• Tinzi

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Är det bara jag som tvivlar varannan dag på OP å varannan inte vill något annat?

Negativt: Tappa hår, inte kunna dricka alkohol(troligtvis) samt ev. laktosintolerans.

Positivt: Självkänslan, mindre ont, gå ner alla dessa kilon.

MEN det handlar nog mest om att jag är lite rädd för vad som komma skall, för att jag är ARG på mig själv för att jag inte lyckats utan att lägga mig på ett jäkla OP bord...

Nån som känner igen sig lr är jag ensam om att tvivla?

• Tinzi
    frökenKAJO skrev 2010-07-24 21:06:42 följande:
    Innan operation kan det kanske vara skönt med en anhörig, om man är nervös. Å andra sidan rullade det på löpande band på Sophiahemmet när jag var där, och en eventuell anhörig hade jag knappt hunnit prata med innan op eftersom jag fick gå före i kön och ta en tidigare tid (sånt som kan hända på själva operationsdagen). Jag hann knappt installera mig på rummet förrän jag skulle ner till operationssalen- supersnabbt gick det.

Och efteråt... Tja, jag sov i princip hela första dygnet. Blev väckt någa gånger av kirurgen som kom och tittade till mig, och av sköterskorna när de skulle kolla mina värden. Orkade knappt fokusera blicken och föra ett vettigt samtal, så där hade en anhörig varit totalt överflödig för min del.

Hemresan däremot, där kan det vara skönt med stöd! Jag reste fem timmar med tåg plus en dryg timme med buss, och kände mig som en sårad soldat under resans gång. Då var jag inte tuff inte. Dessutom låg jag bara kvar en natt, så jag var ju rätt nyopererad och kunde knappt dricka vatten utn att dumpa.

Hur som helst, lycka till med ditt beslut! Om du bokar resa långt i förväg kan du nog få ett bra pris! Boende finns på vandrarhem till hyffsad kostnad.
    Tack för ditt svar :) Tror jag åker själv. Ska flyga hem vilket bara ar 55 min så ska nog klara mig själv :)
  • Tinzi
    Nala skrev 2010-07-24 21:15:50 följande:
    Det är nog helt normalt att tvivla. Jag var skitnervös innan min op, jag opererades också på Sofiahemmet och de är super :)

Av dina negativt-punkter har jag bara drabbats av håravfallet och det växer ju ut igen :) Jag kan dricka alkohol och jag tål laktos så det behöver ju inte bli så att man inte klarar det....

Lycka till och ventilera mycket här om du behöver :)
    Tack för ditt svar! Det gjorde att det kändes som att det inte behöver bli ap jobbigt sen. Är så mkt folk i min omgivning som tjatar & tjatar om att detta är livet ut, att det är jobbigt, att jag borde klara det själv så börjar ju tvivla själv snart fasta tt jag VET att jag måste ha OP för att klara detta.
  • Tinzi
    frökenKAJO skrev 2010-07-24 21:11:59 följande:

Jag tvivlade massor veckorna innan op. Det är rätt sunt tycker jag, det är ju ett stort ingrepp. På operationsdagen hade jag dödsångest och tror till och med att jag sa något i stil med "nä, nu skiter vi i det här va", till operationsteamet strax innan jag blev sövd.
    Narkossköterskan såg väl hur nervös jag var (eller typ gud och halva världen såg väl hur nervös jag var, men hon försökte lugna mig) och bad mig tänka på ett lugnt och trevlig ställe.

Jo tjena, det gick ju jättebra.
    Precis när de började pumpa i mig narkosmedel tittade jag upp på narkosläkaren och narkossköterskan som stod vid mitt huvud, och så frågade jag:

"Stämmer det att vi rödhåriga är mer svårsövda än andra patienter?"

"Ja", svarade den ena och "nej" svarade den andra i en mun, och tyvärr hann vi aldrig vidareutveckla den diskussionen för där somnade jag. Med min dödsångest.

Som tur var gick det ju bra ändå...

hahahah där fick jag mig ett rejält garv :) Stackare! Fick du veta svaret efteråt då?
  • Tinzi
    frökenKAJO skrev 2010-07-24 21:44:07 följande:
    Nej, jag glömde fråga.
    Jag var verkligen helt utslagen av morfinet och kunde knappt tänka en vettig tanke. När kirurgen kom och slog sig ner på sängen efter op så frågade jag till exempel ingenting om själva ingreppet, utan undrade istället om han hade sett några cancertumörer där inuti...

"Nej", svarade han och såg helt ställd ut.

Ja, ja- ge mig inget morfin i fortsättningen så ska jag ställa vettiga frågor, jag lovar!
    *ler* hehhe!
  • Tinzi
    BängtRagnhild skrev 2010-07-25 08:40:11 följande:
    Hej allihop.
    Skriver inte så ofta men läser dessto mer.
    Inget har hänt på op-fronten än, vilket har sin naturliga förklaring i sommaren. Men, igår plussade jag. (Vi vet inte om vi ska behålla ännu)

Är det någon här som haar varit gravid med stor övervikt? Bör man vänta tills man gjort operationen?
    Lite OT men det är mycket frågor som snurrar nu.
    Jag tycker absolut ni ska behålla, men bara min åsikt!
    Vikten kan man ta itu med sen. jag vägde 150 med båda barnen & gick bara upp 2 kg resp 6 kg under mina graviditeter.
    Jag har inte varit smal & gravid så har inget att jämföra med, men har inte ångrat en sekund att jag behöll barnen.

Jag fick t.om OP tid dagen innan jag plussade sist men avbokade BUMS.

vad du än beslutar dig för så lycka till :)
  • Tinzi

Snabb fråga, snabbt svar tack. NÅN som fått MINDRE fötter efter OP? Bredd/längd osv?

sitter & beställer brudskor till mig på nätet & behöver veta.

• Tinzi

Hej alla glada & modiga !

Här ska det gluffas rejält ikväll! Köpt all skit jag kan tänka mig.! Glass & coca cola (elak nu?)
    I morgon börjar flyt nämligen, har just varit på Spanien semester & insåg att jag nog unnat mig lite väl mkt där nere då jag sitällwet för 7 kg har 13 kg att gå ner. (mitt motto var ÄTA vad jag vill där)

Hur blir man efter 3 veckors flyt eg? (har OP 15 sep) Har jag NÅGON chans att gå ner dessa 13? *rädd* kan jag blir nekad OP om jag bara går ner tex. 10?

Sen kan jag inte sluta både länga, vara räddd inför och tvivla på OP, hela tiden...börjar bli jobbigt all denna rädslan för det ena & det andra (allt från hårförlust, till trist liv, till livsstilsförändingen osv)

Kram alla duktiga där ute! :)

• Tinzi

Insåg just hur jäkla stort problem jag eg har när jag inte ens kan gå på flyt inför OP utan ätit iaf (iof nyttigare än vanligt) Mådde så illa å va sååå hungirg efter halva dagen så jag åt...
    Mitt flyt är frivilligt men ska ner 13 kg (va 7 från början)
    Tror snart att jag får ställa in OP för kommer aldirg hinna ner 13 kg på 3 veckor...*panik* ska ringa Sophiahemmet i morgon & höra....saken är ju den att jag verkligen behöver OP....

Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)