• vänat

Stora tråden om Gastric bypass (GBP)

Mli79 skrev 2010-09-26 16:45:19 följande:
    Idag har jag varit med barnen på Ystads fritidsbad (simhall med saltvatten, najs). Jag upptäckte då att jag inte har någon som helst kroppsuppfattning. Det var en stor kvinna där, och jag kände mig absolut inte mindre än henne. Och alla andra såg så smala ut. Så jag fick fråga min man, och han sa att jag inte ens var så stor som den stora kvinnan innan OP, och att jag kunde sålla mig till den mer normala skaran nu. Jag känner mig mycket större än dem. Hur ska man göra för att veta sin egna storlek? Är det bara att vänta?
    Hur man ska göra är individuellt dels tar de ju tid inna hjärna ställer om sig har manhaft stor övervikt under lägre tid och plötligt rast i vikt så tar de givetvis ett tag inna hjärna hunnit med att uppfatta de.

En del kan ha hjälpa av olika typer av kroppskännedom antingen ellr både på egenhand och via sjukgymanst. Sen hjälper de med tiden också att se sig själv i spegeln samt att pröva kläder i olkika storlekar titta på de kläder som verkligen är förstora och de som passar jäm dessa plagg.

Sen finns de en massa andra sätt också detta är enbart några exempel.
  • vänat
    V P E skrev 2010-09-28 14:20:47 följande:

Vi får varje år 950:- att handla arbetskläder för, av vår arbetsgivare... jag insåg att om jag skulle hinna handla nåt så var jag tvungen göra det nu, innan pengarna dras tillbaka.
    Så jag gick till den butik som arbetsgivaren har avtal med och handlade för små kläder, eftersom jag ju vill kunna ha dem senare (köpte ett snyggt Craft regnställ). Jag provade en Medium och räknar med att så småningom bli lagom för medium. Kändes lite märkligt, men hellre handla nåt för senare ändamål än att ge bort mina pengar till Piteå Kommun...

De är ju smart at köpa ett för lite rengställ rengställ kan man ju alltid behöva och eftersom du vet att du kommer att gå¨ner i vikt förstår jag ju att du inte vill köpa ett som passar i dag.

Men vist känns de lite underligt att köpa de som är för smått för att man en dag ska kom i de men de är en underbar känsla då man väl komer i inder stolekar än tidgare.
  • vänat
    Floppan67 skrev 2010-09-28 22:13:54 följande:
    Det är så härligt att läsa om alla er som gått ner så mycket i vikt, jag längtar tills jag kan säga det samma.

De flesta här inne säger att de inte går ner så mycket andra veckan efter OP och det är inte så konstigt, kroppen är ju en fantastisk maskin. Den tror att det är svältperiod och håller hårt i all energi och i allt fett för att vi ska överleva så länge som möjligt. När kroppen förstår att vi får i oss näring för att överleva så försvinner kilona igen.

Jag kommer säkert också gnälla att det inte går fort nog, men jag får väl försöka påminna mig själv om att kroppen gör lite som den själv vill... Håll ut alla ni som är nyopererade, kilona kommer att försvinna, det har vi ju såå många bevis för här inne. Om 5 veckor är det min tur att ligga på OP bordet Skrattande
    Så sant så kroppen är ingen marskin sen blir de ju en jätte omsällning för kroppen enbart själva operationen i sig.

Själv stod jag stilla i vikt direkt efter oprtionen börjde inte gå ner i vikt för jag vart opad i tyvå veckor blev till med så att jag ringde sjukhuset och frågade om de verkligen operat mig då jag stod helt still i vikt direkt efteoperation tappade inte ett gram .
  • vänat
    annica26 skrev 2010-09-29 07:49:21 följande:
    10 månader sedan jag gjorde op på Ersta och har idag minskat 49.6 kilo!!
    Kom hem från Ullared igår kväll och det blev en hel del kläder till mig,,=)
    kan förstå att de blev en del kläder då du gått ner så mycket i vikt gratiss til dina tappade kg.
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-09-29 12:09:06 följande:
    Ni som mäter lite cm och sånt. Var mäter ni?
    Jag har skrivit upp att jag ska mäta
    Midja
    Mage
    Höft
    Bröst
    Handled
    Vrist
    Hals
    Lår
    Vad

Brukar ni mäta fler ställen?

