• Thelisesmamma

plexusskada

Hej! Jag fick en dotter 15/3 i år, som fastnade under förlossningen så hon fick dras ut med våld, hon fick därför en plexusskada i vänster arm. Hon kan röra handen,fingrarna och viss rörlighet i axeln, men armen hänger som en kokt spaghetti. Jag skulle så gärna vilja ha kontakt med fler föräldrar som råkat ut för liknande. Har ju så mycke funderingar. Mycke tacksam om ngn hör av sig lr kan skriva här....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-12 16:08
    Hej allihopa igen! Hoppas ni har det bra trots denna tropiska värme! ;) Har varit på SÖS med min dotter,ska dit i augusti igen för besked om de blir OP lr inte. Hon ska även den 2 augusti få en "skena" till sin "klo" formade hand. Alltså plexushanden som är böjd inåt. Har en fundering till er bara... Varför ska man operera barn när dom är så små?? Å hur gamla va era när dom opererades? de verkar variera oerhört i åldrar från barn till barn...varför är de så?? Hur går det för era små? Några framsteg??
  • Svar på tråden plexusskada
  • camant

Thelise: vad skönt att ha fått datum, då är det det ni har att "jobba" efter. Stort lycka till den 12:e!

Laura: Skönt med ett samlat grepp och en plan. Det saknar jag än så länge, men det kommer säkert.

Må bäst!

• Laura77

Ja, det är skönt att ha en riktig plan för habiliteringen.

Var dessutom hos vår sjukgymnast i fredags, hon tyckte det såg ännu bättre ut med styrka, rörlighet nu. Så vi är glada!  Han går oerhört stabilt själv nu. Kommer inte ihåg om jag skrivit det förut...men i lördags började han gå som om han aldrig gjort nåt annat.... kul!

Vår son har dessutom fått gå med i en badgrupp som ordnas av HAB. Min sambo var med honom första gången i onsdags. Toppen, tyckte båda. Vår sjukgymnast var inte med men hade gjort ett program som sonen ska jobba utefter som de sjukgymnasterna som var där hade. Det var några fler barn där, de hade olika slags funktionshinder men var väldigt pigga precis som vår son. Gruppen är sammansatt efter förmåga och ålder.
    Kul med en timmes plask och lek och dessutom helt gratis, annars är ju babysim, simskolor och liknande rätt dyrt.

Går ni andra på något liknande?

Trevlig helg!

• FKmamma

Thelise: Lycka till!

Fanny har fått en kallelse till sin doktor, ska dit den 3/11. Hennes reaktion var = Jag far bara dit på ett villkor! Att dom opererar mig, eller åtminstonde söver mig!!!
    Hihi lite knasig kan hon allt vara ibland, men jag är glad att andras farhåga är hennes förhoppning!

• Thelisesmamma

Har en fundering till... hur gjorde ni  efter OP med kläder å så?? dom måste ju varit rätt ömma, så använde ni knöliga bodys som vanligt lr va använde ni på era små??

• Laura77

Lycka till med allt nu Thelise!
    Ska hålla tummarna för att allt går bra. Du får skriva här och berätta sen!

Angående kläder efter operationen så hade vi på sjukhuset bara den sjukhusskjorta han hade fått på sig efter perationen. Eftersom det var så jäkla knöligt med halskrage, armslynga, tre-fyra sladdar som hängde från händer och fötter (för smärtstillande, dropp och annat) så bytte vi faktiskt inte kläder förrän den dagen vi fick åka hem på permis. Och då fick sköterskorna hjälpa oss, det var skitsvårt....sen hemma hade vi vanliga kläder men såna som var otroligt töjbara...det var svårt att byta kläder som sagt. Vi bytte inte kläder på honom i "onödan" om man säger så!

• Sjöstedt

Thelisemamma: Lycka till imorgon, Kommer gå kanon bra för lilltjejjan..

