• adrift

Leksaker

Har läst lite i tidningar om barn och deras leksaker att många tycker man ska låta sina barn få leka med vad dem vill och inte dela in dem i "könsroller".
    Flickor med dockor och köks saker och pojkar med bilar mm. Mkt snack om att man ska inte heller låta färgen få bestämma, så pojkar kan ha flickfärger så att säga.

Undrar bara om det verkligen stämmer där ute; vad tycker ni ?
    Jag och min sambo har pratat om detta då vi väntar vårt första barn nu och jag tycker personligen att pojkar inte ska leka med dockor,barbie mm.
    Det är min åsikt och undrar nu vad ni andra tycker eller har gjort med era barn.

TIllägger att detta är inget påhopp utan min åsikt och en fråga om vad ni andra tycker.

• Svar på tråden Leksaker
  • Busbellan

Inte konstigt att det finns barn som redan från tidig ålder anser att vissa kläder, leksaker mm mm är "flickigt" eller "pojkigt" när det finns såna föräldrar som överför det på sina barn.
    Eller tror du inte att din son när han blir några år kommer tagit efter detta och även talar om detta för andra barn. Tråkigt när det blir så!

Mamma till Nora, August och Ella
  • adrift
    Lady Dahmer skrev 2010-04-30 11:47:33 följande:
    Varför är det viktigt att ditt barn blir grabbigt? är det inte viktigare att han får bli sig själv?
    jag har enligt min egen uppfattning sett pojkar som lekt med dockor mm blivit pipigare och mammigare. inte lika tuffa och vågar ta för sig av världen.
  • adrift
    Busbellan skrev 2010-04-30 12:04:44 följande:
    Inte konstigt att det finns barn som redan från tidig ålder anser att vissa kläder, leksaker mm mm är "flickigt" eller "pojkigt" när det finns såna föräldrar som överför det på sina barn.Eller tror du inte att din son när han blir några år kommer tagit efter detta och även talar om detta för andra barn. Tråkigt när det blir så!
    ja men jag anser inte det är fel, att vi överför det till våra barn. jag vet man formas mkt efter sina föräldrar, och det är både saker man för över medvetet och omedvetet. anser inte det är tråkigt när det sker så, utan vi är ju olika, varför ska det döljas ?
  • Busbellan
    adrift skrev 2010-04-30 12:52:36 följande:
    jag har enligt min egen uppfattning sett pojkar som lekt med dockor mm blivit pipigare och mammigare. inte lika tuffa och vågar ta för sig av världen.
    Så det är alltså ok för flickor att vara pipiga och mammiga, men inte pojkar?
    sen tror jag knappast barnets beteende har att göra med vilka leksaker barnet leker med.
    jag har två flickor och en pojk och den enda som är intresserad av dockorna är sonen, och han är nog minst mammig och gnällig av våra barn faktiskt, lär inte ha ett dugg med kön att göra, utan individ
  • Busbellan
    adrift skrev 2010-04-30 12:55:31 följande:
    ja men jag anser inte det är fel, att vi överför det till våra barn. jag vet man formas mkt efter sina föräldrar, och det är både saker man för över medvetet och omedvetet. anser inte det är tråkigt när det sker så, utan vi är ju olika, varför ska det döljas ?
    Så du tycker det är helt ok att din eventuella son när han är 4 år talar om för en dagiskompis att hans har en flicktröja på sig när han kommer i en rosa tröja och detta leder till att den pojken aldrig vågar ta på sig tröjan igen för det är ju en "flicktröja"
  • Cocarola

Jag vill gärna peka finger och skrika "troll" då jag har svårt att tro att en kvinna som är ung nog att vara i fertil ålder kan ha så ålderstigna åsikter. Men jag kanske har fel, det kanske finns unga människor som fortfarande uppfostras i denna anda, och som uppenbarligen har för avsikt att fortsätta uppfostra nästa generation på samma sätt? I så fall är det enbart att beklaga, att de dömer sina barn till ett beskuret liv med bara hälften av alla de möjligheter som livet har att erbjuda.

• Lady Dahmer
    adrift skrev 2010-04-30 12:52:36 följande:
    hahaha vilket jävla trams! Tror du verkligen att det hänger på dockorna om barn blir pipigare och mammigare?

Resonerar du lika om en dotter? Vill du att din flicka ska bli grabbigare och tuffare också?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • Lady Dahmer
    adrift skrev 2010-04-30 12:55:31 följande:
    jag ska berätta varför det är fel:

du begränsar ditt barn och klämmer in honom i en roll han kanske inte passar i.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
  • adrift
    Lady Dahmer skrev 2010-04-30 15:00:55 följande:
    hahaha vilket jävla trams! Tror du verkligen att det hänger på dockorna om barn blir pipigare och mammigare? Resonerar du lika om en dotter? Vill du att din flicka ska bli grabbigare och tuffare också?

nej där misstolkar du, om jag inte vill ha min son flickig vill ja väl inte ha min dotter grabbig ??
    du får gärna tycka det är trams, vi tycker olika så det är bara att låta det vara så.anser inte jag begränsar min son till en roll han inte passar in i.

Svar på tråden Leksaker