• Tinzi

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

fruhof skrev 2010-10-30 22:18:46 följande:
    Hej hej! Har gått omkring och nästan skämts över hur bra jag mått efter operation 5/10. Men vilket bakslag jag fick igår... Började på em med ont bak i ryggen sen i magen och till sist illamående, å det bara eskalerade för varje minut. Tillslut kom ambulansen och i den började mina fingrar och käke krampa pga hyperventilering, det var hemskt. Iaf visade det sig att min passage var blockerad och jag hade fått läckage till den stora bortkopplade magsäcken så den var sprägfylld. Så akutoperation blev det inatt. Ligger nu här på Vårdavdelning och e tacksam att jag lever för i natt trodde jag min sista tid var kommen. Vill inte skrämma upp nån med detta mer informera om att det kan hända komplikationer efter så pass lång tid efter op. Det hade jag iaf ingen aning om. Lycka till alla som har op närstående!!!!
    Men fy! Stackare! Hoppas du står på benen snart!

Min OP dag närmar sig, och pendlar väldigt mycket i känslorna kring detta. inners inne vet jag att det är min enda utväg, men sen tvivlar jag & tänker bara på alla nackdelar och vill boka av. Sådär håller jag på.

Har det väldigt stressigt på det perosnliga planet m. ekonomi, flytt, myndigheter just nu och har dessutom slutat röka också, så sket i allt häromdagen och ÅT! :( Skämt så....

Har iaf gått ner 6 kg nu på 2 veckor...vet inte om det är lite/mkt/lagom.....ska OP på Carlanderska den 11 Nov, nån mer?

Kram!
  • Tinzi

Hej hej! Nu behöver jag hjälp!

Ska OP i morgon bitti *nervös & rädd*

Har tappat bort min pärm m. info, så behöver veta om jag missat ngt...

ska jag Descutan duscha 2 ggr på raken nu ikväll, sen en gång i morgon bitti innan jag åker?
    Får jag dricka min modifast shake ikväll och i morrn bitti?

något mer jag behöver veta?! tänka på?!?

Jätte tacksam för svar!

• Tinzi
    Annicka skrev 2010-11-10 20:21:07 följande:
    Jag duschade två gånger på kvällen innan op och sen en gång på sjukhuset och jag drack min sista modifast kvällen innan op men jag vet inte hur det är på Calanderska?

Lycka till imorgon!

Kram
    ah, duscha på sjukhuset, bra bra :) hoppas jag får det med då :) då vågar jag ta min shake nu då.
  • Tinzi
    Annicka skrev 2010-11-10 20:40:34 följande:
    Ja det tror jag att du får göra. Njut av dom timmarna som är kvar innan du ska iväg imorgon tidigt. Ska gubben din med också? Hur har det gått för honom med sin vikt?

Kram Annicka
    Tack , ska försöka :) Han kan inte följa med tyvärr, är hemma m. dottern på 10 månader, jag tog m. sonen hem till min mor som ska passa honom medans jag ligger inne, sen får jag åka hem m. sonen då bilen är pajj, men ska nog gå bra :)  Han ska förresten OP på Sophiahemmet i Sthlm den 21 Dec (lagom innan jul hehe)
  • Tinzi

Hej hej!

Nu är jag en i skaran bland er OP :)  Gjorde min GBP på 11:e på Carlanderska & är såååå nöjd. Jobbigt med smärta, illamående & så ont i revben och axlar att jag 2 gr fick akut morfin för att jag inte kunde andas ut, men nu mår jag som vanligt skulle jag säga.

14 kg ner nu (10 innan) lever på äkliga kelda soppor, yoghurt, modifast mm, längtar tills man får börja äta mat :)

Några tips på bra MJUK mat? barnmat?

Trodde faktiskt att jag skulle må illa, ha mer ont och vara yr och tröttare såhär några dagar efteråt. När kommer tröttheten eg? hur var det för er?

• Tinzi
    Annicka skrev 2010-11-16 22:58:47 följande:
    Välkommen till andra sidan och skönt att höra att allt har gått bra!

