-
Jag va ett stort fan av lagabarnmat.se när min son va liten, men nu när de är dags för nr 2 att börja äta visade det sig att den fyllts med spritreklam.Så jag tänkte att här kan vi som vill laga egen barnmat samla alla olika slags recept för barn mellan 4-6 månader. Alltid bättre att slår flera kloka huvuden ihop :)Varegod och fyll med goda bra recept till våra små :)
-
Svar på tråden Vi som lagar egen barnmat Recept 4-6 månader.
-
..eller blanda ut med sötpotatis.
det verkar gå hem bland många barn.
idag ska vi inhandla fisk och ärter. nya puréer på gång. -
Idag lagade jag följande:
Kokt skinka
Pasta
Zucchini
Morot
Majs
Äpple
Tomat
Kokade allt utom skinkan. Sist rev jag ner några skivor skinka och mixade igen med lite rapsolja. Kryddade med lite vitpeppar och paprikapulver. -
Idag bestämde vi oss för att byta ersättning åt lilltösen. Mjölkersättningen Tutteli, som vi använt, har bytt tillverkningsland. Tidigare gjordes den i Finland och nu flyttades tillverkningen till Holland. Så nu blir det Semper nästa som tillverkas i Danmark, känns lite bättre med ett nordiskt land.
Vilken ersättning använder ni? -
-
Vi använder sempers ersättning. Men blandar med välling också då hans mage lätt blir hård med bara ersättning.
-
Använder nans ersättning som e snällare mot magen än sempers. .
-
Favoritar
-
Äggröra:
1 ägg
1 msk mjölk
Klick smör
(kokt skinka)
(mosade ärtor, majs)
Smält smöret, stek på svag värme till krämig konsistens. (Rör i skinka o grönsaker om du vill)
Lunch, mellis eller frukost kanske med nån liten macka till.
Var försiktig med ägg, testa bara gulan första gångerna för att se om bebisen reagerar. -
tack för tipset. blir snart aktuellt att testa med ägg, men hade nog inte tänkt på att använda bara gulan först..IceCloud skrev 2012-02-21 10:11:48 följande:Äggröra:
1 ägg
1 msk mjölk
Klick smör
(kokt skinka)
(mosade ärtor, majs)
Smält smöret, stek på svag värme till krämig konsistens. (Rör i skinka o grönsaker om du vill)
Lunch, mellis eller frukost kanske med nån liten macka till.
Var försiktig med ägg, testa bara gulan första gångerna för att se om bebisen reagerar. -
Kycklinggryta:
1 kycklingfilé
1/2 tomat
1/2 dl gröna ärtor
Paprikapulver
Vitpepparkorn
Vitlökspulver
Skär kyckling och tomat i tärningar. Koka allt i vatten. Krydda efter smak, har inga exakta mått. Mixa o späd till önskad konsistens med kokvattnet. Servera med tex pasta, ris, potatis