Jag ställde mig på vågen för en stund sen för att undersöka hur mycket man lägger på sig efter att man stigit upp egentligen. För jag har hört att man alltid ska väga sig direkt på morgonen, innan man börjat samla på sig vätska o.s.v. Vägde 1 kg mindre än i morse. Högst skeptisk
    Tror att vår våg är totalt knäpp, den visar också ungefär 5-6 kg för mycket! Men jag hoppas att jag kan lita på att det går och jämföra vikten på morgnarna med varandra. För det är ju då jag kommer göra mina riktiga vägningar.
    Jag brukar mät de ställe du skrivet upp utom halsen i stället har jag mät runt överarmen.
  • vänat
    Lalalong skrev 2010-09-29 15:13:45 följande:
    Ah, just det. Överarmen ska jag ta också! Tack

Det var min morbrors fru som en gång berättade att hon mätt just halsen och när hon gått ner i vikt hade hon varit föundrad över hur många cm som försvann där. Och tänker man på det är det ju rätt logiskt, men det är ändå att man tänker på att det är så många ställen på kroppen som blir förändrade. Inte bara mage, byst och lår. Så jag tyckte det var lite kul att mäta där också för att se.
    Vist förstår att de försviner även på halsen men aldrig nåpgot jag tänkte på innan då jag började mäta utan mätyer som sagt var i stället överarmen där de försvunnit 16cm.
  • vänat
    prickelina skrev 2010-09-29 22:16:10 följande:
    Ja alltså jag är inte anti motion utan menade mer att viktminskning brukar handla om intäkter och utgifter. Alltså vad man stoppar i sig kontra vad man gör av med. Och vi stoppar i oss så himla lite så rimligtvis så borde man gå ner ändå även om det tar längre tid utan motion. Det är ju därför flytet funkar...
    Helt klart funkar ikt misnkingen även utan motion som du skriver och att de tar lite längre tid gåtr lite låg samare utan motion.

Kan ju vara så att du hamnat på en plåt vilket många göra och när och hur och omman haman på en platå eller flera platårer är individuellt..
    Detta oavsett man motionera eller inte.
  • vänat

Jag var sedan tidiagre opera tre gånger inna i magen och på mig gjorde öppesnitt på en gång dels pågrund av tre tidgare öppna opertion men fram för allt på grund av att jag gjort en VBG garsti banding operation moch hade små hål i min VBG magsäck så var de för stor risk att opera med titthål sa kirugen.

Där av blev de öppetsnitt.

• vänat
    sabina1983 skrev 2010-10-01 18:44:54 följande:

Tiden går otroligt fort nu när livet är lättare..
    Opererades den 7juni å vägde på inskrivnigen 108.8kg

Idag väger jag 78,4kg

så ha gått ner 30,4kg på snart 4 månader... =D men gå lite saktare nu å de tacka ja för=)
    Grattis till alla dina tappde kg vilken skilland!
  • vänat
    missteddy skrev 2010-10-01 16:58:15 följande:
    jag ska till läkaren på måndag för samtal om evt remiss. Just nu är jag så nervös. hur går ett sådant samtal till och vad ska man berätta igentligen.
    Får berätta vilka tidgigar försök du gjort för att gå ner i vikt och hur de gått. För de vill ju gärna tatt man ska prövat andra allternativ för en ev operation.
    Sen om du drabbts av ev följd sjukdommar. eller om de finns övervikts relaterade sjukdommar i släkten
Svar på tråden Stora tråden om Gastric bypass (GBP)