-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
Glömde skriva ca 3 cm purjolök också till kycklinggrytan.
-
vilka alternativ till mellanmål har ni?
-
Mellanmål: ersättning, 1/2 avokado 1/2 banan mosa ihop, ett urgröpt päron, sötpotatis/äppleröran det skrivits om tidigare i tråden mm.
-
Mellanmål: Ersättning, sötpotatis- och äpplepuré eller pumpapuré. Ska försöka börja med lite urgröpt päron till mellanmål. Nu har min lilla tjej precis börjat sova hela nätterna och då tycker jag hon kan få ett ersättningsmål mitt på dagen istället för det ersättningsmålet hon åt på natten.
-
Hej
Är nu här =)
Har varit lite försiktig med att ge min dotter mat.
Då hon varit ordentligt förstoppad en gång, samt att hon är prematurfödd.
Men nu är hon snart 6 månader korrigerat.
Testade att koka kyckling en dag, men tyckte att den blev så sträv och kändes som tonfisk tyckte jag. Hur gör man bäst med kyckling och fisk. Tänkte koka lite fisk och kyckling idag. Så om någon ser detta idag så får ni gärna skriva några bra recept på dem två =)
Vilka kryddor använder ni??
Köpt hem en massa frukter idag som jag ska göra puré av, Vilka frukter kokar ni och vilka behövs inte kokas?? -
Jag har skrivit ett recept på kyckling lite längre upp. Tyckte det blev gott men har inte provat på sonen än.
Jag använder lagerblad, vitpeppar, paprikakrydda, vitlökskrydda, pizzakrydda. Sen smakar ju maten ganska mycket mer med tex tomat, purjolök, gul lök i.
Äpple och färska aprikoser är nog det enda jag kokar nu tror jag. Resten mosar jag bara eller skrapar. Tex: päron, banan, avokado, kiwi. -
Äpple kan du ju även riva istället för att koka.
-
Hittar inte ditt recept på kycklingen =(
Kan man använda havregrädde, för vi tror att hon inte tål mjölk...
Nu kokar jag lite kyckling och lagerblad, tänkte mosa ihop det med lite ris, vad kan man använda mer för gott =) Detta är mitt första barn så jag vet inte riktigt vad som funkar ihop....hmm...
tacksam för lite hjälp =) -
Hittade de nu när jag läste lite mer grundligt... sorry, har inte allt de hemma =(
-
Hur gör ni med ris och majs och morötter när ni mixar de?
Nu gjorde jag ris till kycklingen och jag fick dem inte att bli så fina, utan de fanns en hel del riskorn som var som normala?
Samma med morötterna, dem blir inte heller helt mosade kokar jag dem för kort då??
Eller va har ni för stavmixer? Jag har en från Bosch. Men har bara själva stavmixern, ska man ha mer saker?