Det med kläder är ju så olika.. Nu var ju min dotter större.. o hade väl en annan sorts av skena än vad din dotter kommer ha.. Men vi klippte upp några kläder o sydde dit kardborrband.. o ytterkläderna "breddade" vi genon att sy dit en stor bit av ett annat tyg... Vi köpte lite beg. kläder på röda korset för detta.!!

Laura77: Skönt att ha en plan o veta vad som ska ske.. Okej skönt med åb.. Känns alltid bättre att prata med dom där uppe.
    Vi skulle med ha "badträ'ningen" Men det kör ihop sig med dagis o så.. sen har jag ju lillebror med.. o han får ju inte börja ännu på dagis så svårt att få ihop det..

Fkmamma: Härligt med den tjej som e så postivit inställd till det hela =)

Här är det stilla o lugnt.. Dottern går på dagis o det funkar kanon, hon ahr även börjat på barngympa ihop med de andra barnen och verkar älska det med,. Kanon bra "fusk" träning om man så kan säga..
    Annars e  vi på barnhab en gång per månad o träna o leker lite.. Dottern älskar den timmen.. att få plcoka o dona med massa nya saker!! =)

• camant

Stort lycka till med allt Thelise! Håller tummarna för er imorgon!

• Thelisesmamma

Hej allihopa...! Nu har vi landat hemmaigen efter operationen. Har egentligen hur mycke som helst att skriva men får ta de bit för bit :) Vi låg på avd Q63, först rum 12 som vi fick dela me en annan familj, men på operationsdagen fick vi nr 11, helt själva :) Tösen sövdes vid 08.30,  själva operationen började vid strax innan 11 tiden å va klar runt 14.30. Det var en liten op sa dom...alltså för att va en plexus operation. Allt gick som planerat, hon hade två skadade berver som dom skarva ihop med hjälp av nerver från insidan av överarmen. Hon vaknade fort, och redan andra dagen efter alltså igår torsdag så va hon klar att åka hem! Hon åt jättebra dagen efter, och hade inte så ont, dr. hultgren sa att de va ett så litet ingrepp så man kunde dra morfinet rätt fort, för man brukade inte ha så mycke smärta efter en sån op. Däremot så va hon ledsen mycke pga halskragen å slyngan. Jag förstår henne!! Jag höll på att bryta ihop när jag insåg hur krångligt allt kommer bli för henne me den där...hon ser ut som han i Beck filmerna...med gula glasögon...stackars barn!! hu hu, den är i vägen den där kragen! armslyngan stör inte lika mycke som den tycker ja... de är extremt jobbigt liksom med att man ska försöka få henne att sitta bekvämt, ligga bekvämt... å de ser ut som den där trycker i hela ansiktet... hu... har ni några tips?? Hur upplevde ni allt detta?? :)

• Laura77

Vad skönt att allt gick bra Thelise!
    Och som du skriver så var det ju tydlgen en liten operation. Skönt att slippa massa smärtstillande.

Vad gäller kragen och slyngan har jag nog tyvärr inga tips. Min son verkade också tycka att kragen var absolut värst, slyngan verkade han inte bry sig så mycket om i början. Men sista månaderna var han hemskt less på den .Han fick ju ha slyngan hemskt länge, lite mer än 6 månader. Kragen däremot fick vi ta bort ca 1 månad efter själva operationen som tur var. Troligen får väl din lilla tjej också ta bort den relativt snabbt, eller?

Vilken tur att lilltjejen mår så bra nu efteråt! Det underlättar verkligen för er kan jag lova. Det är ju jobbigt ändå, med krage, slynga och allt annat efter en operation. Och när de inte mår bra heller blir det en rejäl pärs att genomlida. Vi hade det ju tufft efteråt. Så jag är så glad för er skull att hon mår bra.

• Sjöstedt

Thelisemamma: Härligt att op gick bra, Hoppas att tiden går bra o fort nu o att hon vänjer sig..

Svar på tråden plexusskada