad sist (fick cytotec och bekräftata mf men det visade sig vara fel och fostret klarade sig då i alla fall)så när jag ringde och var orolig förra veckan fick jag direkt en tid redan dagen efter.
    Men gud så hemskt!!! Här i malmö så gör dem VUL på kk-akut om du misstänker mf/ma och sen tittar de på storleken på embryot och kollar efter hjärtaktivitet, efter det gå man en vecka hemma och sedan tillbaka till dem igen för att se att inget har ändrats, sen ger de cytotec eller skrapar.

Jag går också privat därav tidigt VUL. Inte för att det stillar min oro nåt, förra gången visade VUL hjärtaktivitet och visade på normal graviditet men så var inte fallet, bebisen dog ändå.

Lallan även jag är såååå svullen över magsäcken och det händer ingenting. Är öm och mår illa sen lyckas man få upp någon rap eller nåt så lägger det sig lite. Bli kanonsvullen efter jag ätit.
  • rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-05-18 10:57:11 följande:
    Hej tjejer!Har varit lite dålig på att skriva på sistone. Befinner mig lite i ett vakuum just nu där jag är trött, å trött på att jobba. Vill ha ledigt nu. Å så vill jag bara att tiden ska gå snabbt till UL. 3 1/2 vecka kvar....
    Då är det inte VUL du ska på??? Jag har idag en vecka kvar :)

Även jag är trött som bara den samt att imellanåt mår jag illa :/ Fast det är jag glad för, då borde ju allt vara som det ska eller hur flickor??

Kram
  • rontgensyrran
    Lallan skrev 2010-05-19 14:51:46 följande:
    Även här ska dom alltid vara två som bekräftar misstanken och är man osäker så ska man vänta några dar och kolla igen. Det gick till på helt fel sätt och läkaren som gjorde missen blev anmäld.Jag mår så dåligt just nu fysiskt, psykiskt mår jag toppen så länge jag mår dåligt fysiskt Skadat jag vet men så är det. Är så trött att jag knappt klarar av mitt arbete och det finns ingen möjlighet att sjuksrika mig nu heller. Sen mår jag så grymt illa också, har börjat spytt som en galning. Inget skojigt alls men det tyder ju på att allt står rätt till och det är kul!
    Härligt att du mår dåligt Lallan ;P hahahaha...näää då skönt att allt är bra med de små. Synd bara att man ska må så dåligt att man behöver sjukskrivning.
  • rontgensyrran

Bilder finns nu på min egen sydda lekfilt i galleriet :) Gick sjukt bra att sy den, är fortfarande förvånad :D

• rontgensyrran
    kajsalisa skrev 2010-05-19 18:44:52 följande:
    Nån mer än jag som känner sig helt uppsvälld? Jag äter mindre än vanligt pga jag känner mig konstant olustig, men känner mig ändå vråltjock. Å inte gravidtjock alltså...
    Även jag. Tog tom bilder idag på den och la in i galleriet. Blir så besviken om det inte blir nån bebis av denna magen. Är så svullen! Ser tom gravid ut!
Svar på tråden Plus igen efter mf/ma