• kajsalisa

Plus igen efter mf/ma

Hej tjejer!
    Här kommer en tråd för oss som efter mycket längtan och väntan plussat igen efter ett eller flera ma/mf.
    Välkommen att skriva in dig på Bf-listan så följs vi åt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 08:32
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m52618450.html

Här är länken till ursprungstråden "längtan till plus efter mf/ma"

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-05 21:14
    Här kommer länken till magbildstråden.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m53353323.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 16:29
    Här kommer länken till nästa fortsättningstråd; Äntligen barn!
    Där kan dom som är intresserade samlas och fortsätta prata även efter bf.

www.familjeliv.se/Forum-3-28/m54150909.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-06 07:47
    Lägger till en ny tråd med bf-listan, så låter vi listan existera enbart där.

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m54893153.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 19:18
    Här kommer länken till den slutna medlemsgruppen.

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/antligen-barn-den-slutna-medlemsgruppen-422

• Svar på tråden Plus igen efter mf/ma
  • Muffe80

en fråga tjejer: många kvällar får jag som "sammandragningar" (vet inte hur en riktig ska kännas) och det känns som hela magen/livmodern drar ihop sig för att sedan skicka ner värk i benen och underlivet...
    Vad är det? Är det normalt nu i v 18?

Fler som har/har haft som värk/träningsvärk/ont om man tar på magen i v 18? Är det växtvärk som känns så kraftigt eller bör jag ta det lugnt och vila tror ni?

• Mabaja

färnevik: Det är jobbigt att passera bf och jag misstänker att det är än mera jobbigt när man mår så dåligt som du gör när du är gravid!

Jag är glad att vi gifte oss på vårt bf (15 maj 2010) med ma. Nu har vi ett positivt minne av vårt ma istället! och det var riktigt underbart att vara i 20+2 med Wilda den dagen.

Wilda 101010, mabaja.blogspot.com
  • Smålands jänta i storstaden

Muffe: hur känns det när du vilar? Jag har haft SD från typ v 16 men fattade inte att det var det förens i v 20 typ. Hade/har ovanligt mycket så jag kanske är fel person att ge råd men känns det bättre av vila så gör det! Min livmodertapp har varit påverkad så jag är ju sjukskriven pga mina SD. Har även legat inne med bricanylsprutor och förkortad tapp som höll på att öppna sig i v 22-23 Så innan det påverkar din tapp råder jag dig till att vila!! Ring även och rådfråga din BM, de är ju till för oss gravida!!

• Muffe80

När jag vilar är det bättre, fast dock kommer det mesta onda ibland när jag lagt mig ner för kvällen i soffan.
    Men som just nu kjänns det hela tiden om jag går och står... men bättre om jag sitter ner.

• färnik
    Mamma till W skrev 2010-11-30 13:38:51 följande:
    färnevik: Det är jobbigt att passera bf och jag misstänker att det är än mera jobbigt när man mår så dåligt som du gör när du är gravid!

Jag är glad att vi gifte oss på vårt bf (15 maj 2010) med ma. Nu har vi ett positivt minne av vårt ma istället! och det var riktigt underbart att vara i 20+2 med Wilda den dagen.
    Det förstår jag. Ett bra sätt att göra ngt fint av en annars ganska jobbig dag!

Det här är mitt 3:e BF-datum som jag passerar i år, jag har varit gravid igen vid samtliga... BF i början av januari, men sedan blev det MF den 31:e. Så BF 20 september (då var jag väl ungefär i v 14?) och så idag igen då. Känns liksom lite hopplöst, jag har svårt att tro att det ska få gå bra denna gången, fast jag kommit såpass långt som v 24. Obestämd
    Jag hoppas verkligen att det här är sista gången jag får uppleva ett BF-datum på detta sättet iaf!
    Muffe80 skrev 2010-11-30 13:36:51 följande:
    en fråga tjejer: många kvällar får jag som "sammandragningar" (vet inte hur en riktig ska kännas) och det känns som hela magen/livmodern drar ihop sig för att sedan skicka ner värk i benen och underlivet...
    Vad är det? Är det normalt nu i v 18?
    Jag har också haft tämligen mkt sammandragningar, från v 15 ca. 2 ggr har jag varit inne på kontroll, först på gyn och sedan på förlossningen, men tappen har varit opåverkad bägge gångerna och jag har fått åka hem med ordination vila och ev. alvedon om det gör för ont.

Enligt läkarna här så är det normalt med ganska mkt SD, så länge det lättar när man vilar. (vilket inte mina har gjort, men ändå...) Är du orolig så ring och fråga dem på gyn, och om de tycker det så åk in för kontroll? Då kanske du iaf kan slippa oroa dig, om allt ser bra ut?
  • Smålands jänta i storstaden

Håller med färnevik, hellre kolla upp det en gång för mycket! Och vila säger jag åter igen till dig Muffe!! Testa ta 2 Alvedon när du lägger dig så kanske det känns bättre?

• färnik

Du kan börja ringa bm, så kan denna hänvisa vidare. Annars är det troligtvis gyn som gäller, men det är inte alla gynkliniker som tar emot dylika problem. Gyn i min stad gör det inte (här finns heller ingen förlossning), utan vi får åka 6 mil till ett större sjukhus.

• airamanna

Hej hej!

Jag hänger gärna med här, även om jag har lång tid kvar att oroa mig och längta, BF den 24 juli. (har ett MF i v 5-6 i feb-10 och ett MA i v 11 i maj-10 i bagaget)

Har fått tid för VUL på sjukhuset nästa vecka, känns väldigt skönt att få bekräftat att det faktiskt är någon där och att allt är bra, för tillfället så tror jag knappt på att jag är gravid.... 

Träffade min nya BM förra veckan, hon var jättebra och bokade in oss för inskrivning och UL så tidigt hon bara fick enligt deras rutiner, dessutom kvällstider så att sambon kan följa med

Kramar

Svar på tråden Plus igen efter mf/ma