• Forbidden

Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.

Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam. 
    Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)
    Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
    Bf 11/04-08
  • Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
  • IceCloud

I en blender får du inte en hel matbit kvar i :) jag har använt det ibland när jag kokat större mängder mat. Fast använder mest stavmixern då lilleman inte har något emot bitar.

• Basi
    Nenne skrev 2012-02-23 17:41:08 följande:
    Hur gör ni med ris och majs och morötter när ni mixar de?
    Nu gjorde jag ris till kycklingen och jag fick dem inte att bli så fina, utan de fanns en hel del riskorn som var som normala?

Samma med morötterna, dem blir inte heller helt mosade kokar jag dem för kort då??
    Eller va har ni för stavmixer? Jag har en från Bosch. Men har bara själva stavmixern, ska man ha mer saker?
    koka morötterna tills de är riktigt mjuka, nästan sönderkokade. spara sen av vätskan du kokat i så att du kan mixa ner av den tills puren är riktigt jämn o fin.

majs prövade jag göra endast en gång, lilltösen gillade inte smaken.
    men koka-mixa-tillsätt mer vätska-eventuellt olja.
    majsen kan man sen passera genom en sil för att få bort skalet.
  • Mammato2

pumpa pure hur gör man det?? Vad köper man för pumpa har aldrig gjort det?

Fryst mango till efterrätt är det någon som gjort det? Vad kan man blanda i?? 

Vincent och Alexander 110828
  • IceCloud

Butternutpumpa: dela pumpan på längden, skrapa ur kärnorna. Lägg pumpan med köttsidan ner på en plåt. Baka sedan i ugnen på 170 grader ca en timme. Stick i pumpan o känn när den är mjuk. Sen är det bara att skrapa ur o mixa.

Jag tinar o mixar fryst mango. Ibland får han bara det ibland blandar jag i blåbär eller banan kanske aprikoser.

• IceCloud

I vanliga icabutiker brukar det finnas. Dock de som har lite större utbud på frukt o grönt.

• Mammato2
    IceCloud skrev 2012-02-25 08:45:51 följande:
    Butternutpumpa: dela pumpan på längden, skrapa ur kärnorna. Lägg pumpan med köttsidan ner på en plåt. Baka sedan i ugnen på 170 grader ca en timme. Stick i pumpan o känn när den är mjuk. Sen är det bara att skrapa ur o mixa.

Jag tinar o mixar fryst mango. Ibland får han bara det ibland blandar jag i blåbär eller banan kanske aprikoser.
    Tack ska kolla nu i helgen.
    Vincent och Alexander 110828
  • Nenne

Hur länge kan man ha maten i kylen?? Har bara en med istärningar. Gjorde kyckling i onsdagskväll kan hon äta de idag?? Samma med broccolin??
    Vad är mer lösande för magen än päron plommon mogen banan? Är aprikoser bra för hård mage??

Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.