V P E skrev 2010-09-11 20:16:58 följande:
Inte för att jag vill vara nån besserwisser eller pekpinnetant... men en liten grej vill jag klargöra när det handlar om flytet innan operation 

Man flyter för att minska leverns storlek, inte fettet runtomkring den.
Levern lagrar in fett f(speciellt  mycket när man är överviktig) och vid svält är det alltid det fettet som bryts ner först, eftersom det används för att brytas ner till glukos för att upprätthålla rätt glukosmängd i blodet även om man inte äter... Hos överviktiga blir levern alltså förstorad, hos vissa mer, andra mindre, och kan då riskera att skymma sikten för kirurgen... sen är det också så att det inte är flytet i sig utan det låga energiintaget som gör att fettet i levern bryts ner. Jag antar att det är därför vissa kliniker har frivilligt flyt, men fortfarande kräver viktnedgång innan op. Att sen vissa sjukhus (Sunderbyn, Norrbotten t. ex) kräver fyra veckors flyt, medan andra kräver två... det är för mig en gåta, för vems skull gör man så?
Hoppas jag inte blir trådens satmara nu, för att jag ville rätta till fakta. 

Flytet är så väl för patineten skulle och kirgunegskulle för at de ksa vara lättare att kommm aåt under själv operationenn.
Sen fins de som sagt andra orskaer till flytte också inte enbart att minska i vikt och fett runt levern och nadar indre organ. Vissa på står att de totalal vikt minskingen blir större om man går på flytt inna sen också att flytte inna ska vara ett sätt att på börja de nya måltid orningen efter opartionenn de vil säga att man ska ha fler måltider men minder åt gången.
Men som sagt vet at de finns delade menninag kring dessa andra faktorere jag nämt vet dock att de näms på örbrosjukhsu hemsida och dera viod länkar.