• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

hittabritta skrev 2010-09-10 15:34:12 följande:
    Jag har en bekant som oroar sig iom, min gbp, hon kände en man som gjorde en gbp. Han var enorm, större än de flesta och gick ner fort utav bara håvete. Ett  år efter operationen var han död pga hjärtfel. Känns sorgligt,men samtidigt var han lycklig sista tiden för första gången i sitt liv.
    Morbid historia,men ibland backar jag i tanken pga den och mina barn. Men mitt liv nu är inget liv.
    Gömmer mig hemma,har ont på jobbet och skäms över mig själv när jag hämtar barnen från skola och dylikt.
    Mamma kan vi vara på gården?

Det har gått så långt att från att ha värnat om att barnen ska få vara de sociala varelser de är gömmer jag mig skräckslaget hemme och längtar tills de ska somna då jag kan lägga mig på soffan och ha ont och gråta över det jag inte orkar eller vågar göra trots mitt djävlar anamma.

Jag är så trött på att män ser rakt igenom mig, att min man inte visar mig respekt ,att mina barn ska ha en så här fet mamma och att aldrig VILJA se mig i spegeln.

Jag orkar inte vara människa längre. Jag är en fet skugga. 
    Döds orken i de fallet du beskriver hjärtfelet han dog har han inte fått på grund av GBP opertiuon så de blir ju fel att säga att han dog föär att gjort en GBP oertion.  Förmodar att skulel dött på grund av hjärt fel ännu tidgare med sin övervikt om man inte gjort en GBp opertion och tappat sin kg.
  • vänat
    Freyla skrev 2010-09-10 21:30:49 följande:
    Hej alla. Nu har jag äntligen fått en tid till gruppmötet. Fick min remiss inskickad i MAJ så det har ju dröjt några månader men det var jag beredd på. Väntar också på ett samtal ifrån vårdlotsen och vet att jag har

Ersta
    Danderyd
    Norrtälje
    och
    Kristianstad

att välja emellan. Hur ska man veta vilket man ska välja? Har givetvis varit inne på deras hemsidor men tycker ändå det är svårt.... Tips någon? 
    härligt att du nu hunnit så här långt!!
  • vänat
    muumimamman 4 skrev 2010-09-11 08:18:36 följande:
    heissan... Jag undrar om nån annan som har blivit opad känner sig yr? Så där lite konstig i huvet? Jag blev opad den 7/9... en gbp
    yr konstigt kan man ju bli av lite olika naledningar vet att jag blir de om de går för långt mellan måltiderna eller om jag äter för lite til varje mål tid.

Sen kan man ju bli yr och konstig om man har lågt blodsocker som diabtiker eller att man har blodtrycks fall allternativt lågt blodtryck.
  • vänat
    SkinnyNo2 skrev 2010-09-11 09:31:49 följande:
    Näe, jag tar inte illa upp. Men om alternativet är att man inte får i sig något alls, hur beter man sig då...?
    är allternativet at man inte får i sig något allas konkatar man dietsen fård och hjälp så kanske kanske finnas andra alternativ!

Och detta med andra alternativ de variera från falla till fall och från sjukhus tillsjukhus. Där av tar man personlig konkat med dietsten på de sjukhus man opas för att på så sätt får hjälp stöd eller evtullt andra alternativ.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-09-11 09:58:57 följande:
    Håller helt med dig vänat! Bättre att kontrollera med sitt opererande sjukhus än att improvisera...
    Exakt då vet man hur de ser åpå de hela men som sagt bör man ju trots alt test inna om de funkar med de rekomendationer man fått och skulle de inte fungare bättre då konkata operade sjukhuset för att evtuelllt få en anna plan lösning på problemt.
  • vänat
    V P E skrev 2010-09-11 20:16:58 följande:
    Inte för att jag vill vara nån besserwisser eller pekpinnetant... men en liten grej vill jag klargöra när det handlar om flytet innan operation

