• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Nala skrev 2010-09-07 13:43:30 följande:

Hallojsan allihopa :)

Grattis till alla som har blivit eller väntar på operation. Jag håller tummarna för er som väntar.

Nu är det drygt ett år sedan jag operarerades och jag har gått ner ca 48 kg. Jag vill ner ca 8 till men vi får väl se hur det går, nu står det still och har gjort ett tag.

Bifogar ett par kort från idag, före-kort finns i mitt galleri, hojta om ni inte kommer åt dem så lägger jag till er.

Grattis till alla dina tappde kg!
  • vänat
    Anna Paulita skrev 2010-09-07 16:55:15 följande:
    Någon mer än jag som blivit lite beklämd och irriterad av den där dokumentären på 3an, om världens fetaste tonåring? Han är ju sjukt oansvarig och jag tycker verkligen att han ger andra en kass syn på gbp opererade. Det finns så mycket fördommar som det är och det är ju inte så att han gör dem mindre.

Sedan är det väl delvis ett läkaransvar, hur de kunde operera på en person som är så dysfunktionell är för mig förstummande och jag fattar inte hur han kunde "slinka igenom"...När man sett på Big Medicine så har de varit väldigt noga med att deras patienter är psykiskt starka nog och inte helt "screwed up".
    Har enbart sett delar av den dokumentären men skulle tro eller i varje fall hoppas att de inte är lika lätt att slinka i genom och få operationen här i sverige.

Mensom sagt inte gör de ju att de blir bättre med de fördommar som finns inte heler torde bidra till att de blir färre.
  • vänat
    väntar i Kina kön skrev 2010-09-07 20:20:26 följande:
    Är det någon av er som har blivit lös i magen när ni har flytit före operationen? Så fort jag dricker så kommer det ut. Har provat flera olika sorter men med samma resultat
    Även jag blev dålig i magen únder flytte men forsatte min tre veckors flytt ändå.
    Virriga Vera skrev 2010-09-07 20:26:19 följande:
    Vad saknar ni mest eller vad tror ni att ni kommer att sakna mest? Jag längtar efter pommes, det är faktiskt det enda jag jag saknar nu under flytet. Allt annat känns som om det kvittar men pommes...
    Jag saknade hårtbröd att tugga under flytett men de gick bra ändå så de första jag prövade under pure perioden var knäck mums va gott de var.
  • vänat
    MinFamiljj skrev 2010-09-08 09:17:03 följande:
    Om man kollar eniro. så ligger Ersta 4-5 min från centralen med bil. Och det kan juh inte kosta så mycke med taxi.... tror jag.

Somna jätteorolig igår. Nu e det bara idag kvar och massa reseande kvar innan man vet!!!
    Går ju alltid att kontakta ett taxi bolag och fråga efter prisuppgift!
  • vänat
    Ölandstokan skrev 2010-09-08 13:29:15 följande:
    Jo jag var hos dietisten idag och blev godkänd av henne oxå,  så nu är det bara att invänta brevet om en operations tid   * så himmla gutt * ))
    härligt Grattis du kommer hela tiden ettsteg närmare.
  • vänat
    FiaLisa75 skrev 2010-09-09 12:14:05 följande:
    Jag har funderat lite över det här med målvikten. Har ni bestämt den själva eller i samråd med läkare/dietist? Hur 17 ska man kunna veta vad som är bra/normal målvikt?
    Målvikt är inte alltid de samm som normal vikt!  jag diskuterade med både kirgugen dietsen ssk samt mein hur läakre om vad som var enrimlig vikt.
  • vänat
    Philippa skrev 2010-09-10 10:35:01 följande:
    Jag var på återbesök i onsdags och blev godkänd op, så det blir op om ca 90 dagar

MEN, läkaren sa att 1 av 400 dör av denna op.... är det verkligen så många som dör???? *orolig*
    nej inte en av av 400 dör de emot så finns de siffor som säger 0.05 eller om de nu var 0,6% minns jag inte riktigt som kan dö och då är de uppgifter basar på 1000 oparade personer som en av 400 är helt fel uppgifter.
  • vänat

Sen är risken lika stor att dö vid en gall opartion som vid en GBP operation! och inte är de något folk prata om.

• vänat
    Fragile Angel skrev 2010-09-10 13:55:15 följande:
    Har varit tillVC nu, då jag svimmat fyra gånger sedan i måndags. Hade lite för lågt blodtryck, men inte alarmerande lågt 110/70. Men det kunde iaf förklara mina blodtrycksfall.
    Skönt att du vet orskaen även om de inte kan ge en förklaring till de så bättre trots allt att du vet än inte veta.Nalle
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)