Tips på mjuk mat potatismos, blodpudding, fiskgratäng, barnmat

Kram Annicka
    Tack, får nog köra på potatismos och viss barnmat isf, är vegetarian så extra svårt känner jag när man knappt får äta ngt.
  • Tinzi
    Zodic skrev 2010-11-17 23:13:50 följande:
    Grattis!! :) Gud va skönt att du äntligen fått gjort opn :)
     Jag fikar gärna nån dag :)

Som mjuk mat funkar potatis, fiskbullar, knäckebröd tro det eller ej :)

Jag var aldrig sådär riktigt jättetrött, jag åkte o jobbade på flera festivaler rätt kort efter opn o det var inget problem.
    Nu däremot funderar jag på att kolla mitt järn för jag känner mig rätt trött vissa dagar, men det är väl normalt såhär års också förvisso. 

Jag har gått ner 37kg nu o äntligen tagit tag i att börja träna, så jävla gött :D
    Hej! Ja det känns super duper :) Fikar gärna snart! Lite mycket just nu bara, men snart så :)

Jo idag ska jag börja äta mjuk mat, ska göra potatismos tänkte jag m. kokta grönsaker till får väl koka sönder dem hehe.

WOW! 37! Längtar tills jag gått ner så mkt. GRATTIS!!!
  • Tinzi
    erajka skrev 2010-11-19 18:46:20 följande:

Hej alla!

9 december 2009 gjorde jag min GBP, har sedan dess gått ner 50 kg! Bästa jag gjort NÅGONSIN!

På onsdag ska jag operera bort min galla, som jag fått problem med efter GBP! och snart kan bebisverkstan starta ;)

Ojj 50 kg wow! Längtar tills jag gått ner så mkt! :)

Är det vanligt m. gallproblem alltså? *rädd* hur märker man det?!

Själv sitter jag här och är orolig att jag kommer töjja ut min magsäck/ficka redan....har hitills kunnat äta pytte lite, men idag åt jag säkert 3 dl rotmos innan jag kände att jag blev mätt. Är det normalt 1 vecka efter OP? :(

Känner sug efter massa go mat för det mesta som jag inte får äta ännu , är jätte jobbigt. hade hoppats på att det skulle försvinna lite mer. Nån som känner igen sig?

och...kan man äta äggröra på hårdkokta ägg som man sen mosat eller hur var det med ägg?
  • Tinzi
    Lydia07 skrev 2010-11-19 20:53:17 följande:
    tinzi: jag är mest sugen på grönsaker, typ röd paprika i stavar, eller grönsaksdipp. Något krispigt liksom! men jag fuskar med min flytperiod, ikväll åt jag ugnsbakad lax med hemmagjord potatismos..

Vi får ha mosat kokt ägg i tex soppa.
    oki, ja man blir ju lätt sugen bara för att man inte kan heller.

Jag har just ätit 2 knäckebröd (tunna) m. äggröra på, är inte det mycket? känner mig knappt mätt ändå liksom...hmmm jag som va den som knappt fick i mig vatten å 3 tsk soppa på sjukan ju...
  • Tinzi
    Mli79 skrev 2010-11-20 07:48:37 följande:
    Jag känner att jag kan äta mycket mer än vad jag behöver vissa gånger. Ibland känner jag mig nöjd direkt efter en liten mängd, ibland kan kan äta mycket mer. Jag känner egentligen inte mig mätt sådär som man gjorde förut, utan nu är det mer att jag känner att jag inte behöver äta mer. Testa att äta ett knäcke och vänta ett par minuter - då kanske du känner att du inte behöver äta ett till.

Jag menar inte att det är helt fel att få i sig två tunna knäcke med äggröra, den sammanlagda mängden ska ju vara ca 2 dl. Och massan i knäcket har ju inte särskilt stor volym. Och två deciliter mat är mer än vad jag trodde.
    Ja, förstår precis känslan, sa till min sambo att jag inte känner mig mätt så utan bara nöjd :)
    Nala skrev 2010-11-20 10:15:12 följande:
    Du kan inte töja din ficka särskilt mycket, den är gjord av den oelasiska delen av magsäcken.....Jag har dagar som jag kan äta mycket och dagar när det tar stopp direkt. Rotmos är ju väldigt lättätet så att säga. Är du säker på att det verkligen var 3 dl? Ibland tycker jag att det ser ut som jag har jättemycket på tallriken men det är det inte när man verkligen kollar.... :)
    JO vissa dagar har jag blivit mätt/nöjd på lite yoghurt, andra på mer. Nja jag mätte ju inte men gissade på ett ungefär. Men skulle aldirg kunna äta mer, för känner mig sådär lagom nöjd sen och skulle inte vilja ha mer alls.
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)