Man flyter för att minska leverns storlek, inte fettet runtomkring den.
    Levern lagrar in fett f(speciellt  mycket när man är överviktig) och vid svält är det alltid det fettet som bryts ner först, eftersom det används för att brytas ner till glukos för att upprätthålla rätt glukosmängd i blodet även om man inte äter... Hos överviktiga blir levern alltså förstorad, hos vissa mer, andra mindre, och kan då riskera att skymma sikten för kirurgen... sen är det också så att det inte är flytet i sig utan det låga energiintaget som gör att fettet i levern bryts ner. Jag antar att det är därför vissa kliniker har frivilligt flyt, men fortfarande kräver viktnedgång innan op. Att sen vissa sjukhus (Sunderbyn, Norrbotten t. ex) kräver fyra veckors flyt, medan andra kräver två... det är för mig en gåta, för vems skull gör man så?

Hoppas jag inte blir trådens satmara nu, för att jag ville rätta till fakta.
    Flytet är så väl för patineten skulle och kirgunegskulle för at de ksa vara lättare att kommm aåt under själv operationenn.
    Sen fins de som sagt andra orskaer till flytte också inte enbart att minska i vikt och fett runt levern och nadar indre organ. Vissa på står att de totalal vikt minskingen blir större om man går på flytt inna sen också att flytte inna ska vara ett sätt att på börja de nya måltid orningen efter opartionenn de vil säga att man ska ha fler måltider men minder åt gången.

Men som sagt vet at de finns delade menninag kring dessa andra faktorere jag nämt vet dock att de näms på örbrosjukhsu hemsida och dera viod länkar.
  • vänat
    frökenKAJO skrev 2010-09-11 20:48:52 följande:
    Hon ser fin ut, Anna Book, men pytteliten är hon inte direkt. *tittar på Dansfeber*

menningen med opertionen är ju inte att man ska bli putte liten eller normalvikt utan en lyckad opertion är att man de försata året tappat 10-15BMI enheter sen spelar persones ålder kön hur övervikten sittre etc också in på hur mycket och hur snabbat man tappar sin kg.

Så att säga att någon inte ser liten nej de är väl knappast målet målen met GBP opertionerna i första hand att gå ner i vikt och minska riskerna för evtulla följdsjuykdommar och dessa risker minaksr ju oavsett personer går ner till Nopmal vikt eller om de enbart skulle ha tappat 10-15bmi enheter.

Även denna information finns på örborsjukhushemsida och deras viodes om GBP operationer. Och alls inget jag hittar på själv.

• vänat
    frökenKAJO skrev 2010-09-11 21:38:20 följande:
    Fast nu kommenterde jag ju Annas viktminskning på ett synnerligen icke-medicinskt vis. Jag vet vad syftet med en gbp är, du behöver inte dra så stora växlar på allt jag skriver. Det är lördagkväll ju!
    Hur vet du att Anna vikt minskning inte är ssynnerligen icke medicisk? menar vet du hur mycket hon vägde innan opertion och vad hon väger idag? hur hon mår eller inte? om hon verkligen upp nått målet eller ej? och vet du vad hennes skäl till opertion var?

Menar jag vet de lörd kväll men för den skule har man väl inte rätt att döm eller bedöma någons vikt minskning?
  • vänat

Tacksamt att ni hittat en hackycklig istället för att ta reda på fakat och komma med på hopp om att någon missförstår heltiden menverkar tro att ni själv förstår allt!

Och sedan ocks beskylla en eller några ensrtak för dålg stämmning. Tycker alla i ftåden och fl bär samma ansvar och att ingen har rätt att beskylla någon.

Som sagt tar reda på fakta inna ni gör sådan här utade som nu finns i många inlägg i denna tråd.

• vänat
    Lady X skrev 2010-09-12 11:52:42 följande:
    Får jag fråga er opererade hur ni äter på en dag? Tider och så? och VAD äter ni? Ungefär samma mat som innan eller lägger man om kosten också på något vis? (förutom mycket mycket mindre portioner såklart)
    Om man lägger om kosten gissar jag är individuellt har så mycket att ända på kosta utan enbart mägden mat blir kost ändring inte så stor.

men äter man pizza.tåra och andra onyttigheter inna opartion blir de förstås ganska stor skilland.

Äter varana var tredje timma 6-8gånger om dagen
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)